Blancpain Fifty Fathoms - Het eerste duikhorloge ooit

Eerste met draai bezel dus ook een echte duiker vind ik ook.
Ik spaar duikers en er moet een draai ring op zitten anders is het voor mij ook geen duiker!
Maar je onderbouwing is nog lang niet overtuigend.
Zeker met jou opmerkingen.
Kom met wat beters zo ben je niet erg overtuigend!

100 berichten in 2 uur tijd, gaat goed zo.

halen we de 300 berichten vandaag nog?

You summoned me?
Merk doet me nog steeds niets hoor, kende de geschiedenis wel al :innocent:

1 like

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die de PAM gebruikten tijdens de oorlog. Maar goed. Zie die maar eens te pakken te krijgen.

Maar “zo lek als een mandje”
 Mag ik iedereen er aan herinneren dat Seiko halverwege de jaren zestig met een duikhorloge uitbracht met een in hun ogen fantastische specificatie, en dat ze volledig afgefakkeld werden door een professionele duiker die het allemaal maar makkelijk kapot te krijgen broddelwerk vond?

Zeven jaar daarna kwamen ze met de monocoque monstrositeit die de Emperor Tuna heet omdat ze echt iets bomb-proofs neer wilden zetten.

Wat ik bedoel te zeggen is dit: Hoe was de betrouwbaarheid van alle duikhorloges in de jaren 50? Want het was allemaal vrij nieuw en pril, die technologie.

Ja de ZlatoustCaliber 191-yC o.i.d. (?) , zou ergens begin 1950’s gemaakt en gebruikt zijn maar probeer daar maar eens een fatsoenlijke bron voor te vinden, volgens mij weten ze het zelf inmiddels ook niet meer :joy:
Overigens zijn die dingen nauwelijk te vergelijken met moderne duikers, wegen net zo veel als een kleine familieauto en hebben de diameter van een schotelantenne.

Wel de ultieme tool tool watch!

Wel grappig dat de huidige eigenaar van zlatoust (Agat) nog even uithaalt naar Invicta voor het kopieren van het ontwerp :joy:

Production of diving watches in the Zlatoust Watch Factory ceased in the early 1970s, and gradually the watches were withdrawn from professional use, but still the legend lived on. However, demand creates supply, and as a result new “Russian” divers’ watches started to be produced by Invicta, appearing on the market in 2003, which, with regard to the external appearance, were slavish copies of the 191-ЧС (ChS) originally manufactured by the Zlatoust Watch Factory, but naturally without Radium, and with a diameter reduced by 8mm to make them wearable. These Invicta watches also carried the defaced abbreviations “IMF USSR” on the dial (implying Russian origins, recalling the Soviet Navy (VMF) with the “I” for Invicta. This Invicta watch is more decorative, but in terms of functionality it cannot compete with the 191-ЧС (ChS).

:joy:

1 like

Absoluut niet.

“Once completed, Panerai produced some 300 watches dedicated to the use of the Marina Militare (Italian Navy), over the period of 1938 to 1993. In 1940 when Italy declared war on the United Kingdom and France, it stood as the 4th largest Navy in the world. At the time the war efforts were led by Italian dictator Benito Mussolini, who declared the Mediterranean Sea “Mare Nostrum” or “Our Sea” (Panerai would later dedicate one of its watches as the “Mare Nostrum” model), as he believed that whosoever controlled the Mediterranean would control the balance of power in Europe.”

1 like

Tja, als een met feiten onderbouwde weerlegging niet genoeg voor je is, dan kan ik je verder helaas niet helpen.

Interessant om te lezen! Dank voor de moeite die je hebt genomen om dit Topic te schrijven. Dit soort onderwerpen halen het niveau van een Forum voor horlogeliefhebbers naar mijn mening omhoog.

Als ik dan vlijmscherpe reflecties van gebruikers lees heb ik altijd de neiging om even hun profiel aan te klikken en vast te stellen wat zij hier zoal hebben bijgedragen. Hebben jullie die neiging ook?

11 likes

yep.

1 like

Denk dat @Aqualand het voornamelijk over jou heeft :wink:

Alhoewel je “Show hier je horloge met je schoenen” - Topic inhoudelijk wel van de bovenste plank is, heb er veel van geleerd.

11 likes

eeeecht?? mmh interessant.
even serieus wat voor vlijmscherpe reactie heb ik gemaakt?

ah fijn, dan heb ik toch nog iemand iets geleerd. bedankt voor het bekijken van dat topic!

maar nu de test:
welke 2 merken schoenen draag ik veel?

Begrijp alle ophef niet zo, titel van dit topic is “eerste duikhorloge ooit” en niet “eerste horloge dat ook geschikt was om mee te duiken”. Als iemand een vroeger model weet dan de FF met de huidige specs van een duikhorloge dan hoor ik het graag vanzelfsprekend.

1 like

Crocs en Nike?

1 like

haha, je bent in de war. ik vroeg welke merken ik vaak draag, niet welke merken jij vaak draagt.

3 likes

@AmsterdamVintageWatches ik heb even snel door de reacties gekeken maar denk niet dat ik het ergens heb gelezen, was er ook niet een Blancpain model van Spirotechnique?

1 like

Volgens mij louter merken als Triton, Squale en Auricoste.

1 like

Vroeger had @youngwatchenthousiast ook bij zijn profiel staan dat zijn leeftijd 14 is (was?), dat kwamen ontzettend leuke reacties op. De goeie ouwe tijd. :wink:

Maar goed, Blancpain FF dus. Het eerste duikhorloge ooit! Zijn we het nu eens of 


1 like

ik ben nog steeds 14.

en speciaal voor jou zet ik het weer bij mijn profiel!

edit: het staat er nog bij.

1 like

En wat betreft de Squale, dit is 1 van de zeldzaamste modellen, er zijn er maar 3 bekend van deze 1545 25 atmos

10 likes

Ik heb door de jaren heen enkele Blancpains online gezien waar Spirotechnique ook op stond.

2 likes