Duikers, allemaal onzin dingen. Een beetje de hele dag aan zo’n ring zitten draaien. 6 x zolang op de wc zitten als dat nodig is om te piesen, en dat ook nog met het licht uit, omdat de lume nog lang niet uitgewerkt is etc etc niets aan:grimacing:
* triggered *
Zal het een beetje onderbouwen
Ik vind het allemaal zo lomp, ik snap de functie wel maar dan hoef ik het nog niet mooi te vinden.
Dikke bezels, grote indexen, brede wijzers en lompe kasten, allemaal heel nuttig en robuust maar ziet er niet uit (vind ik, ieder zijn smaak ).
Zal vast een uitzondering tussen zitten maar ik heb het dan over de populaire modellen die hier ook veel voorbij komen.
Ik denk dat het ook te maken heeft met je kledingstijl en leeftijd. Als ik 5 dagen in de week in pak zou moeten werken zou ik waarschijnlijk vaker een dresser dragen dan ik nu als 20 jarige student doe. Op het moment vind ik het wel prettig om minimaal één klok (een duiker) te hebben waar ik me niet druk om maak als er een biertje overheen gaat.
Kan het niet echt onderbouwen, want het is een gevoelskwestie.
Wel kan ik je vertellen dat er tussen duikers heel veel verschil zit. Een dresser is bijna per definitie bescheiden. Een duiker is dat niet altijd.
Een bescheiden duiker kan echter in vrijwel iedere situatie / icm. iedere kledingstijl gedragen worden, terwijl een joekel formaat ploprof dat niet bepaald kan.
Ik vindt het allebei wel wat hebben, maar bij mij moet de dresser wel tenmiste iets speciaals hebben (zoals de wijzerplaat van mijn cocktail time). Mijn duikers heb ik dan weer liever aan de bescheiden kant van het spectrum.
Gewoon een kwestie van smaak.
Jouw smaak is het niet en dat is ook helemaal goed.
De voorkeur voor een bepaald type horloge heeft volgens mij te maken met karakter, persoonlijkheid en werksituatie. Iemand die op kantoor zit, zal sneller naar een dresser grijpen dan iemand die voornamelijk buiten werkt. Je kan het vergelijken met eigenaars van een hond: de eigenaar van een bull dog zal anders in elkaar zitten dan een eigenaar van een labrador. Een duiker link ik aan mensen die graag buiten zijn, niet snel stil zitten, waar een horloge iets ruwer wordt behandeld en avontuurlijk zijn ingesteld. Maar dit kan ook allemaal berust zijn op vooroordelen
Ik ben persoonlijk ook iets meer van de dresser maar wat mij vaak tegenhoudt is de prijzen,
Een mooie dresser van een goed merk kost vaak een hoop pegels, Junghans Max Bill , Nomos sommige Longines , Hamiltons enz.
Duikers zijn er al voor veel minder zoals Seiko waar ik absoluut niets mee heb, ik heb er ook geen zoals b.v. de monsters, daar heb ik dus niets mee, ik ben eigenlijk helemaal geen Seiko fan.
Ik heb wel duikers natuurlijk, vooral handig op vakanties, ik heb geen zin om mijn horloge elke keer af te doen als ik ga zwemmen of snorkelen
Rolex en Omega weer wel maar dat wil bruin niet trekken, er zijn zoveel andere leuke dingen in het leven.
Voor mij is ideaal een dresser waar je ook mee kan zwemmen en duiken, b.v. een Junghans Max Bill met een rating van 200 meter om maar wat te noemen.
Micro brands duikers vindt ik dan soms wel aardig.
groetjes Lenno.
Voor mij heeft een duiker ook de voorkeur.
Een duiker heeft door zijn bezel opmaak vaak een aansprekendere uitstraling. Is bij bijvoorbeeld een 42mm tot 44mm duiker het glas natuurlijk niet zo groot als bij eenzelfde maat dressers.
IMO draaft een dresser van 43 44 mm huge!
Een kleinere geeft weer wat minder polsvulling, een duiker lost imo dit probleem op.
Ik begrijp je vraag wel.
Ik zie ook niet helemaal in wat de charme is van bijvoorbeeld de Seiko divers die velen hier op het forum hebben.
Heb zelf ook een Seiko diver overigens, gekocht voor op de vakantie en daar was het prima voor, maar daarna heb ik hem niet meer gedragen.
Maar vintage duikhorloges vind ik dan vaak weer wel tof. Die zijn vaak wat platter, kleiner en subtieler en met een beetje geluk zien ze er geleefd uit en lijkt het alsof Jacques Cousteau er zelf mee gedoken heeft.
Duikers zijn meestal solide gebouwd en hebben een grotere doorsnede dan bijvoorbeeld dresswatches.
Persoonlijk vind ik het fijn om een duiker te dragen als vakantiehorloge, alhoewel ik sinds bijna een jaar vrijwel alleen mijn wat formelere horloge draag (ook op sportieve vakanties waarin gezwommen / geskied wordt).
Duikers i.c.m. chronograaf vind ik wat overdreven, een datum vind ik er nog wèl op kunnen. Overigens heb ik ondervonden dat het ontbreken van een datumfunctie op een horloge geen probleem is in het dagelijks gebruik.
Toevallig is er weer een duiker onderweg, wordt vervolgd
natuurlijk, dat zou knap zijn als je zoiets in 1 ding kon samenvatten. wat ik bedoelde is vooral welke elementen uit een duik horloge je het meeste aanspreken, of welke misschien niet.
Dit
Bij vintage modellen vaak lekker veel dikke verkleurde lume… Of een andere slecht stofjes… Heerlijk!!!
Ben een beetje gehersenspoeld sinds ik hier op het forum ben gekomen denk ik. Aanvankelijk had ik alleen maar interesse in chrono’s. Toen ik hier kwam ontdekte ik de duikers. Ik heb in mijn collectie nog altijd wel wat chrono’s maar de duikers hebben de overhand. Dressers heb ik helemaal niets mee. Nooit gehad en ze komen er niet ook denk ik. Maar wie weet.
Wat zijn de charmes van een diver? Heerlijk om aan de bezel te draaien, genieten van de lumen wanneer je op de wc zit. Sporten, zwemmen, sauna, allemaal mogelijk met een duiker. I love it!
Tja, hetzelfde kun je je afvragen over dressers, die saaie platte dingen die je op grote schaal bij bewoners van verzorgingstehuizen ziet …
Wat ik een beetje mis in alle reacties:
Ik duik, met mijn duikers …
Tegenwoordig duiken zelfs duikers niet meer met duikers, als het ware. Misschien hoogstens als backup voor zo’n jongen:
Maar dat mag de pret niet drukken. Ik hou van de compromisloze functionele vormgeving.
Om te duiken gebruik ik een duikcomputer. Ik heb mijn (ex)SKX wel een keer tijdens een duik omgedaan voor een wristshot, maar zag later op de foto dat ik de bezel niet eens had gebruikt.
Maar als horloge vond ik er aan het begin van mijn besmetting ook weinig aan, toen viel ik veel meer voor 50’s tot 70’s vintage. Tegenwoordig zit er altijd wel een in de collectie. Gewoon, omdat het voor de afwisseling altijd leuk is en het vaak ook echt wel fijne horloges zijn, waar je in elke situatie van op aan kunt.