Camel Trophy Horloges verzamelen

Gaaf! Ik heb het blik ook nog. Alleen de ‘fluwelen’ inlay en boekjes niet meer.
Ik zie wel dat er bij jou een net wat andere sticker aan de binnenkant van het deksel zit!

4 likes

Heeeeel gaaf!!:+1:t2::+1:t2::star_struck::star_struck:

Hoe heb je dit alles verzameld en samengesteld? Stuk voor stuk?

Wow wat wen verzameling! Ik ga je even bericht sturen mbt een handleiding…heb ik niet meer maar wellicht wel leuo weer compleet te hebben … :+1:t2:

Dat is mijn gedachte ook, hoe komt het zover … indrukwekkend!

3 likes

Wanneer je geluk hebt kun je ze ook nog in bezit krijgen met bijvoorbeeld deze verpakking. Deze zat bij de L2 TimDate Full Size

4 likes

2 likes

Hai Traveler.
Het meeste inderdaad “stuk voor stuk”.
Ik ben begonnen omdat ik al jaren een CT had (Greenbelt III) in 1995 nieuw gekocht. Het idee was om eens te gaan kijken of deze nog bestond(en). Niet dus.
Via diverse kanalen gaan verzamelen. Heel leuk. Bleek dat er echt heel veel mensen ze nog in een la hadden en er toch niets meer mee deden.
Zelfs een enkele keer voor niets gekregen.
Overigens ben ik gestopt met het aanvullen van de verzameling.

Misschien een idee: Ik heb ze allemaal gefotografeerd en er een boekje van gemaakt.
“Voor later” :slight_smile:

2 likes

Mooi idee!

2 likes

De professional Diver heb je niet in je collectie zie ik?
Er waren 2 versies, two-tone zoals die van mij en geheel metaal/zilver kleurig. En nog de keuze op leer of ‘Oyster’.

Geschiedenis
Hallo allemaal.
Leuke reacties gehad en ook vragen over CT horloges. Onder andere naar de geschiedenis.
Eerder heb ik meerdere malen contact gehad op de site:
www.camel-trophy.net van Johannes Dünhöft. Kasseler Landstr. 90. 37081 Göttingen.
Van zijn site heb ik de vertaling overgenomen en hier onder geplaatst.
“Veel plezier er van!”

1 like

Ik heb er ook 1 geprobeerd. Erg leuk✌️

4 likes

Camel Trophy droeg mijn beste maatje vroeger en hij heeft hem nog. Zelf was ik niet op zoek naar een Camel Trophy horloge, maar ik vind ze wel heel cool. Op één of andere manier heb ik in één maand twee Camel Trophy-achtige horloges gevonden waarover ik geen enkele informatie kan vinden. Ik heb ze uiteraard toegevoegd aan de collectie, want dan kan ik lekker speuren. Dat leek me een geinig project.

De linkjes naar Camel Trophy verzamelaars-sites hierboven zijn helaas niet meer werkend.

Camel Trophy “buying guide”
Dit is de site die ik wel goed kon gebruiken, ook om fakes te herkennen én om zijn CT’s die niet als ‘CT’ verkocht werden te zien. Wellicht handig voor anderen ok hier ook eens te kijken.

Helaas staan er geen Junghans of Dakar modellen tussen, ook niet bij de fakes. Ik kan me voorstellen dat het verzamelen van CT’s een tijdrovende, maar erg leuke hobby kan zijn. Ik wist niet dat er zoveel van waren. Mijn maatje heb ik al aangespoord om de zijne gewoon weer te gaan dragen. Hij kocht hem ooit van zijn krantenwijk.

Hierbij mijn twee afwijkende CT-achtigen.

Junghans Adventurer 2000 - nooit van gehoord en ook niet eerder gezien. Moet nog binnenkomen. Twee vliegen in 1 klap: mijn eerste Junghans én een vet Safari-horloge erbij. Misschien is het mega nep, maar ik heb hetgeen wat ik kon vinden vergeleken met Ct’s én Junghans uit de late jaren '90, maar zie niets geks. Junghans Quartz was nou niet bepaald een merk om na te maken, lijkt me.

Dakar

Beide horloges lijken ieder identiek aan vergelijkbare modellen van Camel Trophy. Zijn er verzamelaars die deze ook hebben? Ik zie ze hierboven niet terug, of ik kijk eroverheen?

Junghans had toch niets met de fabricage van Dakar horloges te maken? Dat was Mondaine. Ik snap niet zo goed waarom ze zo’n afwijkend horloge hebben gemaakt. Ik ben al door wat catalogi gaan speuren. Hulde aan Junghans voor het Digitaliseren van de archieven én hun geweldige website. Net als bij Tag Heuer vind je er veel informatie over vintage horloges. Erg handig en interessant.

De Dakar komt uit Frankrijk, wat logisch is. Daar leeft Dakar meer dan de Camel Trophy, maar ook in het Frans kom ik op andere “montres” uit met het Dakar-thema, géén Camel Trophy-achtigen. Een nieuw bandje voor de Dakar zal wel maatwerk worden. 18mm lug aan de ene kant, 14mm aan de andere. Ik ga het eerst eens met een flinke 18-14 taper en 14mm proberen van dezelfde maker.

Goed-werkende CT linkjes zijn dus welkom, daarom heb ik het hier geplaatst. Ik hoop door het hier te posten dat degene die zich geabonneerd hebben op dit draadje me kunnen helpen waar ik moet zoeken. En hopelijk nodigt het anderen uit om hun CT’s weer eens te dragen en er foto’s van te delen. Dat is altijd leuk! :+1:t3:

3 likes

CAV
Leuk dat je zelf Camel horloges hebt. Je vriend dus ook.
Het afgebeelde exemplaar lijkt misschien heel in de verte op een Camel, maar is nhet helemaal niet.

• Op het plaatje aan de bovenzijde zal nooit Adventure staan, maar Camel Trophy
  • Adventure zul je aan de achterzijde kunnen aantreffen bij een “echte” bij het nummer dat daar meestal staat. In ieder geval in de series vanaf 1993.
    Inderdaad zijn de Camel horloges “Camel Trophy” in 1990 in de verkoop gegaan. Mondain, herkenbaar aan de M voor het nummer aan de achterzijde, heeft de licentie in 1993 overgenomen.
    In 1998 was de laatste rally en vermoedelijk ook de laatste horloges.
    De licentie ging over naar Japan, maar de naam Camel Trophy mocht niet meer gebruikt worden.
    Sinds die tijd zijn horloges te koop onder de naam Camel Adventure.

Mocht je een " echte Camel" hebben, kan ik je mogelijk aan iets meer info verstrekken. Dan graag naam en eventueel nummer.
Veel plezier met je horloge(s)
P.s: Na lange jaren ga ik binnen afzienbare tijd vanwege privé het grootste deel van mijn verzameling in de verkoop zetten.
Groet
Frank

3 likes

Dank je Frank.

Misschien was ik niet duidelijk.

De bovenste is van het horlogemerk Junghans. Alle details zijn Junghans en Adventurer 2000. Ik had niet gezegd dat het een Camel Trophy was. Alleen dat het ontwerp nagenoeg vergelijkbaar is met een model van CT, op de wijzerplaat na en namen.

Hetzelfde geldt voor de Dakar.
Daar staat nergens Camel Trophy op. Alleen Dakar, ook op deksel en bandje/sluiting. Het ontwerp is 100% gelijk aan een officiële CT.

Toevallig dat ik dit topic nu zie. Ik ben met de koningsmarkt toevallig dit horloge op een kraam tegen gekomen. Zag er leuk uit en was niet duur. Maar wist niet precies wat het was. Om eerlijk te zijn ook nog niet echt onderzoek naar gedaan.

2 likes

Leuke! Fijn dat hij nog compleet is, op de band na.

Loopt hij nog?

Heb er een andere batterij in gedaan en dan begint hij vrolijk te tikken. Heb alleen niet het juiste batterijtje liggen helaas

1 like

Cool! Mooi, stoer bandje erom en dragen die hap!

Dat verklaart het Shiojiri (Epson/Seiko) uurwerk in mijn Dakar. Dan moet hij van 1998 of later zijn. Ik verwachtte dat alle CT’s dat uurwerk hadden, maar dat klopt dus niet. In 1999 lanceerde Seiko de eerste Spring Drive in Shiojiri, dus dat vind ik dan weer interessant.

Waarom deze Dakar in Villars-Le-Lac belandde, dat ga ik verder uitzoeken. Zou het een soort prototype / probeuhr zijn van iets dat nooit op de markt is gekomen? Lijkt me vergezocht van mezelf. :thinking::rofl: Er moet toch een Camel Trophy verzamelaar van geweten hebben?

Ik las dat Junghans ook Shiojiri/Seiko uurwerken heeft gebruikt. De Junghans Adventurer 2000 blijkt een Miyota uurwerkje te hebben. Minder hoogwaardig dus. Raar dat er niets over te vinden is. Wat ik wel heb gevonden is een site over vintage Junghans, waaronder alle Quartz uurwerken. Daar heb ik een Junghans uit 1992 gevonden met een soortgelijke Miyota. Echter met het ster-logo.

Ik ga de beste man eens mailen en houd jullie op de hoogte als de link met Camel Trophy horloges helder is, of op niets uitloopt. Vintage Junghans

Bezel roteert netjes. Geen rammelding.

3 likes