Bezel van duikhorloges

Kleur is :top:

2 likes

Het grootste verschil tussen countdown en elapsed time is het gebruik voor een nauwkeurig limiet, of een nauwkeurige actuele weergave.

Of dit nou voor navigatie of decompressie gebruikt word.
Het voordeel van countdown is dat je makkelijker kan anticiperen op een limiet. elapsed time is makkelijker schakelen en veelzijdiger in gebruik, en met lichte creativiteit ook als countdown te gebruiken, waarin je bijvoorbeeld naadloos van bodemtijd over kan gaan naar verstreken decompressietijd.

Uiteindelijk hangt dit van de voorkeur van de gebruiker af.

Daarnaast zijn er ook bezels die no decompressie limieten weergeven op bepaalde dieptes (Doxa) of helpen bij het berekenen van de oppervlakte intervals tussen 2 of meerdere duiken, om veilig de herhalings duik te maken (Aquastar deepstar), wel met behulp van een externe tabel.

Dit is vaak een extra ring op de bezel naast de elapsed time weergave.

1 like

In de keuken vind ik de countdown bezel het makkelijkst (pasta / eitje gaat er uit als de minutenwijzer de 0 bereikt), maar met een beetje creativiteit zijn beide soorten goed te gebruiken voor het timen van van alles. Met een eenzijdig draaibare ring zit je daarbij altijd aan de veilige (kortere) kant, ook als de ring per ongeluk iets wordt verdraaid.

1 like

Voor de mensen die nog steeds een ei koken als excuus gebruiken om een duikhorloge te kopen…

1 like

Heb ik chrono’s voor. Veel gemakkelijker.

2 likes

Oohh… Heh… Eensch. Ik heb zowel geschroefd als ook consulting gedaan op HP-UX bakken in een grijs verleden, en vond het altijd een fijn werkend OS. Na de fusie met Compaq kregen we ook de Tru64 mensen aan boord, en mijn indruk was dat zij verder waren met actieve clustering, maar dat HP-UX bakken op zichzelf staand stabieler waren. Evengoed, niks dan respect voor oude Digital mannen.

Zoals gezegd… Als het een betalende gig is… :slight_smile: Ga eens met de pet rond.

2 likes

Een man met smaak. 11i v1 en v3, heerlijk.

giphy (1)

v2 was vis noch vlees. 10.20 een beetje, eh, ruw aan de randjes. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Als ik zie aan welke beeldgeworden platte kak Netflix fortuinen spendeert, moet een braaf zevencijfercontract voor streaming geen enkel probleem zijn. Iemand een connectie daar?

Nee hoor Chris, je weet dat ik ook duik (weliswaar alleen in mijn doucheputje) en dan is zo’n duiker echt een uitkomst :stuck_out_tongue:

Maar ja Chris, wat is de definitie van een net horloge?. Verschilt toch ook van persoon tot persoon. Heb zelf een Baltic, wat ik best wel een net horloge vind :wink:

Pfffff, als je een saaie avond wil…….:joy:

Mag ik vragen hoe functioneel een gewoon horloge überhaupt nog is?

De obligate you do you, maar niet zonder dat ik tegengas geef voor de helaasheid der dingen.

2 likes

Ik lees er de tijd op af. Dat is de primaire functie van mijn horloges. Soms zelfs de datum. Dat is een bewuste keuze. Ik heb er voor gekozen nooit op m’n telefoon te kijken tenzij ik op reis ben of ergens heen moet navigeren. Verder heb ik een telefoon om daadwerkelijk te bellen als dat eens voor komt.

Werk = macbook pro
Privé = mac mini
Telefoon = het beste maar genegeerd.

:slight_smile: Maar het moet gezegd: ik beweerde ook nergens dat een horloge puur functioneel is in mijn bovenstaande posts.

Het enige wat er geponeerd was is dat het stylistisch jammer is dat mannen steeds maar in de tool- of duik-hoek blijven steken, alsof je in dit tijdgewricht als man het woord elegant niet meer in de mond mag nemen. Dat is in mijn optiek zowel toxische mannelijkheid als ook gewoon een estetische kaalslag.

Ik heb niks tegen duikers omdat ze niet gebruikt worden waar ze voor zijn, ik heb er iets op tegen omdat het lompe horkenhorloges zijn. Die hun plek weliswaar hebben, maar niet voor altijd. Da’s net zo erg als iedere dag op sneakers rond sjokken.

Jij misbruikt op een pedante manier dit topic om een eigen punt te maken (mannen kiezen te vaak toolwatch duikhorloges) in plaats van de topic starter te helpen met de vraag.

12 likes

Met een beetje oefening kun je tot een meter of 15 komen (Middelandse Zee), dus Nemo is wel te vinden.
De tijd van duiktabellen is voorbij, dus de duikring heeft - voor het duiken - zijn nut grotendeels verloren. Bij het duiken in de Oosterschelde, de Noordzee, of bijvoorbeeld in Bretagne is het wel handig om de actuele tijd te kunnen zien. Je duikt het liefst om en nabij de kentering, en die tijd is bekend.

Een van de grootste voordelen van de duikcomputer is dat deze rekening houdt met het realistische verloop van een duik, waarbij een decompressie stop vaak niet nodig is.
De tabel gaat uit van afdaling - verblijf - opstijging met vaste daal- en stijgsnelheid.
Volkomen onrealistisch bij een sportduiker.
Onderwater wil je helemaal niet rekenen. Dus duikhorloges voor sportduikers hebben hun nuttige functie verloren. Hoewel een duikcomputer natuurlijk kan uitvallen, maar dan is het verstandiger je duik af te breken.

Duiker, bezel, water, pak, zaklamp, handschoen, bootje, iets met diepte…

7 likes

Ik gebruik het vooral binnen het beroepsduiken, tijd, diepte en decompressie word bovenwater bepaald en bijgehouden maar vind het lekker om zelf ook een idee te hebben en mee te kunnen denken en anticiperen.

Voor het duiken met gemengde gassen en grotduiken gebruikte ik eigenlijk nooit een computer maar een bottomtimer (dus zonder algoritme) en bij langere decompressie stops vind ik het wel lekker om overzicht makkelijker te maken met stoptijden op verschillende dieptes, en backup.

Met de komst van de rebreather word dat allemaal in de controller geregeld en is de bottomtimer de backup, voor als de rebreather manueel moet worden gedraaid.

4 likes

Wat je waarschijnlijk bedoeld te zeggen is dat jij het stilistisch jammer vind, of is jouw mening de ultieme waarheid en snappen wij plorkenklokken en sneaker dragende mannetjes het allemaal gewoon niet?

Dit toch wel een beetje hoor.
De meesten komen niet verder dan een oersaaie Submariner als ultiem duikhorloge, die vooral ver van water en enige lichamelijke activiteit gehouden moet worden.

En sneakers? Dat woord staat tegenwoordig ook gelijk aan een paar duffe Air Maxjes of een paar adidasjes in een kek kleurtje waar de rest van de straat ook op loopt.

2 likes

Ieder zn mening en ieder zn ding. Ben zelf niet zo van de makkelijke generalisaties maar zoals ik net al zei: ieder zn ding