Bij met name ja laatste aanname plaats ik vette vraagtekens…
Vroeger kocht men gewoon met BTW in de winkel en het was mogelijk om bij de Duane het geld terug te vragen. Volgens mij is die wijze feitelijk nog niet veranderd. Zie; https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/btw_berekenen/btw_berekenen_bij_export_van_goederen_naar_niet_eu_landen/export_door_particulier_die_buiten_de_eu_woont
Volgens mij geldt dit voor sites die onder de Nederlandse wetgeving vallen én aan particulieren verkopen. Echter, Chrono24 is formeel een Duitse aanbieder (Karlsruhe). De vraag is dus hoe het daar is geregeld. Wat ik weet is dat het op sites van Duitse origine bijvoorbeeld verplicht is om verzendkosten zichtbaar, of in ieder geval aanklikbaar, te maken. Zo ook op Chrono24.
Verder geldt m.i. ook de regel dat als het er niet expliciet bij wordt vermeld, je er vanuit mag gaan dat de prijs inclusief btw is en dus ook voor die prijs geleverd dient te worden.
Overigens, recentelijk een aankoop in de winkel gedaan en voor de Chrono24-prijs meegekregen. Hoorde hetzelfde exclusief BTW-verhaal en dat het as we speak op de site wordt aangepast. Tuurlijk…
Correct.
Ahh dan is de tactiek duidelijk.
We zetten het zonder BTW op de site en aantal mensen trappen er dan in als ze eenmaal in de winkel of bij het afrekenen op de site zijn en er alsnog BTW bovenop komt. Bij degene die echt moeilijk doen en als het met het betreffende horloge uitkam, geven ze 17,3 % korting.
Tja, gelijk heb je @HorlogeOpa
En omdat chrono24 een Duitse site is, wordt er waarschijnlijk geen enkele wet overtreden althans is handhaving waarschijnlijk niet aan de orde.
Niet echt, maar ik begrijp de verwarring:
Op de eigen site wordt wel de prijs incl. en excl. vermeld, op Chrono24 niet.
Ik zou gewoon langsgaan bij van Willegen.
Als je dan in de winkel niet dezelfde prijs krijgt als via Chrono24 dan zou ik ter plekke het horloge bestellen en betalen via Chrono24 en het horloge alsnog meenemen.
En bij degenen die het te lastig vinden om “moeilijk te gaan doen” en die eigenlijk blij waren dat ze de knoop hebben doorgehakt met hun aankoop en deze niet willen annuleren heeft de verkoper de buit binnen… Ik geloof niet in de “onschuld” van de Haagsche Horloge Harry
Zoals enkele anderen hier al hebben aangegeven ben je als ondernemer bij verkoop aan consumenten verplicht de prijs inclusief btw te vermelden.
Dat Chrono24 een Duitse site is doet daar volgens mij niets aan af. Wat van Willigen doet mag niet, maar denk niet dat veel klanten moeite gaan doen om hier serieus werk van te maken. Dus gaan ze gewoon door, want het trekt klanten aan.
Dat is juist.
Alleen: je kunt je afvragen of Chrono24 een particulieren-verkoopplatform is. Ik denk dat daar ook heel wat handelaren en wellicht juweliers kopen. En ivm verkoop aan het buitenland zijn prijzen in dat geval ex NL-btw.
Neemt niet weg dat een verkoper er dat bij zou moeten zetten. Nu komt het op potentiele particuliere kopers in NL over als een lokkertje.
Is er een expert in de zaal?
Vast wel. Maar als ik als particulier op Chrono24 kan kopen is het geen handelsplatform.
Geloof me, ik laat me nooit en nergens te pakken nemen.
Ik koop bij een juwelier om een aardige start te nebben bij de aanschaf van een horloge waar ik lang voor heb moeten sparen en heb geen zin in een welles-nietes spelletje en dan mijn zin krijgen.
De wijze waarop hier zo flauw op gereageerd is maakt mij duidelijk dat er geen sprake is van een vergissing, maar bewust beleid.
Chrono is een platform voor iedereen en de verkoper heeft een Nederlands vlaggetje. Oordeel zelf.
Mag wettelijk volgens mij ook helemaal niet.
Juridisch zal het allemaal heus wel dichtgetimmerd zijn. De verkoper meldt dat lokale belastingen van toepassing kunnen zijn. Het is niet netjes, maar dat is wat anders.
En wat als je het horloge besteld en naar Duitsland laat versturen, gaat van willegen dan de Duitse BTW (19%) in rekening brengen? Lijkt mij niet toch.
Van Willigen moet bij verzending binnen de EU Nederlandse BTW in rekening brengen.
Uiteraard.
Nee, niet zonder meer. Bij verkoop boven de drempel die voor het betreffende EU-land geldt voor particulieren, dient de verkoper het btw-tarief van dat land in rekening te brengen (en dáár ook af te dragen). Dat heet afstandsverkopen.
Reden: anders koopt iedere particulier in het EU-land met het laagste btw-tarief.