Het zijn net hommages aan hun eigen vroegere modellen. (Wat dan weer wel goedkopere uitvoeringen van Rolex waren maar dan door een dochtermerk).
Wat ik ook altijd wel grappig vind:
Dit is een A.Lange uit 1937:
Waarom staat hier dan iedereen bij te kwijlen:
En hier van te gruwelen:
Toch gewoon allebei een hommage?

zonder dat ze als hommage bedoeld zijn van elkaar.
Ja, maar twee ervan zijn wel een hommage op de Rolex submariner, toch zeker de Certina. Dus je zit al bij de hommages. Ze zijn dan inderdaad geen hommage van elkaar

hommages aan hun eigen vroegere modellen.
Ja als je het zo stelt, kan ik het inderdaad begrijpen. Dus ik kan best mis zijn

Het zijn net hommages aan hun eigen vroegere modellen. (Wat dan weer wel goedkopere uitvoeringen van Rolex waren maar dan door een dochtermerk).
Ja zo kan je het zien. Tudor’s submariner was natuurlijk een Rolex submariner met een eta.
(volgens mij ref 6538 oid)
Effectief vind ik een BB58 een ‘echte hommage’ van Tudor’s eigen Sub, maar ook de rolex op waar de tudor sub op gebaseerd was. Voelt voor mij veel beter dan een plagiani.

Toch gewoon allebei een hommage?
Tis een bauhaus design, ik weet niet wie er het eerste mee uitkwam.
Iig niet nomos.

plagiani
Je hebt het echt niet op Pagani Design he? enkel hierop specifiek of ook de andere (Chinese) hommagemerken?

Je hebt het echt niet op Pagani Design he?
enkel hierop specifiek of ook de andere (Chinese) hommagemerken?
Ik heb ook niet veel met Steinhart, San Martin etc.
NIets mis met de bouwkwaliteit, maar originaliteit van design vind ik wel belangrijk. Ook al is een horloge wel geinspireerd door een ander. Meestal blijven horloges die teveel lijken op een horloge van een ander merk dat ik niet kan betalen niet lang in mijn collectie. De Black bay 58 is geinspireerd op horloges van Rolex en Tudor en daar vind ik niets mis mee. Die zou ik veel eerder kopen en dragen dan een steinhart.
Overigens heb ik ook meer met een simpele Seiko SKX dan een steinhart sub clone die objectief gezien beter is dan de SKX.
Duidelijk, dank je
@Watchlover, @_koen en @SSFS: ik ben erg opgelucht, dat de 'frisse
wind’ van een tolerant(er) publiek op 't horlogeforum is gaan waaien.
Mettertijd verschuift 't naar ‘tolerant en modern’ en is de consensus, dat
het okay is om te dragen wat je zélf WIL dragen.
N.B. : eigenlijk gewoon ook " 't originele uitgangspunt, gezien de regels bij
binnenkomst als lid "
Dat veel horloges op elkaar lijken heeft natuurlijk ook zijn oorsprong in de mil specs. De fieldwatches, de fliegers en pilots, de duikers ect. Kijk bijv. naar de dirty dozen, 12 verschillende fabrikanten maar 12 vrijwel identieke horloges.
Hommages ben ik altijd bij weg gebleven, ook al is de kwaliteit hiervan vaak verbluffend goed.
Zo onder elkaar vind ik je opmerking heel treffend. Goed gevonden!
Niet zelf uitgevogeld hoor . Dacht dat hier zelfs rechtzaken over zijn gevoerd tussen Nomos en Stowa. Stowa heeft toen uitgepuzzeld wie de eerste was met dit ontwerp en ze kwamen bij een Lange uit.

Mettertijd verschuift 't naar ‘tolerant en modern’ en is de consensus, dat
het okay is om te dragen wat je zélf WIL dragen.
Ik hoop dat we het nog steeds 100% oneens kunnen zijn met elkaar over dit soort zaken en ieder zijn mening hierover mag delen zonder voor intolerant uitgemaakt te worden?
@Watchlover7, @_koen, @SSFS en @wbcoupe, dank voor jullie eerlijkheid.
N.B. 2 ; zou mijn tekst ‘plots’ verwijderd worden, dan is mijn “pointe” te eerlijk (geweest).

We verschillen van mening
Dat klopt.

Een mooi horloge is voor mij een mooi horloge. Je weet ook niet of die persoon het horloge gekregen heeft als geschenk van iemand dierbaar. Dus om dan meteen een negatieve mening te hebben (algemeen dus niet jij persoonlijk) over dat horloge of die persoon, vind ik niet juist. Je moet bovendien ook iets van horloges kennen om te weten op welk model dat horloge geïnspireerd is (hetzelfde met mode, design,…). Ik denk dat de meeste mensen in de samenleving hier niet toe behoren,of alleszins geen experten zijn in al deze categorieën.
Dat wil niet zeggen dat het daardoor geoorloofd is.

seiko tank
Hommage!

Als je zegt enkel het originele ontwerp te moeten kopen, worden heel wat iconische modellen uitgesloten voor het merendeel van de mensen. Het is van de andere kant ook weer waar dat dit bijvoorbeeld ook geldt voor luxe wagens
Correct. Dat iets uitgesloten wordt voor veel mensen is toch geen graadmeter.
Ik kleed mij ook niet met Loro Piana.
Mbt auto’s: Stel je voor dat Graestav morgen een Porsche 911 als hommage uitbrengt.
Het verschil tussen hommage en fake is de naam op de plaat. In 9 van de 10 gevallen.
Dus ja. Zoals je al aangaf ik ben het niet met je eens.
Hier nog zo een hommage:
Wordt al ingewikkelder.

geoorloofd
is subjectief natuurlijk.

nog zo een hommage:
Jij had toch ook de Mission to Mars. Dus heb je wel eens een hommage (je eigen woorden) gehad.
Ook je Tudor Prince Oysterdate kan (afhankelijk van hoe je Tudor als merk ziet) beschouwd worden als hommage.
Qua prijs zal deze er niet aan kunnen tippen maar kwalitatief wel deze koning van de hommages . Nog weken wachten maar hij is incoming.

Jij had toch ook de Mission to Mars. Dus heb je wel eens een hommage (je eigen woorden) gehad
Ja. 3 uur in bezit gehad
Maar is ook ingewikkeld zei ik.

Tudor Prince Oysterdate
Tudor oysterdate. Absoluut geen hommage. Je gaat mij toch niet vertellen dat die op een daytona lijkt? Alleen de dial layout is al totaal anders. Overigens wel met singer dial (dat maakt het ook serieus gaaf).
De vraag is natuurlijk of niet alle tudors een soort van hommage zijn
Die oysterdate is zeker wel een hommage.
Maar wel een hele coole hommage . Ondergewaardeerd