Maar even een plaatje van de oer Ariadne, gelukkig heb ik er nog een foto van
Van welk jaar was deze ?
Geen idee, horloge is verkocht omdat ik steeds moeizamer de tijd kon aflezen
Jammer wel.
Dat klopt, ik moet er tegenwoordig ook m’n leesbril bij opzetten
Gezien de layout van het horloge en doos rond het jaar 2000, afhankelijk van het nummer ook.
KIST zult u bedoelen!
De verpakking werd later alleen maar minder
Laatst appte ik nog met Christiaan over zijn dozen omdat mijn horloges bijna allemaal verschillende dozen hebben, zijn reactie zal ik even quoten:
“ik had in het prille begin helemaal geen geld voor luxe dozen”
Voor meerdere uitleg vatbaar
Klopt
Op Chrono24 is het nu Christiaan van der Klaauw opruiming / sale bij Ace & Dik Jewelers
Ik vind het intrigerende horloges maar: hoe zet je hem gelijk? Waar is de stand van de planeten op gebaseerd? De zon staat altijd goed natuurlijk en de aarde draait daar ieder jaar een rondje omheen. Neptunus doet echter 165 jaar over een rondje om de zon. Hoe staan de planeten op zo’n horloge ten opzichte van elkaar, en slaat dat ergens op in relatie tot de echte positie aan de hemel?
Als hij goed staat wel hoor.
Het blijft natuurlijk wel een 2D weergave van een 3D realiteit…
De demo stond eerst verkeerd.
Er is een apart topic voor deze schoonheid.
Dag mede HF genoten.
Deze thread leek mij, gegeven de naam, de juiste plek om de volgende vraag te stellen. Mocht dat niet het geval zijn bijvoorbaat mijn excuses hiervoor.
Kijkend op de website van Christiaan van der Klaauw vliegen alle excentrieke horloges je om de oren. Alles heeft een koppeling met astronomie en/of astrologie. Wat mij echter opvalt is dat er een specifiek model nauwelijks tot niet meer wordt belicht op de website.
Ik heb het dan specifiek over het Astrolabium. Dit model was rond de eeuw wisseling het paradepaardje van het horloge huis (als ik dat zo zou mogen omschrijven). Destijds was dit horloge in (zeer) beperkte oplagen te bestellen met een vanaf prijs ergens tussen de €35.000,- en €40.000,- als ik het wel heb.
Vandaag de dag is er nog bij het overzicht van alle modellen, nog bij de beschikbare digitale documentatie, niks terug te vinden over dit model. De enige verwijzing die ik nog heb kunnen vinden is onder het kopje “Custom made” een afbeelding van een astrolabium (zie afbeelding).
Dan nu mijn vraag. Om willen van mijn eigen interesse zou ik graag meer over dit horloge te weten willen komen. Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen met informatie?
Tevens ben ik ook benieuwd wat mijn mede horloge enthousiastelingen vinden van dit model
Dank voor de moeite!
Hieronder nog enkele foto’s van het web ter verduidelijking welk model ik bedoel.
Daar heb ik hier antwoord geprobeerd te geven:
Uiteindelijk is het best te begrijpen.
Dus ja: afhankelijk van stand van planeten op je horloge, kan je inschatten welke planeten wanneer zichtbaar zijn. Let wel: enkel de eerste 6 planeten zijn met blote oog zichtbaar.
Het planetarium zet je goed in, door de datum correct in te stellen. De planeten draaien automatisch met de datum mee. Wel moet hierbij gelet worden dat het jaar ook goed is, anders moet je 365x de snel verzetter indrukken…
Een gebruiksaanwijzing van het astrolabium heb ik ook niet in mijn bezit, maar ben ik wel erg benieuwd naar! Mocht het een serieuze vraag zijn, waar binnen dit forum geen antwoord op komt: dan kunnen we mogelijk samen op zoek gaan?
Laten we dat doen. Heb er wel behoefte aan meer naslagwerk voor een dergelijk horloge.
Je kan het horloge op tijd heel makkelijk goed zetten maar dan voelt het toch alsof je het horloge geen eer aan doet door het verder niet goed in te stellen.
Heb in het verleden ook wel eens contact gehad met het atelier om te kijken of zij mij verder konden helpen met deze vraag. Hierbij konden ze alleen het volgende document verschaffen. Dit geeft meer in het algemeen een instructie hoe het horloge afgelezen moet worden.
Dit geeft al wel wat duidelijkheid over het horloge en de werking er van, maar nog niet afdoende naar mijn idee.
Astrolabium.pdf (709,5 KB)