Hahaha ach… budget oprekken is heel normaal toch?
Deze mag hier ook bij:
Circula, een merk uit Duitsland. Mooie afmeting van 40mm met 20mm lugs, en een SW-200 uurwerk erin en helemaal ‘field’ met de matte delen en zowel 1-12 als 13-24 op de wijzerplaat
Had ik de beste fieldwatch al geplaatst?
Kast: 38 mm
Dikte 11,1 mm
Glaasje: saffier (AR matig)
Gangreserve: 80 uur
WR: 100 mtr
Natuurlijk schitterend op die SteveO strap. Ik moet daar nog een keer een Engels horloge voor zoeken.
Goeie tweede is mijn Alpinist natuurlijk.
Mooi ding, nog nooit gezien!
Bij mij heeft de Hamilton Khaki Field het veld geruimd voor een Smiths PRS-48 Navigator.
Hoewel het plattere en het volledig matte van de Hammie me aanstond, vond ik
- de dial te druk
- de lug gap een nadeel voor 2 piece straps
- de WR van 50m eigenlijk een beetje schamel voor het type horloge.
Oordeel zelf:
Dit is ook wel field toch? Quartz en mineraalglas, maar wel 100m wr en met de code nog geen €100.
Nu heb ik een vraag betreffende een bepaalde omschrijving van fieldwatches op de diverse YouTube kanalen, review sites en natuurlijk de sites van de betreffende horloge fabrikanten.
Men spreekt vaak over de robuustheid van een ( mechanische ) fieldwatch. Gemaakt om tegen een stootje te kunnen.
Nu vraag ik me af waar die robuustheid dan in zit? ( gezien het aangenomen mening dat een mechanisch horloge niet tegen schokken zou kunnen, maar wel bijna 60 jaar aan oorlogen hebben overleefd voordat de Quartz horloges kwamen )
Het glas?
De kast?
Het caliber?
Is marketing. Als je een quartz neemt met goede batterij kan je wel 7-10 jaar ongestoord door the field lopen zonder problemen. Mechanisch heeft dan geen batterij nodig maar is in mijn optiek wel kwetsbaarder.
Of dat deze al genoemd is weet ik niet maar dit is ook een goede kanshebber …
Specs zijn ook niet misselijk :
TW2V54000
Titanium
41 mm
Beadblasted
12.5 mm dik
Sapphire Glass
Strap and Lug Width:
20 mm
Watch Movement:
02N Automatic
Water Resistance:
200 meters
Incablock of diashock (Seiko) helpt daar bij.
Dat zijn schokdempers voor het uurwerk.
Hier kun je er wat meer over lezen: A Technical Perspective - Incabloc, historical supplier of shock absorber for the watch industry
Klopt, met dat systeem ben ik bekend.
But thanks anyway!
Maar dit systeem met z’n varianten zit op bijna elk mechanisch horloge. Dus zijn dan “alle” horloges even robuust?
Wat maakt een fieldwatch “robuuster” dan bijv een sportswatch of dresswatch?
Kroonbeschermer
Schroefkroon
Evt. Kroon op 4 uur
Glaasje verzonken in de bezel
Evt. Fixed lugs
Dikke lumen
10 bar WR
Dit is het wel zo’n beetje.
Eigenlijk vind ik een duiker geschikter want voorzien van een duikring/timerfunctie. Altijd handig outdoor.
Zo’n beetje bijna alles wat de Dirty Dozen niet waren…
In ieder geval mijn “preferred” field watch.
Tevens MTB watch, camping watch, enge landen watch, zwemmen in een Fins meer watch en Fight Club watch.
Is idd ook wel een hele mooie!