Centennials only

Na alle prachtige bijdragen van @Vintagewatchstuff, @wbcoupe en anderen heeft het even geduurd voor ik er aan toe kwam om ook maar eens voorzichtig een oudje uit de jaren '30 te posten. Dat zit 'm natuurlijk voornamelijk in het feit dat ik er niet zo veel van heb in mijn collectie. Maar bij de afgelopen Rikketik beurs kwam er toch een klein sympathiek tankje uit een van de graaibakken van @Magni80 tevoorschijn dat ik, na een opknapbeurtje, wel leuk genoeg vond om te laten zien.

Deze Arlon.

Met zijn (haar?) 24 x 35 mm best wel klein, bijna een ‘damestankje’, maar ik zit niet zo met een wat klein uitgevallen horloge aan de redelijk smalle pols.

Het ding was behoorlijk verwaarloosd, het celluloid glaasje was erg vergeeld en niet meer te redden, maar inmiddels heb ik wat ervaring met het op maat maken van rechthoekige glaasjes, dus dat kwam in orde. De rest van het horloge was nog heel en het uurwerkje liep, na enige ‘doping’ met een paar druppels wasbenzine. Daar moet dus nog een keer een servicebeurtje overheen, maar er liggen inmiddels zó veel horloges, die niet stuk, maar wel vuil zijn, dat deze nog even in de wachtrij mag voor een logeerbeurtje bij Bas.

Een schoenpoetsdoosje. Het uurwerkje met de wijzerplaat ligt los in een (RVS) bakje, het (waarschijnlijk) messing verchroomde of vernikkelde kastje wordt er op geklemd. Waterdicht?Ho maar!
Vaste verbinding tussen de lugs, dus daarvoor heb ik van een qua maat passend bandje aan de lug uiteinden het stiksel er uit getornd en het vervolgens als ‘open end’ bandje om de pennetjes heen gevouwen en vastgelijmd. Een bandensletje zal deze oude damestank veteraan dus wel niet meer worden, dit smalle grijs leren bandje staat haar prima.

Over het merk: Arlon. Nooit van gehoord. Tot mijn verrassing stond er wèl een vermelding
in Mikrolisk. Het merk Arlon is in het verleden ook wel eens genoemd hier op het forum (zie zoekfunctie), maar daar werd ik in relatie tot mijn exemplaar niet echt wijzer van.

De voor Zwitserland wat exotische namen van de eigenaar(s) verbaasden mij enigszins, maar er bleek zowaar op het grote web ook nog wat informatie te vinden over het merk Arlon, dat zijn ontstaan (deels?) in Turkije of Perzië schijnt te hebben maar dat heeft voornamelijk te maken met de herkomst van de eigenaren Saatman en Saatdji.
Zie ook dit artikel
https://www.thewatchforum.co.uk/threads/i’ve-found-this-arlon-pocket-watch.167795/

Vreemd is wel dat er zowel in het artikel op The Watch Forum als op Mikrolisk wordt gesproken over een ontstaan in 1952, terwijl mijn exemplaar duidelijk veel ouder is. Maar niets is helemaal zeker. Ik heb nogal wat moeite gehad om het uurwerk te determineren. Google lens laat wel afbeeldingen zien van vrijwel of mogelijk identieke kalibertjes, maar dat zijn allemaal verkoop verwijzingen van veiling sites en nergens staat er een verwijzing naar een kaliber nummer.

Uiteindelijk kwam ik uit op twee mogelijkheden, namelijk een ETA 390, of een AS 302 die wel heel erg op elkaar lijken, zoveel dat ik denk dat het ETA en het A. Schild werkje identiek zijn. Beide kalibers hebben echter een paar hele kleine verschillen met het werkje in mijn Arlon horloge, dus ik ben niet helemaal zeker. @chi_kwadraat, Alphons! Help!

Links de AS 302/340, middenin mijn uurwerkje en aan de rechterzijde de ETA 390.
Verschillen: de tirette schroef zit bij mijn exemplaar op een andere plek - links van de opwindas en bij de Ranfft foto’s zit ie rechts van de as - en de vorm van de treinbrug is in het midden een fractie anders.

Van de AS 302 bestaan er dan - volgens Ranfft - ook nog eens zo’n 40 varianten met kleine verschillen, dus welke het dan precies is… wie het weet mag het zeggen. Het verklaart wel waarom Google Lens me een behoorlijk groot aantal plaatjes laat zien van uurwerkjes die er erg op lijken.
Het ETA 390 uurwerk dateert Ranfft op ca. 1930, het AS werkje in de AS 340 variant zou van rond 1925 zijn.
Ik hou het er dan maar op dat mijn klein tankje toch ook ongeveer uit die tijd stamt.
Wat de heren Saatman en Saatdji met het merk hebben uitgespookt vóór ze het in 1952 lieten registreren is me dan een raadsel. Mogelijk is er van voor die tijd nog een relatie met een eerdere registratie uit 1932 van Numa Jeannin uit Fleurier, zoals in het hierboven vermelde postje uit Watchforum UK werd gesuggereerd. Verdere info over een relatie tussen Arlon en Numa Jeannin is echter niet te vinden.

Ik ben ook nog gezellig in discussie gegaan met Microsofts AI assistent Copilot, maar die maakte me niet wijzer dan ik al was en Copilot bleef hangen in de suggestie dat het hier waarschijnlijk toch gaat om een klein Zwitsers handelsmerk uit de periode van rond 1930.

Het rondspitten in de krochten van de (Zwitserse) horloge-industrie levert niet altijd iets op, maar een van de leuke dingen van deze hobby is dat je, behalve aan eindeloos gesleutel aan die ouwe tijdmachientjes, jezelf ook behoorlijk kunt verliezen in het graven in allerlei horloge gerelateerde trivia. Voorlopig heb ik het voor (inmiddels) vanavond wel weer even gehad en laat het maar hierbij en sluit ik mijn - dit keer wat warrige - verhaaltje af met twee obligate wristshots.

Dat was mijn verhaaltje voor het slapengaan van vandaag. Veel plezier - en geduld - met lezen en tot een volgende keer.

14 likes

Leuke aanwinst Lexaf. Ik wilde vandaag ook aan mijn tankjes beginnen, maar zag dat er toch echt radium aanwezig is. Dus beter ingepakt weggelegd.

2 likes

Voor die tijd niet klein hoor! En 100% als herenmodel verkocht. Vorm, formaat, subseconds en type lugs.

Heb je nog geprobeerd de horlogekastmaker te vinden? Dat rondje in rondje logo? In die tijd was Krupps een grote duitse rvs kastmaker. Maar weet zo hun logo niet.

2 likes

PXL_20251218_142717815A

Heb er Google lens nog eens op los gelaten en ik krijg tientallen ‘Boden Edelstahl’ achterkantjes te zien, maar niet die van mij.

Als ik de vraag stel aan AI of het logo op de achterzijde van een vintage horloge misschien kastenmaker Krupps zou kunnen zijn krijg ik het volgende hilarische antwoord:

So far, so good for AI! :rofl: :rofl: :rofl:

3 likes

U riep :slightly_smiling_face:?

Ik zou echt heel graag helpen.
De positie van de tiretteschroef… dat is het probleem bij dit moois.

Ik weet niet heel veel van horlogetechniek, maar ik vermoed dat een andere positie van dat schroefje impliceert dat ook de wijzerplaatzijde en het opwind/tijdverzet-mechaniek zullen afwijken.
Er zijn wat uurwerkjes die dat wél op de overeenkomende positie hebben: AM, Grana, Peseux…
En deze komt naar mijn bescheiden mening ook op de shortlist:

Wasa_106_2

Ziehier een Wasa 106. Jawel, de vorm van de bruggen is afwijkend. Maar de posities van schroeven en lagers kloppen aardig, naar mijn bescheiden mening, evenals de balans c.a.

Wasa_106

Op het Duitse Uhrforum is hier wel wat van te vinden.
Ik zal opletten of ik dit calibre nog ergens zie.

2 likes

PXL_20251218_142717815A

Is dat niet het merkbeeld van Otero ?

Dank weer, Alphons, voor het speurwerk en je kennelijk onuitputtelijke (bronnen) kennis.

Het zou 'm kunnen zijn, maar ook weer niet helemaal. De ‘click’ zit niet helemaal op dezelfde plek en ook het schroefje direct links daarnaast zit lager. Voor de rest klopt de locatie van de onderdelen vrij nauwkeurig.

afbeelding WASA 106

AS 302/340

Aan de wijzerplaat zijde verschillen de afbeeldingen wat duidelijker.

afbeelding

Om er achter te komen wat ik in mijn handen heb, zou ik dan toch de wijzerplaat moeten verwijderen. Gezien de kwetsbare stalen wijzertjes zie ik daar denk ik toch nog even vanaf. Zoals het ding nu is, loopt ie redelijk, dus dat experiment stel ik uit, totdat het uurwerkje (misschien) bij Bas nog eens een servicebeurt gaat krijgen.
De verwijzing naar de Watch Mouvement Archive is sowieso nuttig!
Daar vind je zo nu en dan inderdaad wat meer exotische uurwerken en uurwerkfabrikanten, die zoals ze zelf ook zeggen:
“identifizierte Uhrwerke die weder bei Ranfft Lorenz noch im Watch Wiki zu finden sind”

Nogmaals: bedankt, Alphons.

Dit was het logo van Krupp:
afbeelding

Dat is even zoeken. Op deze site:
https://www.thiemard.info/horlogerie/tools/poincons-listing.php?lang=en
staan er een heleboel, maar daar zit Otero niet tussen.
Maar je komt in de buurt, want dit zegt Mikrolisk:

3 likes

Recentelijk een Otero 840 een service gegeven.

5 likes

Mmm, nee… dat is gewoon een pokébal :rofl:

1 like

Tie fighter

17661283016333088058150334174117

1 like

9 likes

Mita; een merk van Eterna (Schild Frères).

Met een (variant/voorloper van) ETA 128, denk ik.

Te dateren tussen 1926 en 1930.

8 likes

Vandaag zag ik DEZE; ik herinnerde me dat wij hiernaar op zoek zijn geweest.

Arogno 34.

2 likes

image

Identiek aan het uurwerkje in jouw

denk ik.

3 likes

Dat is 'm dus. Bizar dat die verschillende uurwerken zo op elkaar lijken. Het gaat echt om minimale verschillen. Maar ik denk dat je gelijk hebt, wat je nu laat zien is vrijwel zeker de juiste. Ik kan, ook in vergroting, geen verschillen zien, behalve dat die van mij in een iets betere staat lijkt te zijn (gelukkig maar).

Knap speurwerk weer, Alphons! Mag ik vragen waar (URL?) je deze afbeelding gevonden hebt? In Ranfft staan namelijk maar enkele (17) Arogno’s en deze met een laag nummer staat er niet bij. De kalibers die Ranfft heeft gedocumenteerd hebben nummers 120 t/m 266 (waarbij niet alle tussenliggende nummers vermeld zijn als die überhaupt al bestonden)

Als je eenmaal een kaliber nummer hebt, wordt het natuurlijk een stuk makkelijker zoeken, dan is Google weer meteen mijn vriendje.

Deze staat op eBay:

afbeelding

Maar het blijft verwarrend. Kijk maar wat er te zien is op Watch Movements Archive:

afbeelding

Die lijkt toch echt anders met die rechte bruggen, maar dat zal een andere (latere?) variant zijn. Maar… er staat ook nog een wat onduidelijker reproductietje in zw/wt ( uit de Paulson Catalogus?) op dezelfde pagina en die is wel zoals je zou verwachten:

afbeelding

Rare jongens, die uurwerkmakers…

In elk geval: veel dank weer Alphons, ik heb e.e.a. toegevoegd aan de documentatie van mijn horloges, in dit geval de Arlon.
Deze dus, voor wie het niet meer had onthouden (ja, jij wel, Alphons!) :laughing:.

5 likes

Ik vond het plaatje HIER, @Lexaf

3 likes

Dank je, @chi_kwadraat !

De eerste 2 lopen. De 3e heeft een hartslag, als is die zwak en van korte duur. Nummer 4 heeft een kapotte veer.
De ingesol zijn een project apart…

9 likes

Niet helemaal Centennial, maar een aardig eind op weg, schat ik…

5 likes