Het enige van Rolex wat nog een beetje richting haute horlogerie gaat zijn bepaalde modellen in de Cellini lijn:
Klopt, daar gaat het fout bij Seiko
Nog altijd serieproductie, komt weinig ambachtelijk werk bij kijken. Als je naar Ferrari kijkt hebben die dat bepaalde programma waar je echte one-offs* kunt krijgen. Dat zal met veel moderne technieken gebeuren, misschien is dat het ambachtelijke van deze tijd, maar dat is wel een voorbeeld van unieke werken van een fabrikant die desondanks toch gewoon serieproducten uit de deur trapt.
(* Fair enough, nog altijd op basis van een standaard product )
Haute horlogerie voor 10k kun je misschien vinden bij hele kleine, zelfstandige startende horlogemakers? Maar dan moet je ook écht de kunst van de arbeid en het ontwerp waarderen. Als je in zo’n kader Rolex en Breitling aanhaalt, zit je m.i. in de verkeerde hoek.
Al eerder genoemd in t topic, maar voor ongeveer 10k komt denk ik de Glashutte panoreserve/panomaticlunar het meest in de buurt
Dat zou betekenen dat vrijwel alles wat JLC, Glashutte, Ulysse Nardin, chopard luc, etc maakt, haute horlogerie is. Zo’n Cellini zou bij deze merken namelijk niet meer dan mid-tier niveau zijn.
Vandaar dat er stond
gok ik. Het is er absoluut geen. Het geeft een beetje een hint in welke richting te zoeken.
Dit is wel raszuiver in die categorie, imo (met dank aan @stefanketelaars). Ik vermoed wel dat die 10K daar ook verre van realistisch zal zijn, eens beschikbaar.
De prijs is bij Stefan het punt nog niet eens, hij heeft volgens mij een wachtlijst van drie jaar.
Deze? Voordeel: dagelijks dragen (zoals bij mij), dagelijks draagbaar, exclusief, tijd te meten/ lezen van seconds tot eeuwen met maandtand als toetje
@spekboy7 en @PeterLC: de béste deal zou in mijn ogen zijn … een RLX day-date
voor €10.000,–, bv. een 3-jarig tweedehandsje …
Dit is al kortzichtigheid ten top
Maar ik ben toch benieuwd waar je een 3 jaar oude DD vandaan haalt voor 10K.
Ben ik echt oneens. Voor 10K heb je echt keuze uit genoeg gouden ultra dunne AP’s, VC’s, JLC’s en zelfs Patek. Soms ook met geneva seal.
Ze zien er saai uit, maar absoluut haute horlogerie naar mijn mening.
Ok, vraagje dan. Wat vinden we belangrijker wanneer het gaat om het toekennen van het label haute horlogerie:
1: een uurwerk van hoog niveau, maar zonder (veel) complicaties
2: een uurwerk met zoveel mogelijk complicaties, maar niet noodzakelijk van goede kwaliteit
En als we dan toch bezig zijn:
3: vinden we dat het uurwerk moet komen van een huis dat al bekend staat om haar vakmanschap, geschiedenis en andere ‘haute’ modellen?
4: of vinden we alleen de kwaliteit van het uurwerk in kwestie van belang?
- 1: een uurwerk van hoog niveau, maar zonder (veel) complicaties
- 2: een uurwerk met zoveel mogelijk complicaties, maar niet noodzakelijk van goede kwaliteit
- 3: vinden we dat het uurwerk moet komen van een huis dat al bekend staat om haar vakmanschap, geschiedenis en andere ‘haute’ modellen?
- 4: of vinden we alleen de kwaliteit van het uurwerk in kwestie van belang?
0 stemmers
Enkel 4 , de rest is voor mij niet 100% haute horlogerie.
Het moet zich vooral onderscheiden op een stijlvolle manier.
Even afgezien van dat ik er hoogstwaarschijnlijk niet in pas: fuck yeah.
…en ik zou 'm posten met de ruthenium plaat (‘grijs’, maar dan net even oneindig veel mooier). Eens dus. Maar haute horlogerie? Enfin, qua mooi &zo zeer zeker wel.
Ik ben benieuwd of iemand die op 3 heeft gestemd mij kan vertellen op welk punt in hun carriere, iemand als Max Büsser, Daniel Roth, george Daniels of Shapiro in aanmerking komt om haute horlogerie te maken. Is dat na een bepaald aantal horloges, modellen, uurwerken, complicaties, tijd?
Kunnen deze horlogemakers uberhaupt ooit op het niveau van een bedrijf als Patek of VC komen?
Bekend staan om vakmanschap en geschiedenis is vrij betrekkelijk, wil ik maar zeggen.
Wacht ff, een minute repeater of een tourbillon vind je wel haute horlogerie, maar een perpetual calender module ontwikkeld door Kurt Klaus niet?
Inderdaad. Als je zegt haute horlogerie, dan denk ik eerder aan de kleine onafhankelijke en ambachtelijke jongens, veel handmatig werk, superieure afwerking, innovatieve (niet verwarren met nuttige) complicaties enzovoorts. FP Journe, Roger W. Smith, Voutilainen, Grönefeld, Rexhepi, dat soort werk. Onze eigen @stefanketelaars 100x eerder dan GS of Breitling, godbetert.