Best value op de markt?

tip: verstandiger aankopen :slight_smile:

Je moet boosheid niet verwarren met een droge constatering van een feit. Feit is dat platforms als Temu en AliExpress, om maar te zwijgen van Shein, de wereld overspoelen met letterlijk dubieuze meuk.

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/temu-be-investigated-by-eu-tech-regulators-over-sale-illegal-products-2024-10-31/

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5707

Sommige van deze meuk verstoot tegen de wet. Van veel van deze meuk kunnen we ook stellen dat het bijdraagt aan de shittification van de wereld, en voor grote milieu- en afval-problemen zorgt.

Daarom ontwijk ik dat soort platforms en dat soort producten waar mogelijk. Of ik daar boos over ben? Tja, ik ben eerder verbaasd dat wij dat op onze markt toelaten, en teleurgesteld dat er zo veel mensen zijn die hun geld aan deze onzin weg gooien.

Dat neemt niet weg dat China groot is, en dat er genoeg bonafide bedrijven zitten die ongetwijfeld wel netjes opereren en kwaliteit leveren.

Dat klopt in absolute bedragen, maar in relatieve zin is dat verschil kleiner. Als je echter 15 Chinese kopieën probeert begint het toch geld te worden.

Ik hoop overigens ook dat mensen drie keer nadenken voor ze 3.000 - 10.000 Euro over de toonbank schuiven, dus ik zou vermoeden dat een Santos minder snel een “snack” is dan een San Martin kloon van een Santos.

Wel valt me op dat mensen vaak “waarde” en “prijs” verwarren.

Dat dus.

4 likes

Ik ga niemand overtuigen want daar heb ik geen zin in maar dit is wat mij betreft de best value for bucks banger. Verslaat voor mij alles in deze prijsrange en hoger.

16 likes

Is dat een NB1050-59H?

1 like

Yes. Alleen de H weet ik niet zeker :laughing:

1 like

Is dat niet waar een forum voor is, meningen?

Is de grijze variant. Soms is het op foto’s lastig te zien of het zwart of donkergrijs is haha :wink:

1 like

En hele saaie verstandige keuze. Precies wat ik niet zoek in een horloge.

Ik ben volledig akkoord dat de “simpele” quartz PRX een enorme prijs/kwaliteitsverhouding heeft. Ook een zeer comfortabel om elke dag te dragen, en zowel modern als klassiek tegelijk.

2 likes

Ik had het er natuurlijk niet over dat mensen beter ‘slechte kwaliteit namaakproducten uit China’ kunnen kopen.

Voor namaakproducten kan je inderdaad beter in Zwitserland terecht: De grote horlogemerken melken daar al jaren hun gevestigde modellen uit met talloze ‘limited editions’ en ‘reissues’ zonder met innovaties in ontwerp en techniek te komen. Puur zelfplagiaat eigenlijk om niet te zeggen ‘slaafse nabootsing’

Qua specificaties krijg je in China gewoon erg veel horloge voor weinig geld. De babi pangang onder de horloges zeg maar. Nóg zo’n ‘Chinees’ namaakproduct :stuck_out_tongue:

5 likes

Ze zijn al benoemd, maar voor mij de “simpele” modellen van Casio, de F-91W en AE-1200.
Puur en alleen voor de functie van “de tijd laten weten” kan je naar mijn mening niks beters hebben. En de AE-1200 is dan ook nog eens 100M waterdicht, dus daar kan je lekker mee door de bushbush rammen. G-Shock is ook prima, alleen zijn die te hoog voor mijn pols en dragen ze net iets te lomp. Dan liever de AE-1200 voor mij, die ook meer functionaliteit biedt.

Maar het ding is, value is bij zo’n “emotionele” hobby als horloges een waarde die je er moeilijk op kan plakken. Hoe een horloge je laat voelen is vaak even belangrijk, zo niet belangrijker dan “value”. Wat is value voor jou? Wat is value voor mij? Er worden soms NA’s gepost van duizenden euro’s waar ik nog niet dood mee gevonden wil worden. Maar dat is niet mijn probleem, zolang de eigenaar er maar blij mee is. Zolang die eigenaar er de “value” van inziet, kan ik er niks tegenin brengen.

1 like

San martin, is naar mijn mening een geweldig horloge met echt saffier kristal een ceramic bezel, nh35 movement en een erg degelijke band.
Met dit merk krijg je heel veel waar voor je geld.

4 likes

Maar je koopt er gewoon plagiaat voor?

Dat kies je toch helemaal zelf? Alsof San Martin enkel gekopieerde horloges in het aanbod heeft.

Naast hun vast “hommage” aanbod heeft San Martin ook een sterke aanwezigheid op enkele horlogefora en produceren ze ook een mooi gamma aan meer eigen ontwerpen waar vaak community input gevraagd wordt tijdens de ontwerpfase.

1 like

Nooit geweten dat ze iets anders hadden dan blote kopieën van dure zwitsers.

Dan heb je het gamma nooit goed bekeken denk ik…

Hoofdaandeel van hun aanbod zijn zeker nog de “hommages” maar gezien hoeveel vraag daar duidelijk naar is, vind ik dat ook niet gek. Daarnaast hebben ze echter zeker een uitbreidend aanbod van ontwerpen die meer eigen zijn dan dat.

1 like

Beste value is om geen horloge te kopen.

9 likes

Ik heb dat gamma uiteraard nooit bekeken.
Al wat ik daarvan op dit forum zie voorbijkomen zijn schaamteloos gestolen ontwerpen, waarom zou ik dan dat gamma willen gaan bekijken?

Waarom dan stellige uitspraken doen over een merk waar je naar eigen niets van afweet?

6 likes

En verder is de vraag van TS wel heel erg makkelijk.