Heb ik ook weleens gehoord bij sommige Omega’s (jaren '90 De Ville), waarbij een zilverkleurige plaat na service (waarbij hij voor het eerst in 20 jr open ging) chocolade werd. Dat procédé verliep wel langzamer, in een paar weken. En nee, beslist niet vochtig geweest oid.
hypothetisch gezien, stel over 5 jaar heeft de horloge service nodig. Wat kost dan een all-in service voor zo´n Breitling? Ook als de wijzerplaat helemaal verkleurd, wat kost een nieuwe wijzerplaat?
Dit horloge (het horloge, niet de) zal je bij Breitling (voor een full service) Eur. 520 kosten.
Bron: Service prices overview | Breitling
En zonder bewijs van recente service is dat niet over 5 jaar, maar nu meteen, nodig. Er wordt notoir veel over gejokt door dealers…
Zie de site van Breitling, kost je al snel minimaal €500,-.
Maar een Breitling automatic moet je sowieso volgens mij om de 5 jaar servicen.
Als het je enige horloge is, dan is dat verstandig.
In rotatie met meerdere horloges is die termijn prima een paar jaar op te rekken.
Eigenlijk moet je voor alle mechanische horloges op service binnen de 5 - 8 jaar rekenen, afhankelijk van het gebruik. Natuurkunde maakt immers geen onderscheid naar merk.
De Omega service-interval voor de co-axials (10 jaar) vind ik misleidend: men flikkert je halve uurwerk weg bij service ivm. slijtage. Daarbij vermindert het co-axiale echappement wel de slijtage daar, maar doet dat niets ten aanzien van de slijtage aan opwindraderen, veerton et cetera. Kortom: veel KoolAid, wat mij betreft niet al te realistisch.
Wel briljant verzonnen, want niet gecertificeerde bedrijven kunnen geen onderdelen bestellen (en die ga je na 10 jaar nodig hebben). Omega harkt zo dus de omzet van de - erg dure - service binnen en maakt het onafhankelijke horlogemakers lastig.
Dus dan kan ik direct na aanschaf van HET horloge, 500 euro afrekenen voor een service beurt. Want verkoper heeft dit niet op papier, zegt wel dat het allemaal in orde was.
Als men een horloge kwijt wil is het geweldig, loopt prachtig enz. Zeggen dat het ding een beurt moet hebben is dan geen goed verkoopargument.
Maar welke dozenschuiver die er geld mee wil verdienen stuurt het ding bij binnenkomst meteen naar Breitling om voor Eur. 520,- te verspijkeren?
Ik ken maar 1 handelaar die dat zover mij bekend deed (en die zit op dit forum), die zat met een fysieke winkel in Den Haag, @GerardNijenbrinks. Dan heb je reden om een hogere prijs te betalen.
Ja niemand. En verkoopt nog moeilijker ook want duurder
Met nieuwe service erbij zit het horloge al op ongeveer € 2300,00. Nog 3000 euro erbij en dan heb ik een gloednieuwe 2023 Omega Aqua Terra met horizontale dial. Die kan wel even vooruit.
Mijn opmerking t.a.v. 1100/1200 Eur. eerder was niet geheel willekeurig.
Dat bedrag plus 500 voor service is ca. de waarde…
Die nieuwe Omega’s worden trouwens qua prijs ook gigantisch onzinnig opgedreven.
Zou op zich nog prima moeten kunnen. Ik geloof niet dat een handelaar boven de Eur. 750 misschien Eur. 800 inkoop voor zo’n Breitling aftikt. Dan heb je nog een hele gezonde marge.
De handel zakt momenteel trouwens aardig in, prijzen zijn in een jaar 10 - 20% gedaald begreep ik (gerealiseerde prijzen, niet vraagprijzen).
Als er geen bewijs is van een service, zou ik dat ook niet geloven hoor. En een nieuwe wijzerplaat voor een vintage horloge ? Volgens mij niet bij Breitling, maar moet je zelf op zoek gaan….
En inderdaad, blauw is een “gevaarlijke” kleur. Nog niet persoonlijk ondervonden maar wel al van mijn horlogemaker gehoord.
Prachtig weer !
Thanks jongens!
Ik denk dat bijna niemand dat ding verkoopt voor 800 euro… en dan kiezen voor particulier verpatsen via een marktplaats of HF blauw. Maar misschien heb je mensen die dat inderdaad doen… of als inruiler dat ding kwijt willen.
Ik heb weleens wat gehoord over en van inkopers.
Die betalen echt never de volle prijs, ze lowballen veelal (ik zal niet iedereen over één kam scheren) op het schandalige af.
Concreet voorbeeld: Ik heb ooit zo’n gast gehad die ongevraagd bood op mijn Eric Clapton. Een bedrag waarvoor ik er liever een bijl in parkeer dan zo’n type een astronomische winst te gunnen.
Verder moet je geografisch breder dan NL en België kijken. Kijk maar eens in bijv. Italië: inkoopprijs daar is veel lager dan hier.
Ik ben ook genoeg gelowballed maar je hebt twee partijen nodig die akkoord gaan.
Waarom zou je een horloge verkopen (ver) onder de marktprijs?
Heel veel lieden die inruilen…
En sommigen die geen idee hebben qua waarde.
Inruilen doe je ook alleen als je denkt dat het gunstig, of makkelijker is om je horloge zo kwijt te raken.
Ik denk dat de gemiddelde marge van een preowned handelaar een stuk lager is dan jij denkt, ondanks dat ze natuurlijk zoveel mogelijk marge moeten pakken om het interessant te maken er tussen te willen zitten.