Bijzondere (foute) NA, Tissot PR1500 Chronometer

Ik houd er wel een beetje van om afwijkende horloges te kopen die bijna niemand kent. Deze aanwinst is daar volgens mij wel een van. Ondanks dat ik een afkeer heb van typische jaren 80 ontwerpen als deze staat deze Tissot al jaren heimelijk op m’n verlanglijstje. :blush:

Ze worden maar heel zelden aangeboden, dus toen dit fraaie exemplaar is NOS staat laatst op ebay langskwam ging hij gelijk op m’n volglijst. De typefout in de advertentietitel zorgde er mede voor dat de uiteindelijke prijs bijzonder redelijk was, al zijn ze volgens mij ook niet zo gezocht. :sunglasses:

Ik kan online bijzonder weinig vinden over dit horloge, In m’n Tissot boek wordt voor zover ik zo gauw kon vinden alleen het introductiejaar van 1981 genoemd.
Wat ik wel weet is dat de kast gemaakt is van keramiek, waarschijnlijk wolfraamcarbide. Verder is het al voorzien van saffierglas en een chronometer kwartsuurwerk. Volgens mij was dit in 1981 best redelijk vooruitstrevende techniek. :grin:
Misschien wel iets te vooruitstrevend of veel te duur, ze zijn in elk geval weinig verkocht als ik het huidige aanbod bekijk. :sunglasses:

Ik sluit niet uit dat dit horloge voorlopig NOS blijft; de band is zo inflexibel dat hij onmogelijk op mijn pols past; hier moet je echt boomstammen van polsen voor hebben. :roll_eyes::roll_eyes:

Het is een onmogelijk horloge om te fotograferen, de keramische kast is zo vlijmscherp en glad gepolijst dat hij van bijna alle kanten zwart lijkt. Hier wat van mijn pogingen om dit bijzondere horloge op de foto te krijgen:

Bedankt voor het kijken. :sunglasses:

84 likes

:joy::joy::joy::joy:
Mijn hemel, wat een polsomvang.
Kun je hem niet als riem gebruiken?

Maar even ontopic, erg gaaf, proficiat.

7 likes

Haha, nou zo erg is het niet, maar bovenarm gaat wel lukken denk ik. :sweat_smile:

Wow. Is dit niet verstelbaar?

Je zou denken van wel…

1 like

Ik vind hem stiekem ook wel erg gaaf, maar de omvang van die band :joy:

2 likes

Jawel er kunnen een heleboel schakels tussenuit, maar de band scharniert niet bij de kast en de maximale kromming van de band is veel te groot om de vorm van mijn pols te volgen. :thinking:

1 like

Dat moet in de 80s toch ook al een issue zijn geweest. Niemand heeft zulke polsen…

Wel een uniek design.

3 likes

Misschien dat ze daarom zo weinig verkocht zijn. :rofl:

3 likes

Je kan de band ook niet verder buigen?

Gefeliciteerd :+1:. Ik zeg niets over je polsomvang, heb zelf een polsomvang van 20cm :joy::+1:

1 like

Nee, tenminste niet zonder het gevoel te hebben dat je wat gaat verbuigen. Ik vermoed dat als je hem zou gaan dragen de scherpe kantjes er vrij gauw af gaan en de band steeds soepeler wordt, maar met mijn polsomvang moet je hem dan eerst wel heel erg los laten hangen. :thinking:

Ik vind 'm gaaf! Keer wat anders dan datejust #500

2 likes

Ook érg leuk!!!
Hopelijk past ie snel!!!

1 like

Wow, dat is een strakke kast en ontwerp. Jammer dat die band dan weer zo k*t is. En een andere band doet gelijk weer afbreuk aan het geheel…

1 like

Inderdaad; de band hoort er wel echt bij.
Volgens mij zou ik wel de endlinks iets kunnen modificeren; de nokjes zorgen er denk ik voor dat de endlink niet draaien kan; als je die iets verbuigt kan dat misschien wel.
Al stuit me dat bij zo’n NOS horloge wel vreselijk tegen de borst. :smirk:

3 likes

Toffe aanwinst zeg, echt een kijkje in een recent, maar toch verdwenen verleden. :sunglasses:

Niet doen hoor! Dan krijg je een kier aan de voorkant.

1 like

Nee ga ik niet doen hoor. :sunglasses:
Gaat trouwens niet helpen heb ik intussen gezien, de link zit ook gewoon strak tegen de lugs aan dus het is niet dat nokje dat hem tegenhoudt.

1 like

Super mooie aanwinst! De kast lijkt inderdaad van Wolfraam Carbide te zijn, op letten dus want die kasten zijn hard maar ook broos.

1 like

Inderdaad; niet laten vallen. :sunglasses:

Widia dus…? Gebruik dat op m’n day-job als frees- en steekbeitel-gereedschap. HEEL erg hard inderdaad…

Widia is trouwens een afkorting van het Duitse (…hart…) "wie Diamant’. Is natuurlijk niet helemaal waar met 9 Mohs. :sunglasses:

2 likes