Blancpain Fifty Fathoms - Het eerste duikhorloge ooit

Goede vintage afdeling idd, zouden die ook de Lume plots vervangen en je vervolgens 50% korting geven (op je factuur en waarde van horloge)

Zure modus uit

1 like

Ben skeer man !

2 likes

Oeps wat betekent dat HEV
Sorry dat ik dat niet weet.
Maar ik ben hier ook om te leren.

1 like

Leuk stukje over een fantastisch horloge. De Rotomatic Incabloc (3/6/9/12 wijzerplaat configuratie) is bijzonder mooi? Wat is het serienummer van dit horloge als ik mag vragen?

Onderstaande Blancpain Fifty Fathoms Rotomatic Incabloc is de kroonjuweel uit mijn eigen horloge collectie:

37 likes

Nu in het Nederlands!

Je komt niet vaak buiten ?
Oh wacht. :blush:

1 like

haha

Nee dat mag nu niet helaas!

1 like

Helium ventiel.

2 likes

Wederom dank voor dit mooie verhaal.

1 like

Oke man, hoeveel Fifty Fathoms heb jij gehad? Of de Omega Marine en vroege Panerai? Volgens mij ben ik de enige die ze allemaal wel gehad heeft. Jij haalt al je informatie van internet af.

En mijn andere artikelen zijn ook gebaseerd op ervaring van 70 uur per week voor de afgelopen 7 jaar lang. Of kan jij mij een andere link sturen waarin iemand bijvoorbeeld chronologisch uiteenzet over het gebruik van radioactieve stoffen bij Rolex. Of bijvoorbeeld de stone-dials waarbij ik veel (op internet) gemaakte misconcepties recht zet vanwege opleiding en daarop volgend FEEG diploma.

Ik gebruik altijd mijn eigen foto’s en ervaring, aangevuld met bronnen (online, literatuur en communicatie met voornamelijk andere verzamelaren/ handelaren). Zelfde geldt voor al mijn andere artikelen; over Stella dials, crest dials, banden, fonts, Datejust variaties, factory sets etc. Veelal ook met een mening, daar kan je het mee eens zijn of mee oneens. Maar niet van die rare dingen zeggen he :wink:

36 likes

Helium Escape Valve”, zit bij de Seadweller tegenover de kroon in de kast. Iets donkerder metaal. Waar dat voor is, lees je hier:

Haha, lastig hè … niet reageren. :rofl: :joy:

2 likes

Oh, ok dan zal het wel mogen. Maar het blijft in mijn ogen hetzelfde, een andere fabrikant die een ander zijn ontwerp uitgeeft is een hommage. En daarover zullen de meningen vast verdeeld zijn.

Dan kun jij ook je plasje weer even doen, dat gun ik je wel hoor :+1:

Heerlijk hè, dat geroep?

Ik vul hem even aan voor je.

Other than EPSA, Squale was the big dive watch casemaker of the '60s and '70s and its 50 Atmos case, with its distinctive 4:00 crown position, was used by brands like Blancpain, Auricoste, DOXA, and (TAG) Heuer all the way into the 1980s. In the mid-70s, the German military approached Blancpain for a version of its Fifty Fathoms for use by its combat diver division. In turn, Blancpain turned to Squale for a case and the result was the now-famous “Bund” Fifty Fathoms

Ik vind zo’n FF wel te gek. Leuk geschreven Jasper, dit voegt wat toe!

10 likes

Ik wist waar het voor was maar kende de afkorting niet.

2 likes

Toch vind ik dat Jasper meer waardering mag krijgen hier op HF
Hij doet veel en is een groot man in de horloge wereld.
Iets dat wij allemaal zo mooi vinden horloges.
Door hem wordt de markt en interesse onder de mensen groter.
En dat vind ik mooi.
En dat moeten we delen niet afbranden!
Ga zo door Jasper.

10 likes

Ik had laatst een heel interessant artikel (kan het niet meer vinden :cry: ) gelezen over de radiomirs die besteld waren door de Italiaanse marine en ingenomen waren door Duitse Kampfschwimmers. Heel interessant. Dit zijn voor mij de eerste professioneel ingezette duikhorloges. Maar inderdaad is de FF wel de moeder van het huidige duikhorloge.

3 likes

Je schrijft coole topics Jasper, op één na dan. :wink:
Vooral doorgaan met het delen van je kennis ! :+1:t2:

2 likes

Haha ja! Ik heb heel lang geleden (toen ik 19 was ofzo) een Kampfschwimmer 3646 gehad. Kan geen foto meer vinden van dat horloge (moet ergens zijn, inclusief de foto van gegraveerde caseback) maar was wel trots dat ik hem gevonden had. Verkocht voor 30K terwijl huidige waarde toen iets van 100K USD was haha. Nu is het weer helemaal in elkaar gestort (gelukkig). Mooie tijden.

21 likes

Niet één.

Dan was het leuk geweest als je serieus werk had gemaakt van de geschiedenis van die horloges, in plaats van dit broddelwerk.

Dat zou jij ook moeten doen: even checken of al je generalisaties, aannames en broodje-aapverhalen wel kloppen.

Dat waren mooie en waardevolle topics, compliment. :ok_hand: Ik vind het alleen storend dat je nu twee keer achter elkaar een rammelend topic in elkaar knalt, juist omdat mensen op basis van jouw profiel en je eerdere bijdragen verwachten dat je informatie goed onderzocht is en klopt.

Dat heeft allemaal niks te maken met jouw mening en of ik het daarmee eens ben. Dat heeft ermee te maken dat je je feiten op een rijtje moet hebben.

4 likes