Is het dubieus of subjectief? Het is natuurlijk maar hoe men naar iets kijkt. Is een volledig zelf gemaakt uurwerk alleen manufacture? Ja, naar de letter van de regel misschien wel. Uiteindelijk draait het hier vooral om de astronomische modules die het speciaal maken. Ik waardeer de oudere ETA met Benzinger uurwerken ook veel meer dan de nieuwe, dus het blijft toch voor velen iets subjectiefs.
Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Maar goed, ik begon met dubieus
Ik vind een manufacture zeker niet heilig. Ook helemaal eens met je waardering voor ETA. Maar ik vind het wel fijn als een merk er transparant over is en open deelt wat het wel en niet doet. Gezien de ophef hadden meer dat van CvdK verwacht denk ik.
Ik snap dat mensen zeggen dat het niet pur sang manufacture is, maar zou het veel uitmaken?
Ja, als purist van het woord manufacture wel.
Als liefhebber van het merk, nee
Eens. Er worden nu simpelweg leugentjes verkocht. Dat kun je proberen te nuanceren door semantisch te doen over ‘manufacture’ en ‘in-house’, of door de waarde van in-house te betwijfelen, maar de feiten zijn duidelijk.
Hadden ze open kaart gespeeld, had ik de horloges/het merk een stuk meer gewaardeerd.
De echte liefhebbers geven meer om de modules, dus daar is eigenlijk geen verandering in gekomen.
Toch snap ik wat je zegt en ik respecteer het ook.
Blijft een kwestie van gevoel en puur het woord.
Ik snap wel wat jij bedoeld hoor! Het horloge wordt er niet meer of minder door wanneer het een manufacture is (in ieder geval in mijn ogen). Maar wel gewoon even eerlijk zeggen
Eens!
Heeft het merk ook helemaal niet nodig. Gewoon open en transparant!
Dat gevoel heb ik ook, maar het is voor mij nog steeds niet duidelijk of het nou echt een leugen is, of nog net binnen de lijntjes kleuren?
Korte versie: basisuurwerk is niet door hen ontwikkeld en wordt niet door hen geproduceerd. Hoe ver buiten de lijntjes wil je het hebben.
Nog wel CvdK fan?
Ja, dat lijkt me ook. Met welk verweer komen zij? Dat ze hebben geholpen het uurwerk ontwikkelen en dat het in eigen huis gemonteerd wordt?
De oudere modellen, en sommige huidige, vind ik nog steeds prachtig!
Nog steeds erg blij met m’n planetarium.
Dus ja, nog steeds van van Christiaan van der Klaauw
Snap ik. Gaaf!
Inmiddels staat het eerste Eccentric Planetarium te koop op Chrono24. De prijs wisten we al, maar het zo zien is indrukwekkend…
Je ziet het best vaak op Chrono24 zo, ik snap dat niet helemaal, misschien omdat het op bestelling is, alhoewel er hier staat 2024, dus hij ligt (ergens) klaar voor verkoop.
Reijersen is de dealer op C24 die 'm aanbiedt.
had jij die toen in NY gekocht?
Klopt, dat stukje over hoe in NY gekocht is hier te lezen: https://www.horlogeforum.nl/t/g-a-grail-aanwinst-christiaan-van-der-klaauw-planetarium-2-3-naslag-zoektocht-en-aanschaf-werking-van-het-planetarium-wanneer-zijn-welke-planeten-aan-de-hemel-zichtbaar/
Is een hele trilogie over op dit forum
Ja leuk, herinner me dat ik dat toen met veel plezier gelezen heb. Dank voor het delen nogmaals!