Belgen op HF

Wallonië ligt grotendeels hoger dan Vlaanderen. :clown_face:

2 likes

Vlaamse economie is voornamelijk gebaseerd op het binnenhalen van multinationals, dit natuurlijk met de nodige staatssteun, die hun winsten dan weer doorsluizen naar het land van herkomst. De Vlaamse verankeraars hebben uitverkoop gehouden en alle bedrijven met Belgische roots zijn nu in Buitenlandse handen.
Waalse economie is momenteel met een aardige inhaalbeweging bezig.

vervang de woorden Vlaams en Belgisch voor elk willekeurig West-Europees land en je statement blijft even juist :wink:

1 like

Hm, eerlijk gezegd zou ik toch liever van die stomme luie Walen afgeraken en, als dat de prijs is, dan inderdaad bij Nederland aansluiten. Het schept toch een sterke band, dezelfde taal spreken.

Even verduidelijken : ik heb geen probleem met Walen. Ik en versta en spreek voldoende Frans om hen letterlijk en figuurlijk te begrijpen. Andersom is het zelden dat een Waal voldoende Nederlands spreekt om een een gesprek te voeren.

Vlamingen kiezen meestal Engels als tweede taal en zijn van kindsaf meer vertrouwd met Engels door TV en internet. De laatste 30 jaar ziet de Vlaamse jeugd onvoldoende het belang van Frans in.
Walen zien meestal het nut niet in om Vlaams te leren/spreken. Wordt nochtans vaak onderwezen, maar de meesten komen niet vaak in contact met Vlamingen waardoor Nederlands voor hen een dode taal is/blijft.

Ik heb de indruk dat Walen en Vlamingen verder uit elkaar groeien en weinig over elkaars cultuur weten. Vlamingen vinden wel dat teveel belastingsgeld naar Wallonië wordt gesluisd.

Als Vlaming zie ik op naar Nederland : ik zie een sterke economie die gesteund wordt door een krachtdadig beleid. In België gaan alle beslissingen traag en de compromissen zijn groot. Ik heb de indruk dat de Nederlands politiek beter is in de zin dat het beleid wordt vastgelegd, maar de uitvoering wordt overgelaten aan professionelen en experts.

De financiële crisis van 2008 werd beter verwerkt door onze Belgische economie dan in Nederland. Het jobverlies was laag en vastgoed had maar een minieme terugval.

2 likes

Maar om terug even on topic te komen, vandaag over de middag in Brussel nog wat etalages gaan likken. Alleen de wat betere zaken gedaan. Gezien: Breitling, Baume & m, JLC, Piaget, cartier, Omega, Longines, Hamilton, Rado, Meistersinger, Junghans, Montblanc, Victorinox, Tag, Tissot. Doe er nog Rolex en Tudor bij en je hebt denk ik 95 % van wat in BE aan betere merken courant te vinden is :yum:

2 likes

Een vrind van mij in een ander buitenland houdt het steevast op “Luxemburg”. Meestal moet je dan zelfs uitleggen wat dat is :joy:

Gemiddelde huizenprijs in Nederland rond de 300K, gemiddelde huizenprijs in Waregem tussen de 260 & 290K afhankelijk van de bron.

1 like

Hebben jullie geen stromend water?

4 likes

Weinig… we filteren het vuile water, maken er bier van en drinken die handel

7 likes

Was even bang dat dat bier naar NL werd gestuurd :astonished:

Ook :wink:

1 like

Ongefilterd wordt het Heineken :grimacing:

6 likes

Ik hield me nog in

79da1a113d9c569cea1b27e1b67801b883a42b43_1_500x500
Lekker bier wel die pilaarbijter

2 likes

Probeer er daar maar eens een paar van

5 likes

Ahum

1 like

Je moet de walen niet allemaal over dezelfde kan scheren. Heb jaren samen gewerkt met walen en je hebt er van allerlei slag, sommigen die liever het werk aan anderen overlaten maar evengoed goeie harde werkers.

2 likes

Awel! Ik heb hier ooit een forumlid bij mij thuis ontvangen en het ging toevallig over huisprijzen. Hij vertelde me dat je voor de prijs van mijn huis maar een klein appartementje zou hebben in Nederlandse grootsteden, terwijl ik in een nieuwbouwwoning woon. Had ik niet verwacht, ik weet dat de prijzen verschillen, aangezien ik ben opgegroeid op 10 minuutjes van Maastricht en je zag veel Nederlanders inderdaad net over de grens kopen voor die reden

1 like

Klopt inderdaad wel een deel van. Heb collega’s gehad die al vele jaren aan de kust woonden maar weigerden om nederlands te praten en voordeden dat ze het niet verstonden, had er ook die heel goed hun best deden. Had zo een collega/vriend waarbij buitenstaanders soms raar keken als we op het werk of tijdens het uitgaan onder elkaar bezig waren. Ik sprak frans tegen hem en hij in het nederlands tegen mij. Zo hielpen we elkaar om de taal te onderhouden en woorden bij te leren en verbeterden elkaar vriendelijk of vertaalden dan iets voor elkaar.

1 like