Black Friday overval op de AliExpress

Met dit soort discussies moet ik altijd denken aan een voorval van enkele jaren geleden. Wij waren uitgenodigd om in India ervaring op te doen. Op het programma stond ook 1 middag met Unesco om naar de meest mooie gebouwen te kijken.
1 van deze monumenten werd door Unesco opgeknapt en, zoals gebruikelijk, enkel door lokale mensen. Het was die dag heet, bloedheet mag ik wel zeggen. De locals waren bezig om het dak te vervangen, zware elementen moesten naar beneden, werden dan op de grond gelegd en, terwijl ze op de grond lagen, schoongemaakt en gerepareerd. Tot onze verbazing gebeurde alles met de hand. Het element werd via een ladder met ca 30 mensen naar beneden getakeld, en mensen stonden uren gebogen te werken. Daarna alles weer met de hand omhoog.

Als Europeanen waren wij hoogstlijk verbaasd over deze inefficiënte manier van werken. Waarom geen transportbanden naar het dak, waarom geen machines ingereden die dit werk beter en sneller kunnen? Waarom al deze handarbeid in deze hitte? Op deze manier zou de hele renovatie waarschijnlijk jaren duren, terwijl het ook in hooguit enkele maanden kon.
Het enige antwoord van Unesco was: precies, nu duurt het jaren. Het hele dorp is nu jaren verzekerd van onze hulp…
Vanaf toen geleerd om niet altijd onze westerse manier van denken en doen als leidraad te nemen.
(Let op, dit is geen goedpraten van misstanden, van slavernij of uitbuiting. Wel een bericht dat de standaard die wij nu hebben een paar honderd jaar heeft geduurd. Dat kun niet binnen 10 jaar opleggen aan een ander land)

11 likes

En toch kan ik me niet voorstellen dat er geen Chinese horlogemakers rondlopen die met trots hun vak uitoefenen, en met veel plezier hun werk aan internationale liefhebbers zouden willen aanbieden … en dat zouden ze kunnen doen via Aliexpress

Waarschijnlijk niet voor 5 dollar, maar wie weet. Ik ken de mensen achter zo’n horloge ook niet.

1 like

Als eerste: Welkom op het forum! Ik zeg: Geef die Chinezen ook een inkomen,:smile: ik heb die tijd ook gehad, maar ontdekte toen dat ik op eBay voor 2e hands bekendere merken wel iets meer betaalde, maar ook veel leukere horloges kon vinden! En zo hebben bij mij vele Casio’s een tijdelijk huis gevonden en vervolgens weer bij andere liefhebbers… Langzaam maar zeker kruip je dan iets op in kwaliteit en indien je dan een salaris zou hebben zou het dan ooit wel eens iets kunnen worden.

Nou hèb ik vanaf 2019 weer een bescheiden salaris, maar aflossing, en diverse zaken die in huis verbeterd moeten worden gaan dan voor op luxe goederen als horloges, dus verwacht van mij voorlopig, en misschien nooit, horloges van Zwitserse origine, die door sommigen “serieus” genoemd worden (voor welke serieuze bezigheid c.q. professie heb je een peperduur Zwitsers horloge nodig, vraag ik mij dan af?)

Iedereen heeft een andere insteek bij een hobby en als dat begint met ‘weggooi-horloges’ van Ali (ze hebben ook echt wel degelijk spul, kijk eens bij de eigen horloges van San Martin) is dat alleen maar slecht voor het milieu en eigenlijk verder niet. :smirk:

5 likes

Volgens mij gaat het over horloges en aanverwante artikelen, niet over auto’s, schoenen of huizen of zo…

3 likes

Sorry, ik heb het niet allemaal gelezen voor ik antwoordde, maar ik snap het wel een beetje. Had ooit een leuke kwaliteits-chinees gekocht met een goed uurwerk en degelijk in elkaar gestoken, moest er iemand reageren: wat een bagger! Vrijheid van meningsuiting is 1 ding, maar we blijken hier ettelijke Johan Derksens te hebben inderdaad. De verhuftering van het HF, als doorsnede van Nederland. :zipper_mouth_face:

5 likes

of je peperdure iPhone…

2 likes

Hoe het ooit zo ver is kunnen komen in dit topic is mij een mysterie…
Vergeet al het gedoe over vervuiling, kinderarbeid & ecologische voetafdrukken,
wat heeft dat nou met horloges te maken?

Als je (@Cloxxki) het leuk vindt om deze dingen van AliExpress te kopen & te reviewen moet je dat zeker doen, maar je moet niet verbaasd zijn wanneer anderen op dit platform deze horloges niet appreciëren;
dit is en blijft nu eenmaal een horlogeforum en geen “cheapest-stuff-from-china” forum.

De negatieve reacties over vervuiling & socio-economische problematiek zijn niet op hun plaats,
maar dat is geen reden om hier zó extreem in op te gaan.
Als je deze reacties had genegeerd was dit ook nooit zo off-topic gegaan.

Je schrijft op een zeer aanvallende manier, ik weet niet of je dit zelf door hebt maar volgens mij is dit de oorzaak van de negativiteit die hier in dit topic overvloedig te vinden is.
Wij hebben recht op een bepaalde visie, en jij ook.
In plaats van in discussie te gaan kan je er toch beter zelf om lachen of gewoonweg; negeren.

Discussies over misvormde Seiko chapter-rings en balls-of-steel badges zijn hier altijd leuk,
maar wanneer je waarden, normen en ethiek betrekt krijg je nu eenmaal zo’n sh*tstorm.

1 like

Lijkt het jullie niet veel leuker om elkaar één op één middels pb elkaar af te branden?

Dan kunnen jullie nog veel feller tegen elkaar zijn en hoef je ook geen blad voor de mond te nemen.

En dan hoeft de rest niet mee te genieten met deze SBS6 klootjesvolk mentaliteit in de trant van “nee, jij…”. De e-penis van een ander op internet is toch altijd groter aan de overkant. Of groener bij de buren ofzoiets.

9 likes

TS daagt zelf ook een beetje uit
Van mij mag hij. Maar wie kaatst… verwachten :facepunch:t4:

1 like

tenor

1 like

Ik heb vriendelijk verzocht om het weer over horloges te hebben omdat horlogepraat daarvoor bedoeld is. Voor mijn post van gisteren heb ik excuses aangeboden.
Ondertussen krijg ik van alles naar mijn hoofd. Ik ben gestoord, ik bedenk onzin, ik ga tekeer, en ik doe tegen iedereen zo. Enige reactie mag ik daar wel op geven lijkt me.

En dan baal ik dat mij een klootjesvolkmentaliteit wordt toegedicht. Die nieuwe knul lacht zich nu ongetwijfeld kapot, want dit is precies wat hij wil. Maar ik meen dat ik me de afgelopen maanden niet als een of andere proleet heb geafficheerd op dit forum. Die twee of zo meningsverschillen met collegaforumleden waren snel uitgepraat.

Laat ik dit topic maar snel laten voor wat het is. Het gaat namelijk allang niet meer over horloges, er wordt met modder gegooid en ik heb nog nooit zoveel tweedracht gezaaid zien worden in een topic. Heel, heel betreurenswaardig.

5 likes

Volgens mij hoef jij je nergens voor te verdedigen.

Het is jammer dat het zelden lukt om trollen als @Cloxxki gewoon te negeren totdat ze vanzelf weer vertrekken. Wat mij betreft zouden mods nadrukkelijker in mogen grijpen als dit soort gastjes hier binnen komen vallen en alleen maar gezeur komen veroorzaken.

Goedkope Chinese kopieën worden in deze community niet bepaald gewaardeerd. Als het enige wat je dan hier komt doen juist is precies datgene promoten waar we hier niet van houden dan ben je ook op zoek naar ellende. Weg er mee! Don’t feed the troll.

4 likes

ff kijken of ik nog iets te eten heb wat geen milieurampen met zich meebrengen.

TalkativeSimpleHumpbackwhale-size_restricted

Chips!

2 likes

Goedkope Chinese kopieën worden in deze community niet bepaald gewaardeerd.

:frowning:

1 like

Welkom Cloxxki!
Indrukwekkende (start) topic.
Kijk er naar uit, naar je vervolg topics.
En
Laat je niet gek maken, die modellen hebben we hier al genoeg!
Wat gaat je Avatar worden ?
Dat geeft misschien herkenning.

1 like

Wat wil je met deze reactie zeggen? Dat (door de bank genomen) goedkope Chinese kopieën wel worden gewaardeerd door dit forum? Seriously?

Dat ik … deze seagull wel waardeer? :joy:

2 likes

Gelukkig. Dat kan ik me voorstellen :wink:

Iedereen bepaalt zelf wat hij/zij mooi vindt en waar het geld aan wordt aangegeven.

@Cloxxki laat je niet gek maken, de rest zoekt t maar lekker uit. Meningen verschillen nou eenmaal, en dit wordt weer zo een eindeloze discussie met mensen die je niet kent, en waarschijnlijk ook niet wilt kennen :sunglasses:

Ik had voorspeld dat je de 300 posts zou halen, en dat gaat de goede kant op :ok_hand:t4:

Negeer dit topic.

3 likes

Ik had positief gereageerd op je review, maar dat was meer uit beleefdheid dan dat ik die Chinese horloges mooi vind of waardeer (ik vind het schijtdingen die ik het liefste onder mijn klomp zou vertrappen). Als ik altijd mijn oprechte mening maar zou geven over wat men hier op het forum mee komt aanzetten, wordt de sfeer er niet gezelliger op.

3 likes