Budget “true” GMT

De meeste GMT’s verzetten de GMT wijzer in plaats van de lokale uurwijzer. In mijn ogen pijnlijk onlogisch. Stel ik ga op reis met mijn GMT netjes ingesteld op de lokale tijd, mijn thuistijd. Voor vertrek zelfs nog even de minuten en seconden gelijkgezet met atoomtijd, want dan hoef ik daar tijdens mijn reis niet meer op te letten. Een aatal uur vliegen verderop stap ik uit het vliegtuig in een andere tijdzone. Hier kan mijn geliefde GMT natuurlijk shinen! Ik wil de lokale tijd aanpassen en natuurlijk de GMT wijzer op mijn thuistijd laten.
HELAAS: voor het verzetten van de lokale tijd moet ik het horloge stilzetten, waardoor de secondenwijzer niet meer klopt. Ik moet de lokale tijd instellen, waarbij de GMT wijzer meebeweegt en die dus vervolgens ook niet meer klopt.
Compleet onnodig als men gewoon het uurwerk zodanig ontwerpt dat de LOKALE uurwijzer verspringt, niet de GMT wijzer.
Rolex, Tudor en Grand Seiko snappen dit.
Zijn dit echter horloges in een prijsklasse die men zorgeloos meeneemt op vakantie? De lucky few wel, de meesten niet.
Wie kent er budget vriendelijke zorgeloze vakantie horloges met een “true” GMT?
Edit: wat is budget vriendelijk? Is natuurlijk persoonlijk. Laten we om het bereik ruim te houden zeggen < 1000 euro.

4 likes

Alsjeblieft! Voor rond de 180 pegels heb je een titanium Citizen met “true” GMT op zonnekracht. Komt ook met saffier glas en 10 Bar WR.

Edit:

Mooier plaatje :slight_smile:

Dit is trouwens de BJ5131-04H. De kroon op stand 1 is datum verzetten en urenwijzer vooruit zetten, stand 2 is hacken en 24h-wijzer + minutenwijzer verzetten.
Let op: het verspringen van de datum is gekoppeld aan de urenwijzer. Dus als je een uur terug moet in de lokale tijd zal je hem 11 uur vooruit moeten draaien en de datum dus ook helemaal rond.

11 likes

Mido Ocean Star .

Recent heeft Miyota 9075 gmt uurwerk uitgekomen. Is ook een true gmt. Is net als de Seiko GMT al gebruikt door een aantal microbrands en LIP. Itt de Seiko is de miyota wel true gmt. Zit nog onder de 1k.

Anders ga je naar quartz

2 likes

De nieuwe Seiko 5 GMT !
Zeer budget vriendelijk…

Er staat er momenteel een in het “blauwe” gedeelte van het forum te koop :wink:

2 likes

Is geen true GMT

3 likes

Hier nog meer inspiratie:

1 like

Wat? Da’s heel erg vreemd. Daarmee vind ik het nu al geen true GMT. Ik verwacht dat als ik de lokale tijd een uur achteruit draai, dat de datum dan ook naar achteren verspringt.

Dat doet zelfs m’n standaard GS quartz met 9F85 uurwerk. En als je hem vooruit rolt is de datum ook weer vooruit.

Ik wilde een Seiko Sharp Edge voorstellen aan @FFelix. Da’s 1500 ballen list, maar wel de goedkoopste mechanische True GMT die ik ken.

Hier al voor 1300 ballen te koop.

5 likes

Dies vast ook duurder dan 180 euro

3 likes

Deze wekte mijn interesse. Na ontdekt te hebben dat deze dus NIET “true” gmt was, besloot ik er een topic van te maken.
Op persoonlijke note: liefst 38-40mm :blush:

Het budget was 1000 Euro. Ik ga er maar 30% overheen. De GS is een tandje duurder. Dat klopt. Maar mijn GS is geen GMT, en toch doet hij dat correct.

1 like

Staat voor 2000 ballen een SBGN003 te koop.

1 like

De miyota 9075 true gmt valt <1k.

3 likes

Kopen en dragen is mijn advies

True! :slight_smile: Maar goed, hij kost dan ook maar 180,- euro’s. Daarom vond ik het wel nodig om dit te vermelden.
Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee. Maar meningen kunnen en mogen verschillen.

5 likes

Als het niet per-se een automaat hoeft te zijn, dan kan je kijken naar een horloge met een Seiko 5M85 kinetic uurwerk (Seiko SUN serie), dat heeft ook een GMT wijzer en een verspringende urenwijzer.

3 likes

Zeker hoeft het geen automaat te zijn. Dat boeit me voor een vakantiehorloge precies niets. :+1:

Buiten het (gestelde) budget. Als het toch in de duizenden gaat lopen koop ik gewoon de Tudor. 🤷
Voor een paar honderd euro is het leuk voor erbij. Vanaf 1000 word ik kritischer. Een horloge van 2k moet wel een heel serieuze toevoeging zijn aan mijn “collectie”. Dat is voor mij de betreffende GS niet.

Dan zou ik echt op zoek gaan naar een Seiko SUN067, wel op de 2e handsmarkt, nieuw zijn ze er niet meer:

2 likes

Hier ga ik wel even op zoeken, dank!

Gegeven de maten, het uurwerk, de functionaliteit en de afwerking is het een koopje. Maar soit. De lip die getoond wordt is binnen budget, maar weer zouteloos. Althans, naar mijn smaak.

Maar wat ik nooit gesnapt heb: iedereen staat er maar op om die lokale tijd op de gewone uurwijzer af te lezen, je kunt toch ook de lokale tijd op de 24-uurswijzer doen? Vooruit, dan zou je na moeten denken over of het dag of nacht is in de thuiszone, maar is dat zo bezwaarlijk?

Als je een leuke caller GMT vindt, waarom niet, bedoel ik.

3 likes