Bulk! Wat doen we daar mee?

In plaats van klakkeloos wat nieuwe regels in te voeren hebben we er ergens in 2019 besloten om ideeën eerst eens bij jullie te toetsen.
Dit is er weer zo eentje.

We hebben het blauwe deel voor horloges (6 tegelijk, max 24 per jaar) en het licht blauwe deel voor onderdelen (max 6 advertenties tegelijk).

Nu hebben we weleens een situatie dat iemand een la of een doos vol oude, vaak goedkope horloges heeft die het soms wel/soms niet meer doen, over het algemeen nog lege batterijen inzitten etc.
Het zijn eigenlijk geen onderdelen (want er zitten horloges bij die werken) en als je het blauwe deel ingaat ben je met een leuke bananendoos al snel over het maximum heen.

Om er nou tien jaar over te doen of iemand naar marktplaats te sturen ook niet ideaal is, denken wij aan een paar criteria.
Zoiets als:

  • het mag niet recent als bulk zijn gekocht
  • het is gebonden aan een maximale vraagprijs (eur 500 en/of hooguit eur 10 per item)
  • aanbieden van iets dergelijks mag maar één keer per jaar.
  • het mag geen manier zijn om de andere regels te omzeilen door bv één goed horloge te omringen door een partij rommel.

Nog meer redelijke criteria te bedenken?

26 likes

Klingt goed!

Is een goede optie om af en toe van een hoop oude horloges af te komen…

Alleen… moeten ze ook als „bulk“ verkocht worden? Want zo zou iemand natuurlijk een twintigtal horloges kunnen aanbieden en ze per stuk kunnen gaan verkopen!

3 likes

Gewoon doen :+1:

1 like

Eens! Elke regel leidt weer tot nieuwe problemen en we hebben er al zoveel… :pensive:

2 likes

Het is óf bulk, óf per stuk!
Óf ik begrijp je niet :joy::joy:

1 like

Gebeurt het eigenlijk veel, dat er ‘bulk’ wordt aangeboden? Is het niet handiger om bij zulke advertenties ‘Bulk’ in de titel te zetten. Dan laat je de horloges uit die advertentie meetellen als één horloge. Een extra categorie voelt als overkill.

1 like

Bulk blijft voor mij een opruimings actie, waardoor het soms ruimte geeft in de hobby & de knutselaar weer wat te doen.

Bulk zou ik ‘laten gaan’.

1 like

Ter voorkoming van ‘handel’ snap ik de regels @Jur. De max. van €10,- per horloge lijkt me overigens wel aan de lage kant.

Denk wel dat bulk leuk kan zijn voor verzamelaars of hobby horlogemakers en daarom een plek op het forum verdient.

1 like

Ik heb niet het idee dat dit vaak voor komt. Wil je daar dan een nieuwe regelset voor maken?
Als het slechts sporadisch voorkomt, even een berichtje naar jou om te beoordelen en thats it.

3 likes

Defect of een waarde onder de 15 euro.
Al het daarboven is verplicht los aanbieden.

Ala je over die 26 zit in het jaar heb je sowieso je best gedaan…

Maakt men ook iets kritischer wat ze aanbieden. Kan de rotzooi via MP.

2 likes

Eindstap is deze rode knop:

Daarmee sluit het blauwe gedeelte volledig.

Het is ook geen walhalla dat blauwe gedeelte, sluit hem lekker volledig😂.

Ik zou diverse horloges alleen hier ‘durven’ aan te bieden, dus nee.

2 likes

Moeilijk zal er nog even over denken.
Maar hoe zit het met al die hoeveelheden Bandjes!
Kan dat dan wel ?

@koekoek melden aan balie 1

6 likes

Best wel moeilijk alhoewel…dit is een forum voor en door liefhebbers dus dat je af en toe een horloge kunt verkopen/ruilen is een fijne mogelijkheid, bulk vind ik persoonlijk weinig met liefhebberij te maken hebben en meer voor mp/ebay…

1 like

Ik denkt dat marktplaats of Facebook een mooier platform is voor bulk… De bulk gaat ongeacht naar een ‘handelaar’ toe, toch? Doel van bulk kopen is hopen op een pareltje om de investering eruit te halen. Of dat nou onderdelen zijn of één van de horloges. De personen die bulk kopen hebben onderling toch wel een netwerk, HF hoeft daar geen onderdeel van uit te maken naar mijn mening.

Je zou ook gewoon de proef op de som kunnen nemen…

Regel opstellen en na een jaar evalueren of het zin heeft gehad of niet!

Bij een aantal dingen/regels kom je er na invoering pas achter of het werk of niet!

Een eigen categorie? Ja, dat houdt de boel overzichtelijk… en je heb je het geheel ietwat meer onder controle!

Wat mij betreft past het in beginsel goed bij een forum als deze om bulk aan te kunnen schaffen of te verkopen. Als het niet teveel tijd/werk kost zou ik het wel altijd via de moderators laten lopen voor toestemming aangezien je zoveel verschillende variabelen hebt op basis waarvan het wel of niet passend is dat het lastig is hier een algemene regel voor te verzinnen.

Samengevat tot nu:

  • bulk in de titel
  • geen eigen categorie (want komt weinig voor)
  • ieder geval afzonderlijk beoordelen
    Met die laatste erbij zou een extra zinnetje bij de regels voldoende zijn:
    “Heb je een grote hoeveelheid horloges die je in éen keer wilt aanbieden als bulk, neem dan even contact op met de moderatoren”.
    Zoiets?
18 likes

Voor mij voelt ‘bulk’ inderdaad als een categorie met een vaste prijslimiet. Ik zou zeggen meer dan 10 euro, maar niet meer dan 30 per stuk? Duurder dan dat zie je nu al vaak als losse advertentie.