Ik draag sinds jaar en dag mijn horlogebandjes met de gesp aan de 6 uur kant en dus het lange gedeelte aan de 12 uur kant. Eens in de zoveel tijd valt het iemand op (bijv. vanmorgen bij de horlogemaker) en krijg ik direct de opmerking dat mijn bandje verkeerd om zit en ik moet uitleggen dat dit met opzet is.
Graag deel ik met jullie mijn redenen om dit te doen en vroeg ik mij daarnaast af of hier nog meer mensen zijn die dit doen;
Ik ben mijn bandjes zo gaan dragen doordat mijn opa dit deed. Hij vond dat dit de juiste manier was, omdat wanneer men naar de tijd keek de gesp in de juiste orientatie naar anderen werd gepresenteerd. Oftewel, als je het horloge naar je toe draait, staat het logo op je gesp rechtop aan de andere kant van je arm. Dit klonk voor mij logisch en ben het dus gaan proberen, waarbij ik achter het volgende kwam:
Om een of andere reden blijven horloges beter gecentreerd op mijn pols wanneer ik bandjes op deze manier draag.
Door de positie van de gesp stoot ik veel minder vaak met de gesp ergens tegenaan. Bijv. ook bij het typen op een laptop, voorheen maakte ik nog wel eens krassen met de gesp wat nu niet meer het geval is.
Ik blijf nooit meer met het uitsteeksel ergens achter hangen doordat deze nu aan de binnenkant van mijn arm zit (Had ik niet zo vaak last van, maar kwam wel eens voor).
Na bovenstaande te hebben ontdekt heb ik geen reden meer gehad om terug te gaan naar de ānormaleā manier.
Overigens denk ik niet dat er een verkeerde manier is in deze moderne tijd waarbij divers en zelfs g-shocks onder een pak worden gedragen
Zijn er andere HFāers die om dezelfde of andere redenen ook hun bandjes zo dragen?
In Japan is het een teken van respect om niet het losse flapje van je band naar je gesprekspartner te laten wijzen, vandaar ook dat ze de band andersom monteren.
Zelf draag ik de sluiting van mijn stalen band op de datejust ook andersom, hierdoor valt ie beter om de pols. Dat is voor mij de belangrijkste reden, het moet lekker zitten.
Ik ben niet pienter genoeg om aan tafel uitgenodigd te worden. Daarom heb ik ook geen veterstrikdiploma, en draag ik alleen klittenband- en gespschoenen. Ik praat alleen in loodsen en op fabrieksvloeren.
Ik trek wel je draad een beetje uit de richting, excuses daarvoor @TiBrew. Ik ben van mening dat je prima je bandje kunt dragen zoals je het zelf wilt. Als dat het beste werkt voor je, wie is een ander dan om je te vertellen dat het āverkeerdā is, tenzij er culturele redenen zijn om er aanstoot aan te nemen? En het is zelfs een leuke herinnering aan je grootvader, dat maakt het nóg beter!
Leerzame draad ook. Als ik naar Japan ga, zal ik zeker al mijn horlogebandjes eerst andersom monteren. Bedankt @Mas!
Een concreet tripje naar Japan zit nog niet in de planning, dat was een staaltje grappenmakerij. Maar bedankt voor je interesse. Excuses voor de verwarring, het is ook eigenlijk niet zo nodig om het grapje zo letterlijk in te leiden, dus dat ga ik aanpassen.
Zou dat de reden zijn waarom TAG Heuer haar gesp van haar deployant op zijn kop heeft?
En ik maar al die jaren denken dat het om een designfout gaat. Overigens heeft iemand mij, eerder dit jaar, ook al op deze mogelijkheid gewezen. Hij was/is student Industriƫle vormgeving.
Maar als je nou - na 10 x buigen, formaliteiten etc - in een gesprek bent met een Japans persoon die aan je vraagt hoe laat het is, ziet hij / zij je logo op de kop! Is dat dan niet zeer onbeleefd?
Als mensen bang zijn om het logo op de gesp aan een ander verkeerd om te laten zien tijdens het aflezen van de tijd, vraag ik me af hoe die de tijd aflezen? Op ooghoogte, wijzerplaat verticaal?