Christiaan van der Klaauw (50 jarig bestaan 🪐 )

Nee.

Maar het is half 1 en wil graag rustig slapen.

3 likes

Vroeg het daarom niet aan jou.
Jij moet slapen! :wink:

2 likes

Zucht :sleeping:

1 like

Ik hou het op een conjunctie indicator.
Is dat een Nederlands woord?
Je kunt hiermee gemakkelijker bepalen of er sprake is van een samenstand.
Vooralsnog, onder voorbehoud, de meest logische functie.

Dacht heel even dat het ding de verjaardag van de heer CvdK aangaf maar het opponeert.
Bovendien zit je bij een horloge van ruim twee ton niet te wachten op iemand anders’ verjaardag.
Tenzij je het in kunt stellen op je eigen verjaardag!
( Maria en Daniël, leuk idee, doe er je voordeel mee. )

1 like

Een ufo?

2 likes

Dan is een rode driehoek minder geschikt. :slightly_smiling_face:

Misschien komt er nog een StarWars edition?
(Maria en Daniël, lezen jullie mee, doe er je voordeel mee. )

2 likes

De dierenriem, dus sterrenbeeld en maand

Seconden middenin door het roterende logo

2 likes

:sparkles::ringer_planet:

2 likes

Ik dacht dat de Aarde de maand en sterrenbeeld aangaf maar heb er geen verstand van verder.
Op de foto zou het dan (met behulp van de driehoek)
8 september/Maagd zijn en niet 11 maart/Vissen.
Duidelijk.

Maar, het ding staat niet goed afgesteld! :flushed:
Immers, op 8 september 2024 is Saturnus in oppositie dwz. Zon, Aarde en Saturnus op één lijn.
(Bron: Star Walk)

Op de afbeelding van de CvdK GPEM staat Saturnus er 29 graden naast, goed voor ca. 2 jaar, 4 maanden en 2 weken tijdsverschil!
Puristen hier op HF zullen de afwijking graag in seconden willen weten maar dat geloof ik wel.

Mars klopt volgens mij ook niet want begint september in Stier/Taurus (vanaf Aarde gezien) en gaat over naar Tweelingen/Gemini.
Die loopt een ruime 160 aardse dagen voor als ik het wel heb.

Iets zegt me dat de planeten voor reclamedoeleinden een beetje leuk over de wijzerplaat verdeeld zijn, niet geheel conform de realiteit.

Mocht het zo zijn dat degene die dit als eerste in de gaten had ter ere van het 50-jarig jubileum een CvdK GPEM cadeau krijgt (Maria en Daniël, lezen jullie mee?), ik zou graag een platinum exemplaar ontvangen. :blush:
Het is voor mij geen enkel probleem om wanneer dan ook het horloge in Naarden in ontvangst te nemen.

Blijft staan dat dit horloge extreem bijzonder is.
Een tweedimensionale weergave van onze planeten is sowieso erg lastig getuige onderstaand filmpje van hoe deze planeten zich in realiteit ten opzichte van elkaar bewegen…

2 likes

Yep

Joure

2 likes

Alle planeten horen nu bijna rechts te staan, scherp

1 like

Klopt, vanuit de aarde gezien staat de zon in het sterrenbeeld. Dus het sterrenbeeld wat in die periode van jaar ‘s avonds het minst te zien is, achter de zon staat, is het sterrenbeeld van die periode. Logisch misschien niet, maar wel zoals gebruikelijk. Ik denk dat ze daarom het rode pijltje hebben toegevoegd, voor de niet astronomen.

Scherp! Ik heb gekeken of het voor een andere 8 september wel zou kloppen, bijvoorbeeld 50 jaar geleden: maar dat werkt niet.

Mars en Uranus lijken verkeerd te staan in de foto’s van horloge, de positie van overige planeten lijkt goed te staan.

Daarvoor nu ook de niet ronde, maar ellips vormige schijven. Slim en mooi bedacht dat het zo kan.

Erg leuk dat ze dit horloge hebben gemaakt. Ik ben benieuwd hoe hij is het echt eruit zal zien, ook de nieuwe lugs. Een mechanisch horloge waarbij Neptunus bijna 165 jaar erover doet om één rondje te draaien, iets wat je in je leven niet gaat meemaken: geweldig!

2 likes

Alleen zit Christiaan van der Klaauw niet meer in Joure :wink:

2 likes

Ik kreeg een paar jaar geleden foto’s toegestuurd van de bouw van het uurwerk waaronder deze.
Wel gaaf om te zien.
Hier was Christiaan nog wel bij betrokken volgens mij.

5 likes

Die knipoog is inderdaad terecht!

4 likes

Ach, uiteindelijk draait alles toch rond Uranus. Klemtoon en taal naar keuze. :innocent:

4 likes

Sinds dat bs verhaal heeft t hele merk persoonlijk voor mij afgedaan. Hoe knap ik dit horloge ook vind.

Druk dat dan wel weer.

@PeterLC. Ik voel wellicht een tekening aankomen. :rofl::joy::joy::joy:

3 likes

Mooi horloge. Vind Nederlandse horloges altijd wel wat hebben

1 like

Ik zal hem niet taggen maar Jurk zou hier wel iets mee kunnen denk ik. :peach:

2 likes

Ach F t ook maar

@Jurk. Kun jij iets met Ur Anus? :rofl: :skull:

4 likes