canon pinion remover (minuutpijp verwijder tooltje) review

Door de griep en de migraine weinig aan horlogetjes gepruld, maar er is een leuke tool binnengevallen en die hebben we even getest voor review.

De tool: Na lang zoeken vonden we eindelijk de door ons meest gewilde canon pinion (= minuutpijp) verwijder tool en gisteren viel ie in de bus.

waar gaat het over? Het is een tooltje om een klik-minuutpijp te verwijderen. op de foto wijst het blauwe pijltje naar de klikminuutpijp

Er bestaan verschillende tooltjes om klikminuutpijpen te verwijderen: de bergeon presto 2 en de iets meer geavanceerde en veiligere marshall number 2 combination remover die we al zolang zochten. Daarnaast kwamen we met de jaren ook mensen tegen die op school hadden geleerd een knippincet te gebruiken om de minuutpijp te verwijderen. Al die tools zijn hier in huis, alle 3 zullen we ze even de revue laten passeren

de knippincet: deze pincet dient om dunne koperen stiften zoals je die vindt bij de pitonblok en de virole door te knippen, nooit is deze knippincet bedoeld geweest als minuutpijp verwijder tooltje. ik heb de pincet in 3 verschillende boeken opgezocht en bij alle 3 stond dezelfde uitleg: om dunne stiften door te knippen



Als je met deze pincet de minuutpijp verwijdert loop je niet alleen het risico de minuutpijp in te kepen, maar loop je ook het risico niet enkel minuutpijp maar ook middenrad door te knippen als je wat veel kracht zet, daarenboven loop je ook nog eens risico op alles krom trekken, vooral bij de wat vaster zittende minuutpijpen

Ik vermoed dat het gebruik van deze pincet te maken heeft met verloren gegane vakkennis. Een ander voorbeeld hiervan is de cilinderbank: die wordt hedentendage aangeprezen als virolevernauwer en/of wijzervernauwer, terwijl het daar geenszins voor dient. Je kan het er voor gebruiken, maar met wisselend succes net omdat de tool daar niet voor bestemd is


dit is dus een cilinderbankje en geen wijzervernauwer of virolevernauwer. Wijzers vernauwen doe je met de juiste pons op de klinkblok of triebniet en een secondenwijzer zet je doorgaans in een kleine niet beschadigde pennetang die je dan ff dichtdraait. En een virolevernauwer ziet er als volgt uit

We gaan verder met de klikminuutpijp verwijder tooltjes. Een flinke verbetering tov de knippincet is de bergeon presto 2



Je zet de presto over de minuutpijp en je drukt op de buiginkjes van de presto. De minuutpijp wordt van het middenrad afgehaald door de zo ontstane opwaartse trekkracht. De synthetische voetjes voorkomen dat je de basisplatine beschadigd en als je nu niet flauwvalt terwijl je dit doet, is deze verwijdering ook recht. Daarenboven loop je geen enkel risico op het inkepen of doorknippen van minuutpijp en/of middenrad.

Met deze hebben we het jaren gedaan, waarom zochten we dan nog de marshall number 2, omdat de bergeon presto 2 wel problematisch is bij het verwijderen van heel erg vast zittende klikminuutpijpen. Dan was het meestal onze toevlucht zoeken tot lichtertjes die we dan ook zelf maakten gezien er niets op de markt was dat dun genoeg was.

En dus viel deze gisteren binnen en daar zijn we erg blij mee


bergeon heeft er ook een versie van gemaakt, maar die zijn gaatje is te groot voor de polshorloges. Die van bergeon gebruiken we bij de zakhorloges en de grotere trenchwatches




Het voordeel van deze is de grote trekkracht tengevolge de hefboom die je bedient bij het verwijderen waardoor ook muurvast zittende minuutpijpen zonder probleem en loodrecht van de middenradas verwijderd kunnen worden.

Akkoord het zijn dure dingen - de presto 2 is iets van een 70 euro, de bergeon met hefboom een 140 en de marshall is zowaar nog duurder - 180 en een tweedehandse (we hebben wel specifiek gezocht naar een NOS of zgan) want worden niet meer nieuw gemaakt. Maar het zijn wel de tools die minuutpijpen verwijderen zonder schade en zonder risico op krom trekken. De knippincet zouden we zelfs in onze wildste dromen niet gebruiken om minuutpijpen te verwijderen :wink: Je zal zien ik zal minuutpijp en middenrad doorknippen als ik die voor echt zou gebruiken :wink:

Ondertussen hebben we de marshall getest en ja die is echt de max om klikminuutpijpen te verwijderen, zijn geld dubbel en dik waard.

Leuke tool, echt een aanrader voor polshorloge sleutelaars!

20 likes

Deze tool is zwaar in gebruik, het is groot met een lange steel en dan moet je de hefboom omhoog duwen om de minuutpijp te verwijderen.
Het minste dat er een zijdelingse kracht komt kan de middenas afbreken, assen zijn in staal en breekt makkelijk.

4 likes

Grappig, in een lotje gereedschap wat ik een tijdje geleden kocht zat ook een cilinderbank, heb het toen ook voor een spiraalrolknijper aangezien, maar kwam al snel tot de conclusie dat deze gaten veel kleiner zijn… nu weet ik dus wat het wel is :rofl:

Veel plezier met de Marshall :+1:

1 like

Je duwt hem omlaag he, omhoog zou niet zo praktisch zijn :wink:

We gebruiken de bergeon versie voor zakhorloges al 15 jaar, nog nooit een as gebroken. Wanneer minuutpijpen muurvast zitten, is deze tool een geweldige uitkomst.

2 likes

Lichtjes offtopic, maar wat doe je daarna dan? Als die minuutpijp pokkevast zit, hoe pak je die aan daarna om terug te zetten? Ik veronderstel dat het dan niet de bedoeling is om die even strak terug te zetten :smile:

1 like

dat hangt ervan af wat het probleem was:

vaak zit er heel veel vuil en opgedroogde olie tussen waardoor ie zo muurvast zit en dan is het na kuisbeurt en olie geven opgelost

als het een gevolg is van een voorganger die te veel spanning heeft gerealiseerd dan ga je voorzichtig de minuutpijp uitruimen met een vijfkantruimer en tussentijds voldoende passen opdat je niet te weinig maar ook niet te veel weghaalt. Normaal voel je dat zonder hem helemaal op de as terug te duwen als het nog steeds te veel is en te weinig voel je ook vaneigens

Ook altijd een weinig olie op je ruimer doen alvorens te ruimen

5 likes

Ja omlaag, maar je vormt een hefboom door omlaag te drukken.
10 horlogemakers en ieder heeft zijn manier van werken en zijn tools. Zo leren we dikwijls nog iets bij.

2 likes

wij leren nog elke dag bij, dat vinden we net het leuke aan de hobby :slight_smile:

Jaren een microscoop geweigerd, dan een forumlid tegengekomen die er eentje meebracht vorige maand om te testen en gelijk eentje besteld want voor de inspectie is het toch echt wel een heel handig ding. Net als met de veertonsluiter, die zagen we hier ergens in een topic voorbij gekomen lang lang geleden, ook aangekocht en nu gebruiken we hem vaak :slight_smile:

de hefboom die je vormt, ik heb dat nu nog nooit geweten dat ik daar zijdelingse tractie op plaatste. Het kunststof gedeelte plaats je op de basisplatine en ik kijk dan altijd even of ie vlak staat en dan duw ik het hendeltje naar beneden. Werkt eigenlijk hetzelfde als de presto 2 maar dan met grotere hefboomwerking. Net voor de muurvast zittende minuutpijpen vinden we het een degelijke uitkomst, normaal gebruiken we de presto 2 maar soms krijg je daar de minuutpijp echt niet mee verwijderd en dan is deze geweldig.

Oh ja op de foto lijkt het een ontiegelijk groot ding (vergroting 3,5), maar valt an sich wel mee.

Het is nog vroeg, de ochtendstond heeft goud in de mond en de koffie lonkt. Fijne maandag aan allen :slight_smile:

6 likes

Nooit van gehoord of gezien :grinning:.

Ik druk ze altijd dicht met de zijkant van een pincet. Vooralsnog werkt dat prima.

1 like

Ik heb het even gedaan met veerton zonder veer en as, normaal zitten veer en as erin als je gaat sluiten, maar had zodadelijk niets liggen dat nog niet gedemonteerd was. Nu ja het principe is t zelfde





5 likes

Het zijn niet de tools maar de skills :wink:. Ik vind het een onding, veelte lomp en het is precies zoals Freddy al aangaf doordat het ding zo lomp is kun je veel makkelijker een as krom trekken. Met een knip pincet kun je perfect werken als je maar doseert…zoals met alles.

Het veerton tooltje daarentegen is goud!

3 likes

Wij leren het inderdaad aan om de minuutpijp af te nemen met een knippincet ( of zoals mijn Belgische docenten dat met een mooi woord noemen: knipbrucelles). Het is maar hoe je het aanleert of wat je zelf het prettigst vind.

2 likes

Er is ook een speciaal dekseltje met een bolle onderkant. Die kun je gebruiken om de deksel iets in te drukken om zo de hoogtelucht van de arbre in de trommel te vergroten of the verkleinen, afhankelijk van of je de deksel gewoon of op zijn kop op het onderstuk legt. Practisch en snel. Kan uiteraard ook op een ring van waarin de veren zitten en een bolle pons, maar dit is zo snel en makkelijk dat ik dit dekseltje niet meer kwijt zou willen.

3 likes

Ze beweren anders dat de bergeon connon pinion remover geschikt is voor zowel grote als kleine werkjes Niet dus??

2 likes

Onderstaande tekst komt uit de advertentie.

Geschikt voor elk kaliber

Versie 1,2 - 1,8 mm

Zeg het maar…

@Sisinnio Die is zeker niet geschikt voor ieder uurwerk. Genoeg negatieve ervaringen te vinden op diverse fora. :sweat_smile: mogelijk in combi met aluminiumfolie wel te gebruiken voor kleinere cannon pinions.

Ik heb ook een fijne vintage. Gaat heel soepel zonder kracht. Vermoedelijk ook een Marshall. Er staat een patent nummer op het hendeltje M-C pat 2271945. Net iets groter dan een standaard spiraaltang.

Het bekje


5 likes

Hier krijg je toch kippenvel van​:stuck_out_tongue_winking_eye::crazy_face::hugs:

2 likes

Dat heb ik ook ergens gelezen en geprobeerd, maar dat was niet voor herhaling vatbaar :rofl:

Wij zijn er ook zeer tevreden van, vooral voor de muurvast zittende canon pinions een hele uitkomst die marshall remover.

Ik zie dat jij al de opvolger van de onze hebt, nog net iets beter dan de onze. De jouwe heeft al 6 bekjes, de onze is nog met 4.
En idd een lichtgewicht en niet al te groot

3 likes

Voor klemmende minuutpijpen gebruik ik altijd m’n Chinese presto 2 tool; die is niet zo scherp en van pisbakkenstaal dus beschadig je minder gauw de minuutpijp. Lukt eigenlijk altijd, nooit problemen mee.

Wat ik wel altijd een uitdaging vind zijn de ouderwetse minuutpijpen, van voor pakweg 1930 zeg maar die met zo’n pin erdoor vast zitten. Die krengen zitten altijd muurvast. Kun je daar deze tool ook voor gebruiken?

3 likes

Nee, die moet je met een klein hamertje eruit tikken voor zover ik weet.

2 likes