Blancpain Fifty Fathoms - Het eerste duikhorloge ooit

Awesome, nog nooit gezien. Mocht je een foto vinden; please do share! Ben benieuwd.

2 likes

de klok loopt… @AmsterdamVintageWatches

Ik word nog eens blij dat de Submariner het populaire ontwerp is geworden, want man man man, wat is deze lelijk.

In principe wel. Want de Russen en Italianen hadden geen rotating bezel en waren niet compliant met wat tegenwoordig de ISO spec voor duikers is. Ik ben heel erg geneigd om dit aan Blancpain toe te kennen. :slight_smile: Ook omdat ik Blancpain gewoon sympathiek vind.

5 likes

Je doet er goed aan om niet met kleine kinderen in discussie te gaan.

Zijn er ook nog betaalbare vintage Blancpains of gaan verzamelaars er echt loco op?

Blancpain Fifty Fathoms (Submodel)
€46,128

Ik vind dit prachtig, maar godsamme wat een prijs.

8 likes

Dank voor dit informatieve stuk. Altijd leuk om dit soort uiteenzettingen te lezen.

Top gedaan Jasper.

3 likes

Deze vind ik ook redelijk steep hoor. Afhankelijk van de config kun je mooie ook tussen 22K en 30K krijgen. De kleinere Bathyscaphe zijn al helemaal minder kostbaar. Vorige week voor 6K verkocht.

Die Tornek-Rayville krengen gaan boven een ton. Worden gekocht door nationalistische Amerikanen en grappig genoeg veel Japanners.

5 likes

Een auto is ook niet bedoelt om mee te vliegen. Wat je alleen kunt zeggen is dat het niet volledig goed functioneerde als duikhorloge.

1 like

Ik ben het ermee eens, en ik besef dat ik medeschuldig ben. Het enige wat ik kwijt wilde: na een aantal topics met diepgravende kennis over de ins en outs van specifieke vintage, komt @AmsterdamVintageWatches nu met twee topics vol sweeping statements. Dat vind ik jammer, omdat hiermee een aantal misvattingen uit de horologie nieuw leven wordt ingeblazen door iemand die door velen - terecht - als een kenner wordt gezien.

Op de schaal der dingen is dat inderdaad geen ophef waard, maar we zitten hier op een nicheforum waar details tellen. Ik heb dat nu inderdaad tot vermoeiens toe geschreven, dus ik hou erover op. 98 procent van Jaspers topic lees ik met veel plezier. :+1:t2: Bij de overige 2 procent zal ik het voortaan bij een enkel berichtje houden. :wink:

7 likes

waarom altijd leeftijd erbij halen?

is daar nog een reden voor of niet?

2 likes

Als ik er ooit nog eens 1 tegen kom stuur ik zeer door.

2 likes

Je gedraagt je in dit topic als een verwend en jengelend kind. Daarom.

Komt natuurlijk omdat je niet naar school mag, ik snap het wel een beetje. :grin:

19 likes

Omdat ik zei dat de Omega marine het eerste duikhorloge was?
Dus als iemand het 1 keer niet eens is met @AmsterdamVintageWatches dan is die persoon in eens een verwend en jengelend kind?

3 likes

Kort gezegd, ja. De huidige eigenaars Richemont van Panerai liegen, fotoshoppen en verzinnen dat het een lieve lust is. Ze hebben zich door verkeerde persone laten “informeren”.

Maar uit wat ik lees is Rolex wel degelijk de grote eerste leverancier van militaire duikers.
Het zijn Rolex kasten en Rolex gangwerken (ok, aangeleverd aan Rolex door een onderaannemer) die gebruikt zijn door Panerai.
VOOR Blancpain hun horloge leverde aan de Franse marine.
Blijkbaar hebben ze er duiken tot 30 meter mee uitgevoerd, dan spreek je toch al van duiken denk ik.

3 likes

Mooi verhaal weer en ook weer vele interessante meningen/gezichtspunten/weetikveel :slight_smile:
Ik kan me voorstellen dat de blancpain het eerste bruikbare duikhorloge was dat de professionele duiker destijds kon kopen in de gewone winkel, terwijl die panerai toch meer militair gereedschap was.

1 like

Oh! En jij was nog wel degene die die link plaatste naar dat interessante artikel! :wink:

Dit dus:

1 like

Daar staan echt interessante artikels, die me goed onderbouwd overkomen.

Eerder met feiten dan met meningen.

Kan ik hier meer over vinden?

Tuurlijk, lees de artikels waar ik naar verwijs en gelinkt heb.

Probleem is dat er daar al verschillendd artikels verschenen zijn en dat je ze best eens allemaal doorleest, dan kan je zelf je oordeel vellen.

Veel leesplezier.

Ja maar nog steeds niet sprake van een duikhorloge en dat is waar dit topic over gaat en waar Blancpain als eerste mee kwam. Belangrijkste en onderscheidende eigenschap:
Equipped with a diving time indicator (e.g. rotating bezel, digital display, or other). This device shall allow the reading of the diving time with a resolution of 1 min or better over at least 60 min.

2 likes

Wil je svp ophouden met dit soort onzin.

8 likes