cannon pinion tightener - minuutpijp klemming-gereedschap

Hoi,

Zoek een cannon pinion tightener tool ik gebruik nu een aangepaste nagelknipper maar dat is niet ideaal.

Heb je wat over waar je vanaf wil graag een PM

Voor horloges?

Ik zoek hier eigenlijk ook iets voor op het moment. Ik zat te kijken voor een stel ponsen voor mijn staking set van favorite (4.65-4.7mm). Krijg deze helaas nergens voor een redelijk prijsje gevonden. Iemand een idee waar ik deze kan vinden?

Ik gebruik een andere methode. Hoe maak je een minuten pijp strakker met een staling set?

Ik heb een beetje op internet zitten kijken en ze hebben daar dus specifieke ponsen voor.

Alle tips hoor ik graag :grin::grimacing:

1 like

Dus met de staking set is het gewoon een kwestie van indeuken door er op te slaan.
Dat kan maar je kan makkelijk te ver gaan.

Beter is een apparaat dat de deuk maakt waarbij je de diepte van te voren kan instellen.
In Schoonhoven bij de cursus hadden ze een kleine (knip) tang met een stelschroef, daarmee kon je zo hard knijpen als je wilt maar het deukje wordt nooit dieper dan ingesteld met de stelschroef.

Zo’n apparaat zoek ik nog.

2 likes

Ja, alleen stop je er een naald oid in om het kapot slaan te voorkomen. Kunt inderdaad wel te ver gaan.

Die tang zag ik ook voorbij komen inderdaad. Ook aan de prijzige kant alhoewel het dan al snel een betere optie wordt dan die ponsen… Hoe doe je het op dit moment dan?

Ik houd het hier in ieder geval in de gaten. Mochten er genoeg mensen tools hebben die weg mogen, kunnen ze me altijd even benaderen👍

2 likes

Voor alles is een tool, als je niet tool verslaafd bent zoals ik heb je deze dus niet nodig. :sunglasses:

Schroevendraaier in de pinion steken om te pinion niet toe te knijpen en met zo’n kleine kniptang (model zoals een pincet/nagelknipper dezelfde die je gebruikt om de pinion te verwijderen ) er op knijpen.

Te strak genepen? Gewoon even met ruimer er door en klaar.

image

3 likes

Jawel, had ik er even bij moeten zetten.

Heb ik gezien een tang van Bergeon 4733 maar is wel duur.

Ik snap de drang om voor alles een tool te hebben, ik probeer die verslaving een beetje te voorkomen😅.

Toch krijg ik sterk het vermoeden dat vele dus gewoon provisorisch die minuutpijp strakker knijpen. Zou een striptang niet de oplossing kunnen bieden? :joy:

afbeelding

4 likes

stenenpers? Hiermee heb je meer controle over de diepte waarmee je de deuk maakt niet?

3 likes

Dat heb ik al geprobeerd maar die is niet fijn genoeg.

1 like

Ik heb deze tang liggen, die eigenlijk bedoeld is om adereindhulzen te knijpen.
Volgens mij kan het daar ook mee. Heeft verschillende openingen en je knijpt rond in plaats van op twee plekken vlak.

Nog geen losse minuutpijp gehad sinds ik dit heb bedacht. Ervaringen zal ik tzt nog wel delen.

3 likes

Ik gebruik deze, altijd een 5kant ruimertje erin steken.

4 likes

Zoiets zoek ik dus.

1 like

Bergeon 2944 blijkbaar.

Het is dat effect dat je wenst, op 2 plekken vlak. :wink:

Ik heb een presto tang(en) te koop!

Mischien is dit vloeken in de kerk, maar ik gebruik hier mijn stenenpers voor. Hier kan je de pers diepte ook mee variëren waardoor je de deuk nooit dieper kan maken dan de aanslag.

4 likes