Ik vind dat een lastige vraag. Want wat bepaalt voor jou de waarde van een horloge? Dat hoeft helemaal niet (alleen) materialistisch te zijn. Voor mij zijn bijvoorbeeld ook de achtergrond van een merk en/of model van grote waarde, en hoe sterk een merk in z’n continuïteit is. Daarnaast, als ik een horloge design-technisch heel aantrekkelijk vind, vind ik het niet erg dat er een NH36 - ik zeg maar wat - in gebruikt is.
En welk horloge geeft dan de meeste ‘value for money’? Haast niet te bepalen omdat bovenstaande ‘values’ niet of nauwelijks in ‘money’ uit te drukken zijn.
Best wel verrast door de reactie van sommige. Alles kan good value zijn, afhankelijk van wat je zelf belangrijk acht. Ik vind een 16570 explorer 2 bv ook good value. Een relatief goedkoper entry in Rolex. Stevig en goed afgewerkt, toch hetzelfde binnenwerk als de GMT Master 2. Lijkt me gewoon een mooi pakket voor de prijs.
Ik ga je huiswerk niet voor je maken. Het modellenoverzicht van San Martin is makkelijk genoeg beschikbaar voor wie 1 minuutje wilt zoeken. Als dat te veel gevraagd is…
Ik heb even rondgekeken.
Het is van de meeste modellen overduidelijk waar de mosterd gehaald is, maar ik beken. Het is deels / globaal genomen minder schromelijk plagiaat dan “pagani design”, terwijl ik die twee steeds over dezelfde kam geschoren heb.
Goh, ergens snap ik je. Langs de andere kant ook weer niet.
Ik vind het bijvoorbeeld fijn om vrienden via zo een “best value” model in de hobby te krijgen. Met een moderne Seiko 5 hebben ze bvb toch een naam die ze wat kennen, een model wat er leuk uit ziet en redelijk kwalitatief voelt voor een prijs die voor de “gewone mens” nog te slikken valt.
Mijn GS SBNG003 was bijvoorbeeld mijn entry in de “higher budget” horloges, en die acht ik ook als great value. Voor die prijs kreeg ik echt TOP afwerking, een goede naam en ookal is het quartz, een movement waar enorm veel werk in stak. Had ik eerst bvb mijn Rolex Explorer 2 gekocht, had ik de dure horloges snel aan de kant laten liggen denk ik.
Van mij hoef je SM geen tof merk te vinden en ja, ze maken erg veel “hommages”. Daar zijn ze immers mee gestart. Maar ze timmeren wel wat aan de weg door meer originele modelletjes aan te bieden en wat bouwkwaliteit voor de prijs betreft staan ze heel sterk. Het is jammer dat dit vaak weggewuifd wordt.
Het probleem met “best value” of “beste koop” is dat het uitgaat van rationele overwegingen. Maar de meeste van ons zitten helemaal niet te wachten op de beste tijdaanduiders, want bijna niemand draagt een horloge puur vanwege de tijdsaanduiding. Je kunt ook gewoon op een stations- of kerkklok kijken, als je al geen telefoon meehebt die het veel nauwkeuriger vertelt. Gebruikte materialen, honderden meters diepte kunnen bereiken, een maanfase, meerdere tijdszones bijhouden. Het is allemaal schitterend, maar je kunt zonder en het is doorgaans niet de doorslaande factor bij een aankoop. Blijft over: de emotie. En daar is nou net heel lastig een “value” aan te hangen.
Je had/hebt een kans om de wuivers te overtuigen. Iets dat je wil, want anders zou je niet reageren. Als het zo’n open goal is, waarom kop je hem niet binnen?
Ik heb horen zeggen dat het maar een minuutje werk is…
Misschien toch wel. Op basis van emotie kun je bijvoorbeeld een Patek Philippe Calatrava (t.w.v. 35.000 euro) even mooi vinden als een Grand Seiko (t.w.v. 5.000). Dan kun je toch goed zeggen dat de Grand Seiko voor jou de best value biedt.
Mijn bedoeling was om wat tegengeluid te geven en om mensen te overtuigen zelf een kijkje te nemen en hun eigen mening te vormen en niet klakkeloos die van een ander over te nemen. Niet meer, niet minder. Ik ben geen TV evangelist en hoef dus geen zieltjes te winnen.
Mijn beweegreden daarvoor is dat ik denk dat San Martin wel een plaats heeft in een gesprek over “value for money” gezien de bouwkwaliteit die ze bieden voor het geld. Ze hebben al heel wat jaren ervaring in het assembleren van horloges voor talloze microbrands en dat voel je ook wel.
Ik denk dat er veel mensen toch ook de rationele kant laten meespelen zeker bij het begin van een nieuwe hobby. Mede daarom denk ik dat het hedendaagse landschap erg interessant is voor wie wilt beginnen met een hobby of gewoon een mooi, degelijk horloge zoekt dat aan zijn wensen voldoet. Tussen de gevestigde merken met een rijke geschiedenis en de verschillende microbrands op alle prijsniveaus kan zowel de meer rationele of prijsgerichte koper die features wilt voor zijn geld als de koper die vooral een stuk geschiedenis wilt, zijn gading vinden.