Christiaan van der Klaauw - nieuw uurwerk

Klopt. Was ook zo bedoeld :grin:

Is de tekst op de website van cvdk al aangepast? :smile:

1 like

Nee, ik ben ook erg benieuwd wie ze om reactie gaat vragen? Iemand hier die zich geroepen voelt?

Zelf ben ik erg nieuwsgierig naar hun reactie! Benieuwd hoe ze dit uitleggen.

Nee. Dat gaan ze morgenochtend vast in orde maken…

2 likes

Gelukkig hebben we de schermafbeelding nog :joy:

2 likes

Voor het einde van de week is de kou uit de lucht.
Denk ik.

1 like

Zoals @stefanketelaars terecht opmerkte: zij hebben dit merk niet opgericht. Sterker nog, ik kan me niet heugen dat de persoon Christiaan van der Klaauw zich ooit zo presenteerde.

Maar ja, die zat later dan ook in Joure, eerst in Heerenveen, en niet in Naarden. In Naarden zitten inderdaad meer marketing bobo’s die hun “kids” zinnen als “Vade[ɹ], vade[ɹ], ik heb een Ba[ɹ]bie met hele g[ɹ]ote bo[ɹ]sten!” bijbrengen.

Ik vind het voor het merk, zoals het ooit was, geen doen. Om van de Panerai-achtige definitie van manufacture maar te zwijgen, @JohnvdT. Voor het hebben van die mening hoef ik geen carrière in de haute horologie achter de rug te hebben.

Ik heb niets tegen die mensen, of tegen Naarden, maar deze marketing ligt erg ver af van de toonzetting van Van der Klaauw zelf. Jammer. Het was ooit een mooi Fries merk.

Dat. Net wat je zegt: de eerste eigenaar was transparant over zijn uurwerken, en dat is prima. Ik vond het toen een erg cool merk.

Wat jij daar hebt gedaan is geweldig, als one man band. Chapeau. Ik heb dat hier met bewondering gevolgd.

6 likes

Jezus. Wat is dat mooi. Dit topic lijkt zo wel een aflevering van tussen Kunst en Kitsch, waarbij deze 100% kunst is.

2 likes

Merk op dat een Seiko van 200 euro ook een volledig in house uurwerk heeft. Het heeft niets met prijs te maken, het is een kwestie van de grootte van je organisatie.

Ik ben het er van harte mee eens dat de in house marketing eens op zou moeten houden. Ik zou het product liever voor zich laten spreken, maar ik ben dan ook een uitgedroogde dinosaurus.

4 likes

Liever dat iets gewoon te servicen is dan ingewikkeld in elkaar gezet is door een partij die tzt niet meer bestaat of ze de hoofdprijs vragen. Behalve nomos, die vertrouw ik wel.

3 likes

Op Instagram van van de Klaauw hebben ze het nu over “exceptional movement”, waarbij ze niet concreet manufacture movement noemen.

Overigens zien de bewegende beelden er goed uit!

1 like

once seen it cannot be unseen

:joy:

4 likes

Ik heb navraag gedaan over het ‘vermeende’ inhouse uurwerk bij CvdK. Kreeg keurig antwoord, een antwoord dat ik hier mocht publiceren. Eerder in het CvdK only topic gedaan.

Voor de volledigheid hier:

Ik heb dus gemaild en keurig en snel onderstaand antwoord gekregen. Ik heb gevraagd of ik dit hier mocht ‘publiceren’, en dat was okay.

Het antwoord:

[quote]
Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij waarderen het zeer, dat u ons deze vraag stelt, naar aanleiding van de gelezen beweringen/twijfels.

Om u zo compleet mogelijk te informeren heb ik bij de eigenaren Pim Koeslag en Daniël en Maria Reintjes nagevraagd hoe het precies zit;

In 2017 zijn wij wel degelijk met een partner (UhrTeil AG) begonnen om een eigen uurwerk te ontwikkelen.

Hier is door onszelf in 2018 het project (tijdelijk) gestaakt. Dit had onder andere te maken met het overlijden van een medewerker van ons, die een belangrijke rol speelde in deze samenwerking/ontwikkeling.

In de voorbije jaren heeft UhrTeil AG het uurwerk doorontwikkeld en ook aan derden beschikbaar gesteld.

Let wel, deze uurwerken zijn niet exact hetzelfde! Niet alleen de door ons ontworpen bruggen, zijn van heel ander design en vorm.

Ook komen deze bruggen op andere posities uit in de patine, wat maakt dat de lagerstenen en asjes ook op andere plekken uitkomen.

Kortom, de basis die er aan voorafgaat lijken op elkaar, maar het zijn niet dezelfde kalibers/uurwerken.

Tevens wordt het complete uurwerk door onszelf in elkaar gezet, van stenen zetten, raderen klinken tot aan de complete assemblage van het uurwerk.

De productie van de onderdelen, dat wordt inderdaad uitbesteed. Dit is dus ook niet iets waar wij geheimzinnig over doen.

Dit gebeurt natuurlijk heel vaak, daar het bijna niet mogelijk is om alle machines zelf te hebben, voor productie van alle componenten.

Daarnaast willen wij benadrukken, dat zoals wellicht al bekend is, de module die ‘bovenop’ het uurwerk komt, ook door onszelf wordt geproduceerd en ontwikkeld.

[einde quote]

Mijn conclusie van dit bericht, afgezet tegen de tekst op de website over het nieuwe uurwerk:

• Er wordt onterecht gesproken over een ‘manufacture’ uurwerk.
  • VD Klaauw beweert nergens letterlijk het uurwerk/de onderdelen zelf te produceren. De term ‘manufacture’ impliceert dit echter wel.
  • Het uurwerk is niet inhouse ontwikkeld. VD Klaauw heeft kennelijk wel een groot aandeel gehad in de ontwikkeling, die door een partnerbedrijf is gedaan en voortgezet. Uurwerk wordt door die partij ook aan anderen geleverd.
  • VD Klaauw past nog behoorlijk wat aan en assembleert het geheel wel zelf.

Net als veel horlogebedrijven worden we hier dus tenminste een beetje op het verkeerde been gezet. Dat vind ik jammer. Het eerlijke verhaal had net zoveel indruk gemaakt.

En 10 punten voor de snelle en inhoudelijke reactie van VD Klaauw.

35 likes

Tja. Dank voor de research! :ok_hand: :face_with_monocle:

Ik weet genoeg vrees ik.

5 likes

Hulde dat je een mail hebt gestuurd, zo snel antwoord hebt gekregen en dat hier mag delen! Dank voor duidelijkheid.

2 likes

Precies dit.

2 likes

Maar wat staat hier nu. Dat cvdk samen met Strehler in 2017 de ontwikkeling van het SA-30 uurwerk heeft mogelijk gemaakt? Dat lijkt me wat veel eer. Ik vind dit antwoord bol staan van dubbelzinnige “fluff” en het bevestigt slechts dat de marketing misleidend is.

3 likes

Ik kreeg exact dit stukje tekst van een juwelier die navraag gedaan had over dit uurwerk bij CvdK.
Ik kan me overigens bijna niet voorstellen dat dit uurwerk initieel exclusief voor CvdK bedoeld was.

2 likes

Gewoon een ouderwets lulverhaaltje…

5 likes

kennelijk: mogelijk/ beweerdelijk

groot aandeel: enig aandeel/enige bemoeienis

Hmmm, ik ben minder scheutig met veel punten geven in dit verhaal.

2 likes