Breitlight, wonderbaarlijk

Op vele verzoek ( @Fate_Amenable_To_Change ) een gebruikers review van de Breitling Colt Skyracer.
Met name betreffende het gebruikte materiaal dat Breitling heeft verzonnen genaamd BREITLIGHT.

Super licht, super sterk, super duurzaam, super krasbestendig, super niet te slopen en bovenal supercool!
Maar klopt dit allemaal dan ook echt of is het toch wel een beetje verkoopklets?

Ik kan dit topic super kort houden want heren, JA HET IS GEEN LEUGEN!

ok, niet meteen aan het einde beginnen hoor ik van alle kanten mijn oren binnen dringen.
Laten we bij het begin beginnen.

Mijn Colt gebruik ik elke dag tijdens mijn “zwaar” lichamelijke werkzaamheden.
Het horloge wordt elke dag aan de elementen blootgesteld, ik draag het horloge open en bloot en dus niet onder een jas oid. Water, vuil, schuur en stoot continu tegen van alles aan.
Van muren tot ijzeren dingen. Er is altijd wel contact ergens mee door de dag heen.
Ik let er ook niet op, gewoon DOEN!!

Dus, het horloge heeft het echt serieus zwaar te voordeuren.
Kleding, schoenen gaan max half jaartje mee en het is op en geloof mij ik bezuinig hier absoluut niet op. Het heeft gewoon veel te lijden tijdens mijn bezig zijn.

Om te beginnen wat specs die vertellen hoe bijzonder laag van gewicht dit materiaal is.
Diameter: 45mm. Thickness: 13.15mm. Weight : 34.2g.
Stelt toch geen bal voor voor een 45mm geval?

Dat 45mm is prettig, past bij het doel.
Maakt het horloge super afleesbaar wat wel handig is tijdens het werken.
Hierbij helpt de super AR van Breitling sterk mee, vanuit elke hoek altijd afleesbaar.

De niet opgelegde cijfers zijn wit met een grijze schaduw, in deze cijfers zit subtiel zilver metallic verwerkt zodat het altijd licht doet vangen wat wederom de afleesbaarheid altijd goed maakt. Er is weinig licht voor nodig om toch duidelijk de cijfers te kunnen lezen.
Uiteraard heeft deze Breitling een partij lume waar je u tegen kan zeggen.

Terug naar de Breitlight.
De kast is echt niet te geloven sterk, lijkt wel of er geen krassen in kunnen komen.
Ik krijg ze niet gevonden.
Doe ik ernstig mijn best met een loep kom ik op 1 lug een veegje tegen en aan de zijkant van de kast een veegje.

De bezel heeft wat meer schade, bij goed zoeken kwam ik naast de 5 een kras tegen.
Maar goed die vangt dan ook echt de klappen.
De bezel is trouwens echt super strak en spelingvrij, klikt echt zo mooi! Hebben ze goed gedaan.

De chapter ring (zo heet dat toch?) die lijkt van gewoon plastic en zoals je op de foto’s kan zien blijft deze absoluut niet mooi.
Doordat alles zwart is valt het niet op.
Maar ach, is een beater dus al zie je het goed ik vind het helemaal prima.
Dit is wel absoluut het meest gevoelige punt van dit horloge.

De kast lijkt op de detail foto’s niet echt zwart.
In real live is dat wel het geval.
De structuur die je ziet is er wel, dus niet diep zwart.
De kast is wel glad, dus je voelt de structuur niet,

De sluiting van de band is trouwens ook van Breitlight gemaakt, leuk detail.

Al met al heeft Breitling echt een wonderlijk materiaal op de markt weten te zetten waarmee ze mijn inziens veels te weinig doen.
Zijn genoeg soort horloges die dit materiaal kunnen gebruiken, wat ze een meerwaarde kan geven.
Het spul doet echt wat ze beloven, lijkt echt onbreekbaar en vrijwel niet te kunnen beschadigen.
Hier kan Carbon bijv niet tegenop als het om een horlogekast gaat.

Ik heb wat foto’s gemaakt zodat mijn verhaal wat beeld heeft.
Daarnaast een handjevol oudere foto’s erbij om wat meer idee van het horloge te geven.

Dank voor het lezen.

https://www.instagram.com/p/CGl35jmHaaz/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
https://www.instagram.com/p/CEG3rzWH2e6/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
https://www.instagram.com/p/CAhJjZ4nUEp/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
https://www.instagram.com/p/B_ZBEOCnV0x/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
https://www.instagram.com/p/B8sfOiAnbR3/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

65 likes

Zoiets zou perfect voor mij zijn in de sloop :grin:

2 likes

Leuk verhaal en …

… mooi ding! Veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Nu ben ik wel heel benieuwd wat dit materiaal precies is :smile:

2 likes

Mooi stoer ding.

2 likes

weet niemand…breitlight is all we know!

An email to Breitling HQ was pretty futile (as expected) they couldn’t (or wouldn’t) share any further info because its “proprietary”

1 like

Ik vind het eigenlijk best een cool horloge helaas wel wat aan de forse kan met 45mm.
Ook het gebruikte materiaal vind ik interessant, vraag mij alleen af hoe die pinnen die de band vastklemmen zich gaan houden naarmate het materiaal verouderd.

1 like

Dure G-Shock. No more, no less :partying_face:

7 likes

Man zo is een breitling wél mooi :ok_hand:
En lekker geschreven met goede foto’s. Doe mij maar meer van dit soort topics ipv “wat zal ik kiezen”

2 likes

Wat dat betreft is het eigenlijk jammer dat ze geen Solar techniek gebruiken.

2 likes

En anders heeft @Lucky-Luke ook nog wel een tip voor je denk ik. :smile::+1:t3:

2 likes

De pinnen zijn van staal en zitten niet geklemd in de kast, hier is lijkt ook over nagedacht.
Want al zou de boel flink inslijten de band kan nog steeds nergens heen.
Ik weet niet goed hoe goed uit te leggen of hoe te laten zien.

Perlon of NATO kan trouwens er gewoon op.
Of je dit wilt weet ik niet.

1 like

Sja, zo kan je het idd ook zien.
Voor mij toch liever deze, ondanks het prijskaartje.

2 likes

Prachtig verhaal.
Ik zou het wel eens willen voelen. Voelt het plastic aan?
En inderdaad hoe gaat het bandje eraan?
Maar ziet er mooi en spannend uit.
Kl 79. Grappig ik was lichting 77
Pennen van staal ?

1 like

Maak er een flipper it forward horloge van, ik wil dan wel op plaats 1 :wink:

Leuk geschreven! :smiley:

Laatst was er elders in een andere topic een aantal mensen kritiek aan het uiten richting Breitling. Maar ze maken prachtige horloges, dit is duidelijk een voorbeeld. Uiteraard wel een duur werk horloge. Maar ach in principe zijn die Rolex horloges ook niet bedoeld om maar in een kluis te blijven liggen.

2 likes

Maat van me heeft er ook 1.

In het begin had ik mijn twijfels over dit horloge.
Maar daar ben ik op teruggekomen.
Hij is zeker gaaf! :+1:

1 like

Hee, dank je wel @anon53002072EV, leuk dat je de tijd nam. Goed om eens een om-de-pols review van dit horloge te lezen. Mooi materiaal, leuk om te horen dat het ook daadwerkelijk wat kan hebben.

Je zegt alleen niks over het uurwerk: Breitling heeft ook thermo-compensatie in hun quartz uurwerken gebouwd. De SuperQuartz die ze hier gebruiken heeft een specificatie van +/- 15 seconden per jaar. Da’s niet het beste op de planeet, maar zo ver ligt het er ook weer niet vanaf:

• Citizen 0100 - 1 sec per jaar
  • The Citizen quartz // Longines VHP quartz // Seiko’s Premier 9F quartz (met sterretje) - 5 sec per jaar
  • Grand Seiko 9F quartz - 10 sec per jaar
  • Breitling Superquartz - 15 sec per jaar
  • Nieuwe Seiko Spring Drive - 120 sec per jaar
  • Heel veel overige quartz - 180 sec per jaar
  • COSC puur mechanisch - -1460 tot +2190 sec per jaar
  • Non COSC mechanisch - Zeg het maar. Ergens tussen de 5475 en 14600 seconden per jaar

Denk daar even over na. Een Breitling SuperQuartz is minstens 100 maal accurater dan een COSC uurwerk. Mijn Chronomaster 300 maal. Een Citizen 0100 is 1500 maal accurater.

Goed, SuperQuartz dus: Hoort bij de top vijf van de quartz uurwerken op de planeet. En altijd leuk, in zo’n space-age materiaal kast. :+1:

Maar erger je je niet aan de soort-van lugs? Kun je dat horloge nog op een NATO knallen?

7 likes

Gaaf. 45mm is voor ook te groot denk ik. Ben ook erg benieuwd wat voor soort werk je hebt?

Ik waardeer Breitling steeds meer. Mooi modellen. Een vriend van mij heeft deze gekocht.

2 likes

Lugs geen last van. Horloge is puur werkpaard en zit dus altijd op het originele rubber.
Echter NATO en perlon past zonder probleem.

Leuk stukje aanvullende info betreffende het uurwerk.
Dat wist ik dan weer niet.
Ik wilde geen automaat, maandagochtend om 5uur de boel goed zetten is niet fijn.

7 likes