Aangezien ik voor mijn laatste aanwinst snel wil gaan banden flipperen, maar als de dood ben voor krasjes aan de lugs vroeg ik me af wat nu een goed basis setje qua horloge gereedschap is.
Als je gaat zoeken zijn er massa’s tools in verschillende kwaliteit, maten en prijzen te vinden.
Wat zouden jullie aanraden als Basis setje voor simpele werkzaamheden zoals bandwissels, schakels eruit halen enz.
Dit is een gerenommeerde site. Ik heb echter geen ervaring met specifieke producten aangezien ik wat goedkope rommel heb gekocht op de Rikketik ooit. Dit werkt tot dusverre voor mij.
Mocht je professioneel spul zoeken dan kun je dat hier zeker vinden.
Naast de goede tips hierboven m.b.t. merken
wil ik je nog als tip meegeven dat ik het zelf handig vind
om de pushpinnen via de “achterzijde” van de lugs met een saté prikker ( platte uiteinde ) op hun plek te duwen
en niet met zo’n gevorkt tooltje,dat voorkomt ook krassen.
bij het inslaan van schakelpinnen doe ik eerst de schakels omwikkelen met een strookje papier zodat je ook met je hamer geen krassen op de schakels maakt.
Bergeon is ook meteen het professionele gereedschap en daarmee ook erg duur, gewoon doen als je daar geen probleem mee hebt.
Ik heb zelf via Ebay dit setje laten komen uit China:
. Stel je er niet de wereld van voor maar je hebt wel in één keer genoeg spullen om alle basis handelingen mee te doen. Je kunt dan later altijd nog wat hoogwaardigere varianten aanschaffen. Goedkoper dan dit wordt het niet.
Misschien handig, een loeplamp, dus een vergrootglas op een standaard met ingebouwde verlichting. Ideaal!
Nou ja, voor dat geld heb je dus een complete toolkit uit China. Natuurlijk niet in dezelfde kwaliteit, begrijp me goed. Maar als je gewoon wat wilt beginnen met horloges dan is dit de goedkoopste optie. Ook met zo’n cheapass springbar tool kun je prima bandjes verwisselen.
Nou ja, voor dat geld heb je dus een complete
toolkit uit China. Natuurlijk niet in dezelfde
kwaliteit, begrijp me goed. Maar als je gewoon wat
wilt beginnen met horloges dan is dit de
goedkoopste optie. Ook met zo’n cheapass springbar
tool kun je prima bandjes verwisselen.
Koop je één keer in je leven een tooltje, doe je toch een goeie voor twee tientjes? Dat geneuzel op de vierkante centimeter…
Ik heb de Bergeon 6767F met een breder opzetstukje voor leren/rubberen banden. Het kleine vorkje wat standaard op de 6767F komt is weer perfect voor stalen banden. Kost bijna niks als je kijkt hoeveel plezier je er van hebt kwaliteit spul!
Ik heb zojuist nog wat nieuws ontdekt
ik was een schakeltje aan het verwijderen en moest dus een paar schakelpinnetjes uittikken, bij gebrek aan beter hield ik de betreffende schakel dwars op een blokje vurenhout en met een tooltje en hamer sloeg ik het pinnetje uit de schakel
waardoor dat pinnetje als een spijker in het houten blokje
bleef zitten en ik kon het eenvoudig en snel uit de schakel trekken,
( normaal moet er nog een tangetje bij om grip te krijgen of je moet dat schakelpinnetje nog verder doorslaan om hem eruit te krijgen )
Ik heb ook een Bergeon bandtooltje en wat tools van Dealextreme.com.
Als je het niet dagelijks gebruikt zijn die Dealextreme tooltjes eigenlijk prima geschikt. Nette kwaliteit voor een bizar lage prijs en complete sets hebben ze ook.
Weet je wat het vaak is met goedkoop gereedschap? Ook al gebruik je het niet vaak…
Het past altijd net niet… Of je breekt de kop een schroevendraaiertje… en het gaat altijd stuk in het weekend ik ben van mening dat je met goedkoop gereedschap vaak meer sloopt dan dat je er mee maakt. Ik begin er in elk geval niet meer aan.
Ik ben weer zo’n Malloot die zijn eigen gereedschappen maakt… maar een setje Bergeon schroevendraaiers staat wel op mijn verlanglijstje… evenals een deftige kastopener… maar… gereedschapmaker die ik ben… kans is groot dat ik die ook zelf maak…
die chinese schroevendraaiersetjes… 't werd me afgeraden ze te kopen… toch gedaan… en ik heb er veel plezier van… minder punt is de houder waar ze instaan… ze staan met de inzetjes in de houder… als je er tegenaan stoot… dan krijgen de inzetjes, en niet de handvatten de volle laag… moet je eigenlijk niet willen… maar je kunt ze ook op de werkbank leggen…
een onmisbaar gereedschapje is in mijn ogen een goede oogloupe ( pun intended here… )
je krijgt stekende hoofdpijn van een slechte loupe…
wat de kwaliteit van de schroevendraaiertjes betreft…ja… die chinese zijn wat zacht. ik heb inmiddels ook een slijp-tooltje gemaakt…
Pincetten en schroevendraaiers zijn wel de belangrijkste… evenals de kastopener… een slechte kastopener kan wegschieten, en je kast beschadigen… moet je niet willen…
een goed kastmes voor de klikdeksels is ook belangrijk… (ja… ook die heb ik zelf gemaakt, eigenwijs die ik ben… )
zorg in elk geval voor een goede pincet… als ie maar een klein beetje magnetisch is… dan is het een ramp om mee te werken…
't hangt er wel vanaf wat je wilt gaan doen… batterijtjes?.. dan heb je een goede kastopener en/of kast mes nodig, bandjes?.. persje om pennen uit te drukken en een pushpin tooltje…
wil je meer gaan doen… zoals onderhoud/smeren… dan moet je ook investeren in Oliegevers… en olie…