Breitling B01 Rotor update

Goedemiddag allemaal,

Gisteren raakte ik in gesprek met iemand die aangaf dat de nieuwe rotor in een B01 al enige tijd aanwezig is. Ik ben benieuwd of er kenners zijn die hier meer over kunnen vertellen.

Verschilt dit per model? Ik heb bijvoorbeeld een Chronomat 42 uit 2022 met een dichte rotor zie foto 1. En een Chronomat 42 uit 2024 met de nieuwe rotor zie foto 2.

Ik weet dat er ook nog 2024 modellen worden verkocht met dichte rotor. Dus in feite zijn dit dan oude modellen? Of redeneer ik verkeerd.

Foto 1:

Foto 2:

11 likes

Ik kan er eigenlijk helemaal niks zinnigs over vertellen maar als ik zou mogen kiezen ou ik voor de ‘open versie’ gaan. Wel vet! Ik zou de hele dag het horloge van de pols halen en naar alle radertjes kijken, heerlijk … :sunglasses:

Er zal trouwens vast wel een soort van moment zijn te pinnen waarop de productie is veranderd. Alleen met alle voorraden bij de winkels en opslag zullen die de dichte rotor ongetwijfeld ook nog wel nieuw worden verkocht. Zie je vaker, dat er een jaartje of meer verschillende uitvoeringen van hetzelfde horloge in de etalage liggen.

Misschien dat @Horloge24 weet wanneer de nieuwe versie in productie is genomen.

4 likes

Ik zou deze vraag toch eens stellen in het
Breitling topic, daar heb je mensen die er heel veel zoniet alles van afweten :slightly_smiling_face:

1 like

Ja precies! Ik vind ze beide erg mooi moet ik zeggen hoor! B01 sowieso een mooi uurwerk. Jammer dat Breitling wat minder waardevast is!

1 like

Ikke dus :grinning:

Tot nu toe waren er 2 versies van de B01, maar weinig info over te vinden:

A. de toolish versie: 45 jewels, gesloten rotor, minder Côtes de Genève
B. de bling versie: 47 jewels, open rotor, alles in Côtes de Genève

Lijkt er op dat ze overgestapt zijn bij de chronomat van A naar B

3 likes

Best OK, maar er is beter/mooier te vinden in dat segment.

1 like

@gvr55
@MPK

2 likes

Ik kan hier ook geen verdere informatie over verstrekken.
Optisch is de open rotor mooier maar de dichte is robuster.

De open versie is kleiner, schat het op 150 graden = minder massa en de reden zal zijn dat de 4 spaken anders te zwaar belast zullen worden. Bij een zware klap of stoot zal de rotor anders op het uurwerk klappen of het bodemglas aantikken. Het massa gewicht van de dichte rotor is 180 graden en wordt volledig ondersteund.

Neem aan dat ze bij Breitling het uitgebreid getest hebben en de werking gegarandeerd is. Mooi is hij :smiley:

4 likes

Kwam deze tegen, vind het wel een tof filmpje. Helaas geen antwoord op de rotor :rofl:

Oh, en dit …

1 like

Ik denk 2023 voor de nieuwe rotor, eerst op de Navitimer en kort daarna op de Chronomat en dan alle de andere
Maar ik zal straks controleren, moet nog ergens iets over hebben :thinking:

6 likes

Ik kan er niks over zeggen, al mijn Breitlings hebben nog een oude gesloten caseback.
Ik heb mij nooit zo bezig gehouden met deze ontwikkelingen :face_with_peeking_eye:

2 likes

2022 al bij de introductie: Hands-On: New For 2022 Breitling Navitimer B01 Chronograph 41, 43, & 46mm Watches | aBlogtoWatch

3 likes

Nog een interessant artikel met de geschiedenis van het B01-kaliber

3 likes

Hoezo jammer? Prettig 2de hands

2 likes

Al eens nagezien wie de topic starter is?

1 like

Nice to know! Ik ga hier eens wat meer over opzoeken :grin:. Ik vind het wel erg mooi!

Wat zou dan beter of mooier kunnen zijn? Wat vind je van een Omega 8800 t.o.v. deze dan bijvoorbeeld?

Op zich is de 8800 mooi, maar ook niet erg open. En niet vergelijkbaar, gezien het geen chrono is.

Wat ik minder vind aan de B01: vrij gesloten, weinig diepte, weinig contrast, en je ziet niet veel bewegen.
Foto ter vergelijking met onderstaande.

De Lemania opvolgers (= speedmaster binnenwerkjes) zijn mooi opengewerkt. En het ontbreken van een rotor geeft je goed zicht. Ook leuk dat er goudkleurige accenten inzitten, meer dan op de B01. En zelfs al werkt de chrono niet, je ziet een secondentandwiel draaien.

Vintage onder de 4k te scoren, nieuw voor 6-7k. Dus zelfde prijsklasse.

Zenith; daar moet je vooral horloges met Cal. 400 kunnen scoren onder Breitling prijzen.
Veel contrast, veel diepte, je ziet een aantal tandwielen steeds draaien. Ook een tikgetal van 36.000 bph.

De Zenith Cal. 3600 ga je moeilijker vinden in de Breitling prijzen, net een tikkeltje duurder. Maar er staat hier wel een reversed panda te koop voor een uitzonderlijke prijs van €6k.
Minder contrast dan de cal 400. Wel veel diepte te zien. Ook een aantal mooi afgewerkte tandwielen die steeds draaien. Terug een tikgetal van 36.000 bph.

Als je van skeleton rotors houdt. JLC kan er ook wat van. Die is trouwens van echt goud. Het getoonde uurwerk hier is geen chrono.

6 likes

Wat een mooie reactie zeg! Kan ik nog wat van leren :four_leaf_clover::v:t3:. Leuk om wat andere merken te zien. Wat is jouw favoriet als ik vragen maken? Qua uurwerk?

1 like