Certina Argonaut 280

Hebben jullie dat ook, dat er een horloge in je collectie zit, die qua waarde en naamsbekendheid nu niet echt hoogstaand is, maar misschien wel de mooiste in je collectie is?

Ik heb even getwijfeld of ik er een topic over zou maken. Over mijn liefde voor dit specifieke horloge, de Certina Argonaut 280. Ga ik de aandacht vestigen op dit type Certina, dat door de prachtige kastvorm, kleurige wijzerplaat en kwalitatief hoogstaand inhouse uurwerkje, mijn hart heeft veroverd?

Mijn eerste, een witte met blauwe secondewijzer, kocht ik in 2015. Smetteloos en liep (en loopt ook nu nog) zeer netjes.

Vervolgens zag ik een groene te koop staan op 2ehands.be. Ik wist toentertijd niet dat dit model in verschillende kleuren was uitgebracht. Ik had een bod gedaan, maar ergens in mijn hoofd had ik toch een rode vlag bij de verkoper (achteraf niet terecht. Toch maar mijn bod ingetrokken.

Maar toevallig had ik korte tijd later contact met @brodie, die vol trots zijn nieuwe aankoop liet zien. De groene Certina, gekocht op 2ebands.be… Heel bijzonder, omdat we van elkaar niet wisten dat we hier een bod op hadden gedaan
Maar het mooiste was nog dat hij het horloge aan mij gaf, omdat ik voor hem een Tissot had geserviced. Hoe geweldig is dat. Het kan raar lopen, zo zie je maar.

De derde was een rode. Ik had wel eens een damesmodel in het rood gezien, maar nog nooit een herenuitvoering. Het horloge liep niet, maar een beurtje voldeed.

En een paar maanden geleden trof ik een blauwe. In een veel mindere staat dan de andere 3.

De wijzerplaat is wat verweerd, maar toch. Niet de standaard blauwe kleur, maar er zit een beetje verloop in. Soms lijkt het een beetje groen en soms grijs

Een servicebeurtje, de kast heb ik een klein beetje gefatsoeneerd en het plexi glaasje gepoetst. Het glaasje ga ik toch vervangen, want die is niet meer netjes te krijgen. En ik moet nog een net en passend bandje zien te vinden.


(voor)

Uiteindelijk een pracht aanvulling op de Argonaut verzameling.

Maar even serieus:
Eigelijk is het niet veel. Het horloge heeft een vintage formaatje, is al zo’n 50 jaar oud en heeft een simpel handwinder uurwerkje. Lekker laten lopen, als die ergens te koop wordt aangeboden.

(Maar mij dan wel even tippen natuurlijk :wink:)

42 likes

Echt een supermooie set en en mooi werkje… die wijzerplaat van de blauwe is ook erg mooi…

Ik zie ze graag eens in het echt!

1 like

Heerlijke horloges, mooi “in-house” (toen die term nog helemaal niet bestond) uurwerk, sniper-dials en gave kleuren!
Helemaal te gek!

1 like

Ik snap wel dat dit horloge je pakt. En het leuke van vintage is dat je soms door een horloge wordt aangesproken, zonder logisch te kunnen verklaren waarom. Een horloge waarvan je rationeel denkt:

, kan voor iemand persoonlijk toch een keeper zijn.

1 like

Leuk stukje, toffe foto’s, dank je wel!
Nu wil ik er ook een … :rofl:

1 like

Absoluut, en ik vind het zelfs de aantrekkelijkste uitvoering van deze best licht buitenissige reeks ( voor Certina toen imho :wink:).
Maar ook interessant om te volgen, want het verhaal lijkt te eindigen met een hoofdstuk 5?! Of zijn er toch maar vier kleuren??

1 like

Nee!!

2 likes

Nee hoor, volgens mij zijn er meer. Er is nog een egaal blauwe en groene, een met bruine wijzerplaat, een met een vergulde kast en witte wijzerplaat, mogelijk nog wel mee kleuren, er zijn ook automaat versies, …

Ze worden soms aangeboden voor belachelijke prijzen. Dus af en toe, als de prijs goed is en het liefst een projectje, ga ik tot aanschaf over.

1 like

Nog geen gezien tot nu maar ik ga er op letten, leuk zo’n kleurpakket :wink:

1 like

Hmmmm, heel herkenbaar.
Ik heb een witte, zonder datum!

G9qfCvxlwGAaQ

2 likes

Dat is een heel leuke verzameling!

1 like

Te gekke set!!!
En helemaal begrijpelijk dat je er voor bent gevallen, het model de kleurenđź‘Śik heb het zelfde maar dan met de ds2.
Geniet ervan!!

1 like

Begrijp je gedachten/gevoel. En ook zeker bij deze horloges! Hele mooie Certina’s!

1 like

Altijd een mooi model gevonden en sowieso een leuk, ondergewaardeerd, merk. Gaaf, deze set en erg leuk topic ook! :+1: Misschien nog een chrono erbij? Ook erg cool, imo.

En/of de chrono diver. Ook heerlijk! :star_struck:

9 likes

Argonaut 285 is ook mooi :wink:

Heb wel wat meer Certina’s, kocht ze vroeger vrij regelmatig, met als absolute topper deze allereerste uitvoering van de DS, een zgn “Patent Pending” met een zeer mooi bewaard gebleven wijzerplaat:

10 likes

Die chrono’s :heart_eyes: Ik ken ze, vind ze echt geweldig en de prijzen soms belachelijk. Maar ik denk dat dat komt, omdat meer mensen ze mooi vinden. Misschien, ooit…

2 likes

Die vroege DS is een beauty. Ik heb zelf de iets latere, handwinder, versie.

De Argonaut 285 vind ik bijna net zo mooi als de 280 serie. En om een beetje in de Argonauten te blijven, daar heb ik de witte versie van en de bruin/grijze (maar die moet ik nog een keer in elkaar zetten)

En een tijdje geleden deze zwaar mishandelde Argonaut 220 gekocht. Ik heb nog ergens een blauwe, niet lopende ,Argonaut 220 liggen, maar die kon ik niet zo snel vinden.

Ik zal de overige Certina’s nog wel een keer in het Certina only topic plaatsen.

8 likes

Kwaliteit spat er vanaf hè :ok_hand:


Mijn bescheiden setje.

10 likes

Prachtig, die DS-2’s.

2 likes

Ik heb er ooit een gehad met een gestreepte wijzerplaat.

1 like