Christiaan van der Klaauw (50 jarig bestaan 🪐 )

Tadaa :sparkles::ringer_planet:

De correcte stand van de planeten inmiddels een feit :fire: :rocket:

2 likes

Dan kun je best wat high end merken afserveren met die gedachte (al staat het je vrij die mening te hebben natuurlijk) . Uiteindelijk gaat niemand het wiel opnieuw uitvinden.

4 likes

Dit snap ik.

Net zag ik de achterkant van het horloge voorbij komen:

Is het niet misleidend dat er “manufacture” op achterkant staat? Mij is nog steeds niet duidelijk waarom ze dat doen/hoe ze dat verdedigen? Omdat het in-house ontworpen en gemonteerd wordt? :thinking:

5 likes

We hebben nu voor iets onder de 200.000 euro ook deze versie. Die overigens veel weg heeft van het concept dat Christiaan zelf ooit heeft gemaakt:

CVDK GRAND PLANETARIUM ECCENTRIC SINCERE PLATINUM JUBILEE EDITION

Even losstaand van de techniek en heritage… dit is toch gewoon niet zo heel erg mooi, of wel?

1 like

Tsja, het is een ode aan Christiaan

Ik dacht al, ik ken deze wijzerplaat kleuren.

1 like

Waarom staan Jupiter en Saturnus er 5x op? :thinking:

1 like

Jupiter heeft 4 grote manen, Saturnus 5 dus die snap ik dan niet.

1 like

Zowel Jupiter als Saturnus hebben meer manen, echter maar een paar van enorm formaat.

In het concept horloge van Christiaan zit het vier om vier en hier ook. In de klokken vier om zes of zonder manen. Denk dat de achterliggende gedachte ruimte is of dat deze manen (makkelijk) waarneembaar zijn.

:sparkles::ringer_planet:

Of een knipoog naar ontdekkers van bepaalde manen.

Zijn de standen van alle planeten afgeleid van de datum op onze planeet? Ik zag dit horloge in een ander topic langskomen en daarbij bekruipt mij de vraag: hoe zet je die planeten weer gelijk als je een keer tijdens je vakantie alleen je duiker mee hebt gedragen?

Prachtig horloge overigens, maar zal vermoedelijk altijd buiten mijn budget blijven :smile:

Het is afgeleid van de planeten rond de zon (Heliocentrisch model), vroeger geocentrisme

En daarom zit er een watchwinder in de doos, zodat je altijd met de goede stand van de planeten loopt :ringer_planet:

het wereldbeeld dat de zon in het centrum van het zonnestelsel plaatst

Dit is wel een horloge waarbij ik een watchwinder snap, ja :smiley: Is er ook een manier om handmatig dingen goed te zetten, of moet je dan terug naar de makers? Mooi stuk mechaniek, in ieder geval.

Zelf onthouden hoeveel dagen hij achterloopt en dan doordraaien. Ik zou hem in de winder houden.

Of gewoon om de pols

En anders terug naar Naarden

1 like

@Mauzer klopt, @tompj heeft ze toen benaderd en de volgende reactie gehad:

Blijft allemaal heel dubieus!

1 like

Is het dubieus of subjectief? Het is natuurlijk maar hoe men naar iets kijkt. Is een volledig zelf gemaakt uurwerk alleen manufacture? Ja, naar de letter van de regel misschien wel. Uiteindelijk draait het hier vooral om de astronomische modules die het speciaal maken. Ik waardeer de oudere ETA met Benzinger uurwerken ook veel meer dan de nieuwe, dus het blijft toch voor velen iets subjectiefs.

2 likes

Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Maar goed, ik begon met dubieus :slight_smile:

Ik vind een manufacture zeker niet heilig. Ook helemaal eens met je waardering voor ETA. Maar ik vind het wel fijn als een merk er transparant over is en open deelt wat het wel en niet doet. Gezien de ophef hadden meer dat van CvdK verwacht denk ik.

1 like

Ik snap dat mensen zeggen dat het niet pur sang manufacture is, maar zou het veel uitmaken?

Ja, als purist van het woord manufacture wel.

Als liefhebber van het merk, nee :sparkles::ringer_planet:

2 likes

Eens. Er worden nu simpelweg leugentjes verkocht. Dat kun je proberen te nuanceren door semantisch te doen over ‘manufacture’ en ‘in-house’, of door de waarde van in-house te betwijfelen, maar de feiten zijn duidelijk.

Hadden ze open kaart gespeeld, had ik de horloges/het merk een stuk meer gewaardeerd.

3 likes