Camel Trophy droeg mijn beste maatje vroeger en hij heeft hem nog. Zelf was ik niet op zoek naar een Camel Trophy horloge, maar ik vind ze wel heel cool. Op één of andere manier heb ik in één maand twee Camel Trophy-achtige horloges gevonden waarover ik geen enkele informatie kan vinden. Ik heb ze uiteraard toegevoegd aan de collectie, want dan kan ik lekker speuren. Dat leek me een geinig project.
De linkjes naar Camel Trophy verzamelaars-sites hierboven zijn helaas niet meer werkend.
Camel Trophy “buying guide”
Dit is de site die ik wel goed kon gebruiken, ook om fakes te herkennen én om zijn CT’s die niet als ‘CT’ verkocht werden te zien. Wellicht handig voor anderen ok hier ook eens te kijken.
Helaas staan er geen Junghans of Dakar modellen tussen, ook niet bij de fakes. Ik kan me voorstellen dat het verzamelen van CT’s een tijdrovende, maar erg leuke hobby kan zijn. Ik wist niet dat er zoveel van waren. Mijn maatje heb ik al aangespoord om de zijne gewoon weer te gaan dragen. Hij kocht hem ooit van zijn krantenwijk.
Hierbij mijn twee afwijkende CT-achtigen.
Junghans Adventurer 2000 - nooit van gehoord en ook niet eerder gezien. Moet nog binnenkomen. Twee vliegen in 1 klap: mijn eerste Junghans én een vet Safari-horloge erbij. Misschien is het mega nep, maar ik heb hetgeen wat ik kon vinden vergeleken met Ct’s én Junghans uit de late jaren '90, maar zie niets geks. Junghans Quartz was nou niet bepaald een merk om na te maken, lijkt me.
Dakar
Beide horloges lijken ieder identiek aan vergelijkbare modellen van Camel Trophy. Zijn er verzamelaars die deze ook hebben? Ik zie ze hierboven niet terug, of ik kijk eroverheen?
Junghans had toch niets met de fabricage van Dakar horloges te maken? Dat was Mondaine. Ik snap niet zo goed waarom ze zo’n afwijkend horloge hebben gemaakt. Ik ben al door wat catalogi gaan speuren. Hulde aan Junghans voor het Digitaliseren van de archieven én hun geweldige website. Net als bij Tag Heuer vind je er veel informatie over vintage horloges. Erg handig en interessant.
De Dakar komt uit Frankrijk, wat logisch is. Daar leeft Dakar meer dan de Camel Trophy, maar ook in het Frans kom ik op andere “montres” uit met het Dakar-thema, géén Camel Trophy-achtigen. Een nieuw bandje voor de Dakar zal wel maatwerk worden. 18mm lug aan de ene kant, 14mm aan de andere. Ik ga het eerst eens met een flinke 18-14 taper en 14mm proberen van dezelfde maker.
Goed-werkende CT linkjes zijn dus welkom, daarom heb ik het hier geplaatst. Ik hoop door het hier te posten dat degene die zich geabonneerd hebben op dit draadje me kunnen helpen waar ik moet zoeken. En hopelijk nodigt het anderen uit om hun CT’s weer eens te dragen en er foto’s van te delen. Dat is altijd leuk!