Gisteren raakte ik in gesprek met iemand die aangaf dat de nieuwe rotor in een B01 al enige tijd aanwezig is. Ik ben benieuwd of er kenners zijn die hier meer over kunnen vertellen.
Verschilt dit per model? Ik heb bijvoorbeeld een Chronomat 42 uit 2022 met een dichte rotor zie foto 1. En een Chronomat 42 uit 2024 met de nieuwe rotor zie foto 2.
Ik weet dat er ook nog 2024 modellen worden verkocht met dichte rotor. Dus in feite zijn dit dan oude modellen? Of redeneer ik verkeerd.
Ik kan er eigenlijk helemaal niks zinnigs over vertellen maar als ik zou mogen kiezen ou ik voor de ‘open versie’ gaan. Wel vet! Ik zou de hele dag het horloge van de pols halen en naar alle radertjes kijken, heerlijk …
Er zal trouwens vast wel een soort van moment zijn te pinnen waarop de productie is veranderd. Alleen met alle voorraden bij de winkels en opslag zullen die de dichte rotor ongetwijfeld ook nog wel nieuw worden verkocht. Zie je vaker, dat er een jaartje of meer verschillende uitvoeringen van hetzelfde horloge in de etalage liggen.
Misschien dat @Horloge24 weet wanneer de nieuwe versie in productie is genomen.
Ik kan hier ook geen verdere informatie over verstrekken.
Optisch is de open rotor mooier maar de dichte is robuster.
De open versie is kleiner, schat het op 150 graden = minder massa en de reden zal zijn dat de 4 spaken anders te zwaar belast zullen worden. Bij een zware klap of stoot zal de rotor anders op het uurwerk klappen of het bodemglas aantikken. Het massa gewicht van de dichte rotor is 180 graden en wordt volledig ondersteund.
Neem aan dat ze bij Breitling het uitgebreid getest hebben en de werking gegarandeerd is. Mooi is hij
Ik denk 2023 voor de nieuwe rotor, eerst op de Navitimer en kort daarna op de Chronomat en dan alle de andere
Maar ik zal straks controleren, moet nog ergens iets over hebben
De Lemania opvolgers (= speedmaster binnenwerkjes) zijn mooi opengewerkt. En het ontbreken van een rotor geeft je goed zicht. Ook leuk dat er goudkleurige accenten inzitten, meer dan op de B01. En zelfs al werkt de chrono niet, je ziet een secondentandwiel draaien.
Vintage onder de 4k te scoren, nieuw voor 6-7k. Dus zelfde prijsklasse.
Zenith; daar moet je vooral horloges met Cal. 400 kunnen scoren onder Breitling prijzen.
Veel contrast, veel diepte, je ziet een aantal tandwielen steeds draaien. Ook een tikgetal van 36.000 bph.
De Zenith Cal. 3600 ga je moeilijker vinden in de Breitling prijzen, net een tikkeltje duurder. Maar er staat hier wel een reversed panda te koop voor een uitzonderlijke prijs van €6k.
Minder contrast dan de cal 400. Wel veel diepte te zien. Ook een aantal mooi afgewerkte tandwielen die steeds draaien. Terug een tikgetal van 36.000 bph.