Blancpain Fifty Fathoms - Het eerste duikhorloge ooit

Moet nu even de chocomelk van het computerscherm verwijderen.

1 like

Interessant stuk Jasper! Dank je wel voor het vele werk en tijd dat je daar in steekt en voor het delen ervan met ons. Wordt door velen van ons zeker gewaardeerd!:+1::slightly_smiling_face:

2 likes

Of het nou het eerste duikhorloge is of niet. Tof topic!

1 like

Oeps, geld een passie?

2 likes

Is dit nu weer zoā€™n geval dat het merk het concept overstijgt? Al was die pet door hare Majesteit Trix zelf in elkaar genaaid, ik weet niet of ik 'm bij je stijl vind passen. :slight_smile: Het kan gewenning zijn. :slight_smile:

1 like

Welkom in de moderne(re) wereld. :wink:

Hij zit in de vintageā€¦ Ik weet niet of ie er eentje van Wim Lex wil hebben.

3 likes

Good save. :grin:

1 like

Bedankt Jasper! Ik geniet van je topics en in deze tijd is informatieve leesvoer meer dan welkom :+1: Doet ook goed aan de kwaliteit van het forum.

Het topic doorgelezen over de Omega Marine vs Blancpain Fifty Fathoms discussie. Als we kijken naar de hedendaagse ā€˜ā€˜duikhorlogeā€™ā€™ dan is deze geĆÆnspireerd door de Blancpain Fifty Fathoms. De herkenbare zwarte duikersring, met daarop het aantal minuten dat je onderwater zit, komt van de Blancpain en niet van de Omega. Sterker nog, de Omega Marine is een handopwindbaar horloge in een dubbele kast, gemaakt in art deco stijlā€¦ Niet echt het beeld wat ik heb bij een duikhorloge. Je schuift het horloge als een luciferdoosje open :yum: De omega kon tot 70 meter onderwater, maar of het geschikt was om mee te duikenā€¦

hedendaags kan je met bijna elk horloge uit de winkel duiken, omdat deze waterdicht is tot een x aantal meters, maar maakt dat een duikhorloge? Ik ben van mening dat naast waterdichtheid, het design een belangrijke factor speelt, in de evolutie van het duikhorloge. Uiteraard heeft Rolex daarna met de Sub een grote rol gespeeld, in het verder ontwikkelen van het duikhorloge, maar dit begon allemaal bij zijn voorvader de Blancpain.

Tot slot klopt het dat de Omega Marine niet erg betrouwbaar was onder water, wat nogal onhandig is voor een ā€˜ā€˜duikhorlogeā€™ā€™. Een poging doen tot, geeft nog niet de titel duikhorloge. Ik heb veel Omega Marines voorbij zien komen met waterschade.

8 likes

Chris, ouwe held van me! Zoveel eloquenter dan ik. Dank

3 likes

Toch is het grappig dat we continu horloges van 50, 60, 70, 80 ā€¦ jaar oud langs de meetlat van vandaag de dag leggen. Grappig dat we met de wetenschap van nu proberen te verklaren wat iets begin vorige eeuw tot een duikhorloge maakte. Het is natuurlijk allemaal waar, als je de koe in zijn kont kan bezien, maar de eerste was toen simpelweg de eerste of die nu lek was of niet. Feiten, dat is wat telt.

We zijn ook telkens maar bezig om aan te geven dat een horloge met een WR rating van 5atm niet geschikt is om mee onder water te gaan. Geloof me, in de tijd dat ze voor het eerst werden uitgebracht dacht men daar hĆ©Ć©l anders over. Die werden geadverteerd als een soort van duikhorloges. Enne, toen waren ze ook nog eens ā€˜lekkerā€™ (ā€¦is dat in deze context een juist woord :thinking:) dan nu, oftewel er kwam makkelijker water in. We hebben het nu technisch allemaal zo goed in elkaar gezet dat ik verwacht dat je met de gemiddelde Swatch (3atm) nog wel probleemloos zou kunnen zwemmen.

Kortom, prachtig dat wij anno 2020 de Blancpain FF als ā€˜de eersteā€™ zien maar begin vorige eeuw dachten ze daar vast heel anders over, behalve de marketingafdelingen natuurlijk ā€¦ :wink:

8 likes

Goed stuk en bedankt voor je inzichten! De Omega Marine was zeker een pionier in de ontwikkeling van het duikhorloge, maar de dubbele kast zagen we daarna niet meer terug. De term ā€˜ā€˜duikhorlogeā€™ā€™ is net als dresswatch een relatief begrip. Als je al ziet dat meerdere merken het eerste polshorloge claimen, dan wordt een discussie als deze niet gemakkelijk.

Uiteraard werd er in de tijdsgeest van jaren 30 anders gedacht dan nu, over een duikhorloge. Met de kennis van nu hoe wij een echt duikhorloge beschrijven, dan krijg ik niet het beeld van een klein art deco klokje in een secundaire behuizing. De Omega was zelfs in het goud verkrijgbaar, wat je ook niet terug ziet in een duikhorloge. Ik zie dat je het marketingtechnisch noemt, maar ik denk meer uit praktische overwegingen, dat dit ontwerp niet verder werd gebruikt voor duikhorloges. Dat een horloge diep onder water kan gaan, betekend niet dat het geschikt is voor duikers. Daarnaast heeft Omega ook een aardig marketing budget en is het verhaal van de maan al 1001 keer verteld. Maar laten we eens objectief kijken naar ā€˜ā€˜het duikhorlogeā€™ā€™

Wat ik voorop wil stellen dat de FF het eerste horloge met een uni-directioneel roterende bezel was. Voorzien van duidelijke markeringen (nogal donker onderwater), zodat die duiker de verstreken tijd kon inzien en minder kans liep op verdrinking. Dit patent was in het bezit van Blancpain en enkel met toestemming mochten merken deze uitvinding gebruiken. Deze bezel was essentieel voor de duiker en kon beslissen tussen leven en dood. Zo maakte Rolex in het begin divers met een bidirectionele bezel, maar omdat deze 50% meer kans had, dat de duiker de bezel per ongeluk verzette werd dit in latere modellen aangepast.

Daarnaast maakte Blancpain geen gebruik van een tweede kast, wat ik ook essentieel vindt voor een echt duikhorloge. Ik wil het niet vals spelen noemen, maar als je je telefoon in een zakje onderwater doet, is het toestel ook niet opeens waterdicht.

p.s dit is slechts mijn mening in het eerste duikhorloge discussie :sweat_smile:

11 likes

Hiermee heeft onze jonge vriend ook zijn antwoord en hoeft hij @AmsterdamVintageWatches niet meer te stalken :joy:

5 likes

Eens. En verder, ook in jouw betoog lees ik meer dan eens ā€œik vindā€. Ik vind dat prima, maar dat maakt het nog niet tot een feit. :wink:

Kortom, letā€™s agree to Ć»h ā€¦ disagree dan maar. :sunglasses:

Jasper (@Amsterdamvintagewatches), er zit iets in je oor! :rofl:

1 like

Ik verlies mijn borstel kopje ook nog wel eensā€¦

Hahaha, ja dat doe ik expres om niet aan heilige huisjes te komen. Altijd gezellig gehad op HF en wil dat graag zo houdenšŸ˜¬ maar er is ook geen handboek en op het internet staat het vol met meningen over dit soort onderwerpen.

Misschien maar goed ook, anders konden we over een stuk minder bakkeleienšŸ˜‹

2 likes

Zo lang we ons dat maar blijven realiseren en een mening niet tot feit maken, zijn we het onverwacht toch nog helemaal eens ā€¦ jaja, het kan wel! :joy:

1 like

Je zou denken dat feiten altijd objectief zijn vast te stellen. Maar feiten zijn ook afhankelijk van definities. Zoals: wat is een duikhorloge?

2 likes

Tja. Wat is eigenlijk duiken?

:wink:

4 likes

Ik kan de pijn al voelen als ik naar dit plaatje kijk! :scream:

2 likes