Ik vraag me alleen af of er nog een wijzer gaat klemmen op het urenrad, die is best toegetakeld zo te zien ![]()
Ik heb de minutenpijp en het uurrad plus de wijzers schoongemaakt, wat opvalt is dat de secondewijzer netjes tikt, en de wijzers stil blijven staan.
Dan moet je de minutenpijp iets gaan knijpen, de wijzerspanning is te laag.
Kan dat met een gewoon tangetje of heb ik daar een pijpenknijper voor nodig om dat goed te doen? Bij het draaien voelde ik ook geen weerstand, dus ik dacht wel dat er iets geknepen zou moeten worden. Dat had ik al eens ergens gelezen hier op het HF, dus het uurrad is in orde, maar de minutenpijp iets dichtknijpen.
Ik heb een tangetje gevonden, nu nog even bestellen, daar ga ik niet aan beginnen.
eBay
Bergeon 4733 Cannon Pinion Tightening Tool
Ik ga morgen een beetje experimenteren met een pincet en een punttangetje.
Misschien kan je van een striptang het snijgedeelte slijpen tot een knijpend vlak ipv knippend, of afstandstelschroef overbouwen naar een ander tangetje?
Zo knijp of knip je de minutenpijp niet aan gort.
Die specifieke tools zijn heel kostbaar en we hands vaak lastig te vinden. Kijk eens naar de onderstaande tip van een prof.
Goedemiddag, ik ga met een nagelknipper de minutenpijp strakker knijpen. Ik heb een vraag over de exacte plek waar ik de minutenpijp moet knijpen. Zouden jullie dat kunnen aangeven?
Betekent dat dat de wijzer niet strak genoeg om de minutenpijp klemt? Blijkbaar niet want dan zou je de minutenpijp toch juist ruimer moeten maken. Ik snap het dus nog niet helemaal ![]()
Nee dat de minutenpijp te los op het centrumrad zit, dan worden de wijzers niet aangedreven.
De minutenpijp is namelijk tevens een slipkoppeling zodat je het uurwerk niet sloopt als je de wijzers wil verzetten. Is deze te los dan is er te weinig wrijving en lopen de wijzers niet meer mee terwijl het uurwerk wel loopt.
Helder, thx
Ik heb geleerd dat een klein tikje beter werkt dan hard knijpen. Is ook minder riskant. Soms zie je een verdunning in de schacht, dat is de plek
Ik ga die verdunning opzoeken, bedankt Bas.
Ik zie een versmalling net boven het tandwiel, is dat de plek? ik heb op twee plaatsen geknepen, ik heb de minutenwijzer erop gehad en nu gaat ie wel vooruit.
Tweede plaatje, dat is de plek…
Heb ik ooit geprobeerd, maar was veel te grof.
Op de Triebniet gaat wel prima, maar ik heb ooit een oud speciaal gereedschap kunnen kopen
Ik probeer hier voor iemand een horloge te redden. Aan de wijzerplaat zijde is nogal wat schade door roest en hierdoor krijg ik een schroef van de veerton kloof niet los. Heeft iemand een donor of losse platine met veerton kloof? Graag wel met hetzelfde shock systeem. AS 984 uurwerk.
Mooi uitgebreid systeem
Ik zie op die kleine foto niet goed hoe uitgebreid de waterschade is. Een beetje roest is niet erg, zolang de boel nog maar los wil ![]()
Ik heb maar even geprobeerd toendertijd maar zat ook muurvast. De wijzerplaat beloofde niet veel goeds.
Maar ik vond het een te toffe wijzerplaat/kast/wijzers om als schroot op te geven, dus hij ligt nog in de “als ik ooit eens tijd heb” bak ![]()
Kop van de schroef eraf boren, dan kun je de boel verder demonteren; vastgeroeste stuk kun je na demontage uit de platine verwijderen met aluin.
Of alles eraf halen wat er nu al af kan, en dan de rest in de ultrasonic. Hopen dat het los komt.