Breitling: nieuw begin of het einde?

Het is allemaal sterk op de vintage modellen gebaseerd, dit is natuurlijk precies in zijn straatje :slight_smile:

Zal er wel voor zorgen dat die oude meuk nog meer waard wordt :wink:

1 like

Hij heeft er als expert aan meegewerkt bij het selecteren. Staan mooie Posts van op het forum!

Mooi dat ze het kunnen maken maar wat een lelijk ding :wink:

Ik vind het niet meteen slecht. De drukke dials zijn achterwege gebleven en dat maakt klokjes juist mooi. Het is niet simpel je te onderscheiden in simplicity.

Een gokje eerder voor de die hard Breitling fan die deze modellen niet zal kunnen pruimen, maar alleszins een weg naar nieuw publiek.

Maar wie ben ik? :blush:

2 likes

Categorizing some of Breitling’s current offerings as “visual pollution,”

Nou, daar schoffeer je dus zo’n beetje je hele bestaande klantenkring mee lijkt me. Ik ben blij dat ik nog een echte Breitling heb. Wat ik zoal op de foto’s in dat artikel zie vind ik niet erg spannend.

1 like

Ik heb eens rustig naar de nieuwe Breitling modellen gekeken en mij afgevraagd of ik er een zou willen hebben. Ik kan daar kort in zijn: Nee. Ik vind ze elke uitstraling ontberen die de oude Breitlings hebben. Saai is denk ik een understatement voor deze horloges. Wellicht komen er nog andere spectaculaire nieuwe modellen maar ik hou mijn hart vast…

1 like

Ok duidelijk, dank voor de tip. Blijkbaar is me dat even ontschoten :slight_smile:

Visual pollution of niet, de oude modellen kunnen mij meer bekoren. Ik vind de nieuwe modellen inspiratieloos en vraag mij af of de nieuwe look Breitling zal brengen wat ze er blijkbaar van verwachten.

Ik kan mee gaan in de visual pollution mededeling. Dus ik zou een voorbeeld zijn van iemand die moderne Breitling verschrikkelijk vind, hun vintage modellen wel mooi vond, en het nu weer als een begerenswaardig merk gaat zien. Ouwe klanten er uit, nieuwe er in, net wat Kern zegt.

als ik niet getagd wordt zie ik eigenlijk niets meer , ik heb mijn zakken gevuld en ga zeilen !

Anyway , even alle gekheid aan de kant , ik zie geen concrete vragen , behalve waar ik ben en wat ik er over te vertellen heb , so here goes (en ik vertel niets nieuws dat geheim oid is , het si in diverse interviews al gedeeld)

1. Ik ben idd vanaf het begin, samen met een andere verzemelaar ‘WatchFred’ ,direct betrokken geweest met het duidelijk maken wat voor een enorme ‘back catalog’ en historie het merk heeft . oa zo goed mogelijk proberen om e.e.a. nu eindelijk eens een goed te krijgen zonder overduidelijke ‘fouten’ / lange weg en we hebben nog een lange weg te gaan

2. Ik ben niet betrokken geweest met het ontwerp an sich vd Navitimer 8 , we zijn wel gevraagd om wat klokken te leveren uit de jaren 30 die , naar nu blijken , inspirerend gewerkt hebben

3. de pin up girl en de B/wing/anker verdwijnen idd , het nieuwe logo is gebaseerd op een ouder logo . Welke zichzelf respecteerende CEO / Eigenaar drukt niet een eigen stempel op een bedrijf ?

4. Vintage en de geschiedenis zal idd een belangrijkere rol gaan vervullen , niet zo heel vreemd aangezien de ‘vintage craze’ in volle gang is en het een waardevol ‘bezit’ is van ieder bedrijf , kijk eens wat Panerai (weer) groot gemaakt heeft , wat Jaguar heeft gedaan met een limited ‘re-edition’ van een paar auto’s etc etc . Het zal weinig doen voor het bedrijf en de verkoop aantallen maar de publicity en waarde is onschatbaar , terug grijpen op de echte geschiedenis , misschien een 1 op 1 re-issue hier en daar voor de verzamelaar en ook potentieele klanten laten zijn welk een rijke historie het bedrijf heeft

5. het aantal verschillende moellen zal inderdaad verminderen , Quartz in het hoge ‘proffesional’ segment zal niet per see per see verdwijnen maar waarom een goedkoop 3 wijzer quartz klokje maken ? , dat zijn niet alleen de productie kosten maat ook kosten die je moet maken om voor de komende 15-20 jaar onderdelen op voorraad te houden , dan wordt het ineens heel duur

6. nwe modellen , we hebben 1 nieuw model gezien en er zijn diverse nieuwe moellen op komst , onderverdeeld in 3 vertikale groepen

Land - Premier serie , mooie alledaagse bijna dress watches
Zee - SuperOcean , duik en waterdichte horloges
Lucht - Navitimer , piloot horloges

1. marktaandeel , Breitling doet het goed in Europa , USA en Japan . en helemaal niets in China . met 3/4 van de wereld bevolking in China is het niet heel gek dat daar een groot deel van de aandacht ligt ? laten we hopen dat en wat mooie klokjes uitkomen die ook ons, en nwe klanten in het westen (lees niet de normale breitling klant) zullen aanspreken

2. inhouse movement , waarschijnlijk 1 vd grootste ‘assets’ die Breitling heeft is het inhouse chronograph movement , tot dusver hebben we een aantal verschillende variaties gezien welke alleen door de heel grote (lees enorm dure) fabrikanten ge-evenaard kunnen worden

-: 3,6,9, chronograaf met datum
-: Rattrapante
-: Single pusher chrono
-: World timer chronograaf

en ik zie geen enkele reden waarom deze niet uitgevoerd kan worden door een handopgewonden niet auto chrono zonder datum (hoi hoi hoi !!) etc maar de B01 is geweldig

Als afsluiter , het is een commercieel bedrijf dat luxe producten maakt , en zal deze uiteraard tegen een zo hoog mogelijke winst proberen te verkopen ? Asl je het niets vind zijn er voldoende merken die je misschien wel aanspreken , als je het wel aanspreekt maar (nog) niet kunt betalen zul je moeten doorsparen en niet een goedkoper model moeten verwachtten ? dat haalt het merk toch alleen maar naar beneden ?

p.s. voordat je een oordeel velt over de Navitimer 8 , ga hem eens passen en proberen , ik durf er wat onder te verwedden (biertje ?) dat je hem int eggie mooier vind dan vd foto’s

16 likes

Dat zou mooi zijn!

Ik snap je, maar klakkeloos prijzen verhogen zonder toegevoegde kwaliteit? De nieuwe consument is niet achterlijk. Mensen zullen best wel extra willen betalen maar daar moet een heel goed imago tegenover staan.

Dus eruit met de huidige merk ambassadeurs en een nieuw marketing plan bedenken. Nu heeft Captain Kern op de USS International WC laten zien dat hij dat heel goed begrijpt dus dat zal vast goed komen, zeker i.c.m. de heritage welke Breitling in overvloed heeft.

och… die zijn al lang weg :wink:

1 like

Moeilijk hoor, de nieuwe Navitimers vind ik maar ruk (zacht uitgedrukt)

1 like

Ah, een goed begin is het…

Beste René, bedankt voor de ophelderende post.
Denk je dat de Colt een plekje krijgt in de nieuwe lijn?

1 like

ik heb geen idee wat blijft en wat vertrekt , sorry

1 like

Hoe alle lijnen er precies uit gaan zien is nog niet duidelijk.
Maar ik denk dat ze gevaarlijk bezig zijn.
Als je teveel de typische Breitling stijl gaat weg halen loop je
een grote kans smoelloze horloges te produceren.

3 likes

Dan is de eerste quartz ook relatief kort geleden op de markt gekomen :slight_smile: https://www.google.co.uk/amp/s/www.ablogtowatch.com/seiko-astron-worlds-first-quartz-watch-turns-40/amp/

Wel goede ontwikkeling bij Quartz: er wordt steeds meer en steeds beter ‘solar’ georoduceerd; eerst Citizen en nu ook Seiko dat veel meer horloges met zonnepanelen maakt.

On topic: ik vind de nieuwe Breitlings goedkoop over komen.

1 like

Het blijft jammer.
Ik vind de typische bezel met die “dingetjes :wink:” zoals oa op mijn SO nog steeds prachtig.

Ik las ook dat ze dus de goedkopere quartzen uit het gamma halen zoals de Colt.
Benieuwd of de Colt automatic wel zal blijven bestaan.

Ik ben daar geen liefhebber van, dus ik hoor niet tot de traditionele Breitling doelgroep (van de laatste jaren). Maar het is wel deel van wat Breitling onderscheidend en superherkenbaar maakt. Als ze teruggaan naar traditionele styling, hoe willen ze zich dan positioneren ten opzichte van de concurrentie?

2 likes