Birthday gift: Seiko Presage SARX055 đź’™

Waarschuwing up front, lang verhaal!! Ik heb niet eerder een NA geschreven maar deze keer vond ik het de moeite wel waard. Prachtige aanwinst, mooie gelegenheid en het leuke verhaal eromheen maken het voor mij tot een gekoesterd horloge. Leuk genoeg om te delen :slightly_smiling_face:

Een paar maanden terug hing ik wat op de bank, zat wat naar horloges te loeren, bekend verhaal. Minder bekend: ik raakte erover in gesprek met mijn vrouw. Ze was oprecht geïnteresseerd dus ik nam het moment en klom op mijn spreekstoel, liet één en ander zien, en het was uiteindelijk een gezellige babbel.

Fast forward, eind januari. Mijn veertigste verjaardag moest natuurlijk worden gevierd en mijn aanwezigheid thuis vroeg op de middag was vereist. Mijn twee dochtertjes waren al twee weken lang dolenthousiast dus de verwachtingen waren hoog. Ik had thuis een “afspraak” om 1400 en voor de uitzondering was ik eens stipt op tijd aanwezig. Ik werd verwelkomd in een rijkelijk versierd huis door twee dochtertjes en mijn vrouw, of vanaf dat moment, “de winkeldame”. Deze winkeldame leidde ons naar een hoekje in de winkel (de eettafel) en smeerde mijn dochters vervolgens allebei subtiel een leuk kinderhorloge aan. Ok, ok… Leuk, maar geen benul nog wat mij te wachten stond.
Vervolgens kwam onder een doek mijn horlogedoos te voorschijn. De winkeldame haalde er wat modellen uit, met de vraag of er wat interessants bij zat? Ik, geen idee, mond vol tanden, still clueless, maar beide dochters schudden afkeurend hun hoofden. Nope, blijkbaar niet. Maar…? Waarop de winkeldame aangaf dat ze nog iets anders had, wat misschien wel interessant was. Toen (pas) ging er een lampje branden: enthousiasme gemixt met spanning bekroop mij. Wat zou ze hebben uitgespookt!? Later leerde ik dat die winkeldame het ook zo spannend vond, maar op dat moment verscheen er een tasje met een ingepakt doosje op de tafel. Nerveus haalde ik het pakje uit de tas, haalde het inpakpapier eraf en kwam een wit kartonnen Seiko-omdoos tegen. Goede start, maar het kon natuurlijk nog alle kanten op. Omdoos open, en wat komt eruit:

*Disclaimer: foto’s niet gemaakt op geschreven moment :slight_smile:

Deze doos kende ik nog niet. Ik ging in mijn hoofd mogelijke opties af. Wat heb ik laten zien, waar heb ik over gesproken?? Die winkeldame weet ook dat het super lastig kiezen is - voor mezelf al!! Er zat maar één ding op; openen die doos!

Nu had ik 5 minuten vóór dit moment überhaupt geen benul wat er speelde maar dit had ik sowieso niet zien aankomen. Die winkeldame heeft zowaar onthouden dat ik een oogje heb op een Seiko allstar, de SARX055!! Hier en daar ook wel beschreven als “Baby GS” of “Baby Snowflake”. Kijk 'm dan!!

Fantástisch!!! Maar wacht even; dit model is “Japan Domestic Market” only? Hoe, wat? Wat blijkt, ze heeft gedegen onderzoek gedaan, heeft notabene hier op HF geneuzeld, heeft op Chrono24 het horloge gezocht en het uiteindelijk zelfs direct bij de handelaar besteld. Uit Japan! Bangmakend soms om te leren wat ze allemaal stiekem kan uitvreten… En om mij toch de ervaring van een “AD” te geven had ze dit theater bedacht. Bij het horloge kreeg ik zelfs een knappe fles bubbels en “Seiko sushi stokjes want die horen er schijnbaar bij” om mij een bijzondere ervaring te geven. Maar truth be told, ik was een beetje teveel onder de indruk van dit cadeau, dus helemaal helder is het allemaal niet meer. Hoe dan ook, een geweldig cadeau en een geweldige manier om het te geven!

Tof verhaal Dave, maar waar hebben we het nu over? Nou, een Seiko uit de Presage lijn, inmiddels alweer een aantal jaartjes oud. Ik was zoekende naar een wat netter horloge als tegenwicht voor de meer sportieve horloges, en deze vult exact die behoefte. Dit model en de kleur maken het tot een heerlijke allrounder; stoer/sporty op staal, meer dressy op klassiek leder en misschien in de zomer wel flashy op een band met een knallende kleur??

Wat dit model wat afzet van andere Presage modellen is dat dit model van titanium is. Ik heb niet eerder een titanium horloge gedragen en was verbaasd over het gewicht en het gevoel om de pols; het doet bijna goedkoop aan om zoiets lichts aan aan de arm te voelen. Qua kleur is titanium vaak wat donkerder dan RVS, maar ik vind het verschil met mijn Seiko SPB207 duiker minimaal. Komt misschien door Seiko’s DiaShield coating, maar ook doordat Seiko het titanium op delen van het horloge tot een schitterende hoogglans heeft gepolijst. Overigens begrijp ik dat ook deze SARX voorzien is van DiaShield dus ook het titanium zou wat beter krasvast moeten zijn.

De sluiting is erg subtiel en fraai maar had een extra verstelpuntje mogen hebben.

Deze SARX dankt zijn bijnamen aan de schitterende wijzerplaat, die met de vlijmscherpe wijzerset en indices inderdaad wat aan Grand Seiko doet denken. De gelakte secondewijzer is wat jammer, maar op het oog een frisse noot.

Het licht speelt heel leuk op de wijzerplaat die een soort vezelige structuur heeft, en de indices spiegelen soms diepzwarte schaduw of fel licht. Ik hou van zulke soort wisselende karakters bij horloges. Het is een beetje low key, maar verrast je toch steeds weer.

Uurwerk is de 6R15D. Weinig exotisch, maar ik vind de open caseback desondanks erg leuk. Ik had nog geen open casebacks, en de techneut (of het kind?) in mij wordt er gewoon blij van. Kijk dan!

Tot besluit: de SARX055 vind ik met deze stijl en kwaliteit een uitstekende set vormen met twee van mijn andere Seiko’s. Dit zal een blijvertje zijn!!

157 likes

Mand: Like!

2 likes

Dat zijn nog eens foto’s :smiley:

2 likes

Een dikke lycke voor jou! Mooi verhaal :ok_hand:

2 likes

Gaaf verhaal, verrassing en kado!
Wat een toppers zeg. Horloge, vrouw en kids :heart_eyes:

2 likes

Mooi verhaal! Veel plezier met je NA

1 like

Een heel mooi verjaardags cadeau :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Wow driedubbel gefeliciteerd!

1. Met deze geweldige dames thuis!
  2. Met dit geweldig horloge!
  3. uiteraard met je verjaardag!
1 like

een leuk verhaal en goed gebracht,
draag hem met plezier

1 like

Prachtig, werkelijk waar. Veel vreugde bij het dragen.

Vraag: als je bij felle belichting kijkt naar de schaduw onder de wijzers, is het dan een rechte of geribbelde schaduw? Met andere woorden: is het oneffen oppervlak van de wijzerplaat werkelijk oneffen of niet? Gekke vraag eigenlijk, maar in een ander draadje kwam er een verrassend antwoord.

1 like

Mooi verhaal !!
Veel plezier met het horloge.

1 like

Wauw, topfamilie! Ik zeg vasthouden :+1:

1 like

Gefeliciteerd @David_Gee

@Omanido niet vlak

3 likes

Gefeliciteerd!
Wat super lief van je vrouw en kinderen om je dit horloge te geven en wat een fantastische manier!

De Sarx055 is een heerlijkhorloge en het saffier is alsof het afwezig is. Hele mooie kastvorm ook!

Geniet ervan!

1 like

Heel gaaf, de dames in huis hebben duidelijk een goede smaak

1 like

Leuk verhaal en prachtig horloge. Gefeliciteerd!

1 like

Prachtige aanwinst :ok_hand:t2: gefeliciteerd!

1 like

Wat leuk! Mooi horloge en origineel gedaan van iedereen in het complot

1 like

Dank voor uitgebreide review. Zeer mooie foto’s ook; super! Geniet ervan.

1 like

Ha, zo zie je maar, die vrouwen zijn zo gek nog niet :joy: Superleuk verzonnen en dit horloge wordt niet meer weggedaan natuurlijk!

1 like