Had ik al gezegd dat ik de wijzers van de LUC serie ook niet mooi vind? En dat ik 40mm zeker 3mm te groot vind voor een dress watch met kleine seconde? Hoe langer ik over de hele LUC serie nadenk, hoe minder hij voor me klopt.
Vergeet de zeer lelijke band even… Wat mij betreft is deze parelmoeren Credor in goud, die je voor een vijfde van de prijs koopt, een stuk eleganter van snit en maat, en beter van balans.
Dan is dit de Chopard voor jou. 37mm, centrale seconden, cal. 4.96. Geel-, rood- of witgoud en ik meen zelfs platina. Verschillende kleuren wijzerplaat waaronder ook zwart en zalm.
Datum cut out komt over de ring van de sector heen. En ik vind dat een datum hier geen pas heeft. Dat zijn twee no-go’s.
Wat overkomelijk is: Ik ben ook eigenlijk geen groot fan van de dubbele indice op 12, en eerlijk gezegd zijn traanvormige indices niet helemaal m’n ding, maar dat is geen no-go, al is dat hier prominenter dan op die roze.
Bij dezen genoteerd… Sorry, nu heb ik je natuurlijk weer een zee aan kritieken ingeschoven, maar volgens mij kan jij dat wel hebben.
Die Credor: voor mij valt het eerder onder de categorie best prima, hoewel de wijzer ielig lijken, maar ik wordt er toch niet warm van. Voor mij is trouwens ieder horloge met je juiste uitstraling al voldoende ‘dress’ en gelukkig hebben we reeds bepaald dat bij de LUC 1860, een van mijn favoriete in het genre, er toce gedeelde grond bestaat.
Desondanks blijft ik erbij dat zelfs de datum plaatsing bij de Alpine Eagle bij mij aan charme wint. Het zou zomaar kunnen dat het net die spanning brengt in een ontwerp dat je doet blijven kijken. Maar goed, zelfs al is die best dressy te dragen om een flinke pols, heet is toch een ander genre.
Ja, heeft toch ook karakter. Is neem ik aan vintage? Of vintage revival? Of het nou mijn stijl is… Maar voegt ook een vleugje tuxedo toe dat ik wel kan waarderen. De nummers, hoewel niet lelijk, zijn misschien wel wat te mollig.
Heeft zeker wat, maar als het deze meer essentialistische kant op gaat voel ik volgens mij meer voor het reeds vaak volprezen Patek Philippe Calatrava patroon.