Wordt ook min of meer zo gezegd/gehint naar op de site van CW:
“The classic ‘GMT-explorer’ watch finally makes its Christopher Ward debut.”
Wordt ook min of meer zo gezegd/gehint naar op de site van CW:
“The classic ‘GMT-explorer’ watch finally makes its Christopher Ward debut.”
ik zie
De visuele verschillen zijn dus op 1 hand te tellen. Iedereen die hiermee rondloopt wilde eigenlijk een Explorer polar. Een hommage moet een eerbetoon zijn aan de maker. Het kopieren om te kapitaliseren op het succes van die ander is geen eerbetoon. Doordat het goede kwaliteit is, is het geen ‘goedkope ripoff’, maar wel een dure.
andere wijzeset
dunnere bezel
andere kast
datum op een andere plek
geen datum loepje
Plagiani is een 1:1 kopie met een andere naam. Dat vind ik echt ‘anders’ dan een op een ander horloge geinspireerd design uitbrengen.
Klopt wel, maar van de andere kant heeft CW er doelbewust (volgens mij) voor gekozen om ´te lijken op’ zodat ze een mogelijk alternatief kunnen bieden (en dus ook een graantje mee kunnen pikken). Maar ja, zelfde verhaal met de divers met zwarte plaat, zwarte bezel, volledig staal…
De leek gaat nauwelijks een verschil zien, want: oranje wijzer, witte wijzerplaat, volledig staal, stalen 24u-bezel.
Ze hadden het ook anders kunnen doen, wat ze overigens ook al gedaan hebben:
Dan heb je minder de associatie met/ lijken op
moet je wel even een echte foto pakken. geen Rolex CG foto met PD logo erin gefotoshopt
Ik vind de case + bezel vooral rolex schreeuwen.
Mag jij doen dan.
Een hommage is niet goed. Koop iets wat echt is. Eigen ontwerp.
In horloge land ben ik niet voor beter goed gejat dan slecht verzonnen.
Beste hommage die je kunt kopen? Dat is diegene die je niet hebt gekocht.
Ik heb het een aantal keer geprobeerd en eigenlijk vond ik het zelf altijd zonde van mijn geld.
en welke waren dat?
Grovana Coral Reef een Aramar Tudor hommage, twee keer een San Martin Seiko hommage en een Steinhart hommage van de Rolex GMT Explorer.
Mocht ik nog een keertje tegen die Steinhart in de 39mm Ölko uitvoering aanlopen dan trap ik misschien zomaar nog een keertje in de hommage val.
Soms is het echt vaag wat eigen ontwerp is en origineel. Maar een andere keer is de inspiratie duidelijk inderdaad.
We verschillen van mening, maar dat mag he Zoals ik ook al eens in het ‘Pagani Design-topic’ heb uitgelegd: je kunt gaan voor de stijl of voor de stijl én het merk. Een mooi horloge is voor mij een mooi horloge. Je weet ook niet of die persoon het horloge gekregen heeft als geschenk van iemand dierbaar. Dus om dan meteen een negatieve mening te hebben (algemeen dus niet jij persoonlijk) over dat horloge of die persoon, vind ik niet juist. Je moet bovendien ook iets van horloges kennen om te weten op welk model dat horloge geïnspireerd is (hetzelfde met mode, design,…). Ik denk dat de meeste mensen in de samenleving hier niet toe behoren,of alleszins geen experten zijn in al deze categorieën.
Een aantal modellen van Seiko zijn ook moeilijk origineel te noemen en eerder te plaatsen in de hommagehoek (seiko tank). Maar deze modellen liggen wel bij de juwelier en worden ook hier aanvaard.
Als je zegt enkel het originele ontwerp te moeten kopen, worden heel wat iconische modellen uitgesloten voor het merendeel van de mensen. Het is van de andere kant ook weer waar dat dit bijvoorbeeld ook geldt voor luxe wagens. Daarom vind ik het eigenlijk wel knap wat de apple watch gerealisseerd heeft. Deze wordt gedragen door de meeste lagen van de bevolking, van de “gewone” vrouw/man tot de rijken.
Toch geeft een hommage een ander beeld voor mij dan een fake. Een hommagedrager vind ik persoonlijk wel een liefhebber. Maar ook hier weer hangt het af hoe deze persoon het horloge draagt, eerder bescheiden/gewoon of patserig.
Ergens anders wel dan? Waarom niet in horlogeland?
Mee eens tot een bepaald punt. Hommages kosten ook geld, dus 20 hommages aan 100 euro/stuk = 2000 euro. Als die persoon tevreden is met die 20 hommages is natuurlijk goed voor hem/haar. Zou het alleen spijtig vinden als hij/zij deze gekocht heeft, maar nadien spijt heeft en dan beseft dat een van de originele merken waarop een hommage in zijn/haar collectie gebaseerd is binnen bereik lag. Misschien eerst niet door meteen de hoge aanschafprijs maar op den duur dus wel als ervoor gespaard zou geweest zijn.
3 best veel op elkaar gelijkende horloges van ‘echte’ merken.
Stiekem ook ‘hommages’ of designer leentjebuur van elkaar?
Het is dat ook wat ik hierboven vermeld heb over divers. Je zit al snel in de hommagehoek.
Echter vind ik de Tudor-modellen geen hommages van Rolex, gezien de verwantschap tussen beide merken.
Ik vind de Tudor juist wel hommages aan Rolex submariner.
Want ze zijn duidelijk stevig geinspireerd op, niet een kopie met een andere naam erop.
Ik bedoelde deze 3 ook meer als in dat ze veel op elkaar lijken zonder dat ze als hommage bedoeld zijn van elkaar.
Vooral de Tudor en Oris, qua kast, band en crown.
De Poljot Junghans J88 kopie/hommage, met 3133 uurwerk.
Ik blijf hem geweldig vinden en daarbij is de real deal gewoonweg niet haalbaar voor mij.
Juist hier heb ik het moeilijker mee, aangezien geweten is dat Tudor er in eerste instantie gekomen is als betaalbaar alternatief, in het leven geroepen door de eigenaars van Rolex