Batterij Grand Seiko vervangen

Schijnt dus nogal overtrokken te zijn en grotendeels marketing praat. Kan er uit eigen ervaring weinig over zeggen dus claim dit niet, maar ik vaar op de constateringen van gerenomeerde WUS leden.

Het zou kunnen dat het risico ten opzichte van andere uurwerken kleiner is. Zelf, kies ik toch voor zo stofvrij mogelijk en lage luchtvochtigheid en eens per decennium nieuwe pakkingen en een schoonmaakbeurtje bij GS.

Maar ieder het zijne hoor, even goede vrienden. Nogmaals, ik doe het ook zelf (maar ben dan ook doorgeschoten en behoor tot het ‘hobbyisten clubje’ op HF).

2 likes

Onbedoeld heb ik een polemiekje veroorzaakt. :wink:
Maar wel interessant om de verschillende standpunten zo te lezen. Hierbij bedacht ik me dat het eigenlijk wel vreemd is dat een high end merk als GS voor de quartz horloges geen slimmere oplossing voor de batterijwissel heeft. Waarom niet een apart batterijcompartiment dat geopend kan worden, zonder de rest van het uurwerk aan de hierboven beschreven gevaren bloot te stellen? Denk aan de al eerder aangehaalde Swatch.
Je zou haast denken dat de service een verdienmodel is :grin::laughing:
Swatch_batterijcompartiment

1 like

:shushing_face:

Ik vroeg mijn docent horlogemaker een aantal jaar geleden waarom de coil bij een vintage omega quartz in een ongelukkige positie, zo open en blood lag. De positionering van het uurwerk zorgde ervoor dat de kans op schade hoog was bij het wisselen van de batterij. Een beschermkap moet toch redelijk simpel te integreren zijn, zo dacht ik.

Zijn antwoord;

de fournituren handel moet ook draaiende blijven :wink:

Tegenargument is dat een apart batterij compartiment, plek in neemt en het horloge dikker zal worden of een uitstekende pukkel heeft.

Seiko deed dit vroeger. Heel elegant was het niet. Het probleem van vocht blijft eveneens bestaan, daar het zijn weg wel zoekt. Het condenseert en verspreid zich door het uurwerk.

5 likes

Dat is inderdaad een flinke bobbel. Wat leuk dat je die foto erbij hebt gezet, zo leer ik echt wat bij via dit forum.

Da’s een prima levensduur voor een 920 batterij. :slight_smile:

1 like

Ik heb liever de oudere versie, die nog een vacuummeter had!: Hier met een net geservicede MKXVIII. 8 jaar terug 350 euro voor deze Elma, nog nooit issues gehad.

3 likes

Iets vergelijkbaars doen heel veel fabrikanten. Tegenwoordig is bv de trommel van wasmachines van vele merken aan elkaar gelast ipv schroeven met pakking ertussen. Fabrikant zegt minder/geen kans op lekkages. Bijkomend voordeel, je kan de lagers van een paar tientjes niet meer vervangen en moet een compleet nieuwe trommel kopen met een prijs van een halve wasmachine. En laat dit nou net een slijtage onderdeel zijn.

Terugkomend op die 50 jaar interval. Er stond vroeger idd zoiets op de GS website, maar 50 jaar geen lubricatie is in mijn ogen toch iets anders dan 50 jaar geen onderhoud. Denk het het verkeerd geĂŻnterpreteerd is.
(Kopje 4 in de link, laatste zin)

4 likes

Toevallig heb ik dezelfde vraag.

1 like

Inmiddels sta ik op het punt het in de buurt van Eindhoven te laten oplossen.

Plottwist echter: ik ben morgen de hele dag in. Antwerpen, en het is een kleine moeite om die GS en het Seizaiken batterijtje even in de broekzak mee te nemen. Antwerpen is toch de stad van de juweliers en horlogezaken? :sweat_smile:

Dan nu de vraag: weten jullie zo een goeie horlogemaker in het centrum van Antwerpen die dit even “terwijl u wacht” goed kan doen?

Ben toch wel benieuwd hoe de juweliers in (de buurt van) Eindhoven zo’n batterijwissel van een quartz GS dan doen. Denk Schaap of Pijnenburg. Doen die het dan in een “cleanroom” (als ze die al hebben) of ook “gewoon” even achter in de zaak openschroeven, batterijtje eruit en nieuwe erin, nieuwe pakkingsring ertussen en weer dicht?

Denk niet eens. Beetje invetten en terug erin. En door

1 like

Is ook prima toch? Anders is het naar GS bouqitue opsturen en >€100 dokken 

Bij schaap sturen ze hem op.

Daar heb ik dus niet voor gekozen. Ik heb de mijne onlangs laten vervangen, heb via mail contact gehad met de juwelier in Aalst. Die hebben de juiste batterij besteld ivm de zichtbodem en toen deze binnen was ben ik langsgegaan, heb ik 15 minuten boodschappen gedaan en heb hem weer opgepikt. Of dit echt in een speciale ruimte is gebeurd durf ik niet te zeggen.

2 likes

Bedoel je een juwelier in Aalst, België of in Aalst, Nederland (bij Waalre, onder Eindhoven?).
Heb laatst de batterij van mijn Tissot Perpetual Calendar laten vervangen door Van Hooff in Aalst (Waalre).
Netjes gedaan, nieuwe batterij, nieuwe pakking, weer helemaal goed ingesteld (is nogal een gedoe bij dat horloge) en klaar terwijl u wacht. Prima service voor een paar tientjes. Ga ik zelf niet aan beginnen.

3 likes

Ik bedoelde ook Van Hooff in Aalst onder Eindhoven, prima tevreden.

2 likes

Nieuwe pakking is ook zeker niet altijd nodig. Pakkingen gaan lang mee tegenwoordig. Indien nodig is origineel GS ook zeker geen noodzaak, die kopen vrijwel zeker ook elders in. Schoon en ingevet (liefst met Fomblin, veroudert niet en tast het rubber niet aan) is essentieel. Schoon atelier en lage luchtvochtigheid ook. Maar vooral - de “mindset” van degene die er aan werkt. Die is niet objectief meetbaar. Als ik er eentje voor me heb en ik zie dat de tekst op de batterij precies evenwijdig loopt aan die op het uurwerk dan weet ik - mijn voorganger was geen prutser. Want dat bereiken is niet heel erg makkelijk!

6 likes

Die moeten hem opsturen naar (Grand) Seiko hebben ze me laatst verteld.

Edit: je had al antwoord zie ik.

1 like

Ik heb liever dat ze de datum van verwisseling op de batterij zetten met een viltstift dan het recht uitlijnen. Als het uurwerk weer voor een volgende wissel komt weet je een hele hoop of het uurwerk nog soepel loopt of niet. Als hij na 8 maanden al weer een verse batterij nodig heeft is er echt wel iets mis en na 3 jaar waarschijnlijk niets mis.
Ik kan het uurwerk best doormeten op mijn Witschi tester maar vaak is dat totaal overbodig als je weet wanneer de laatste wissel was ( met een hoed batterijtje en niet een van de wibra of zo). Besteed mijn tijd liever aan het precies schoonmaken en invetten van de pakking van de achterdeksel en die van de kroon.

1 like

Dat ook, EN het uitlijnen van die tekst. Met een dunne viltstift schrijf ik ook altijd de vervangingsdatum in het deksel. Is er met een wattenstaafje en alcohol zo weer uitgepoetst.

1 like

Ja, dat heeft mijn Seiko Grand Quartz uit 1978 bijv. .Super handig, gewoon met een munt van een dubbeltje te openen. En de rest van het inwendige blijft mooi beschermd. Maar esthetisch gezien in deze tijd niet meer te verkopen

1 like