Chrono24 trusted seller probleempje

Helemaal mee eens, ookal moet ik zeggen dat ik met duurdere pakketjes nog wel eens film hoe ik het uitpak, mocht het niet de verwachtte inhoud hebben (overigens zelf nooit problemen gehad)

1 like

Ik lees daar niets over in de voorwaarden. Als verkoper niet meewerkt denk ik dat retournering voor rekening is van koper.

Daar heb je geen voorwaarden voor nodig, dat is gewoon Europees consumentenrecht. En het zou ook ronduit bizar zijn als het niet zo was, zie krat bier en sinaasappelsap.

Los daarvan speelt verkoper zich mooi in de kijker als hij nu gaat tegenstribbelen. Het lijkt me zo dat als hij dit niet netjes oplost, TS een pittige recensie achterlaat.

Het gaat niet om een krat bier, maar om een nieuw of een gebruikt horloge…

Okay, speciaal voor jou het bier als voorbeeld.

Verkoper beweert een vol krat te hebben verstuurt en koper beweert bij ontvangst twee flesjes open te hebben aangetroffen. Stuurt vervolgens het krat terug. Wie gaat wat betalen…?

Tijd zal het leren :wink:

1 like

Dat is inderdaad interessant. :slight_smile: Dan denk ik bij mezelf, twee pijpjes leegtrekken, daar zie ik nog wel wat in, maar wat heeft TS eraan om het horloge eventjes in een betonmolen te gooien en dan weer terug te sturen?

Maar inderdaad, tijd zal het leren. En ik kan mij goed voorstellen dat de verzendkosten TS gestolen kunnen worden, als hij de aankoopsom maar terug krijgt. Zeker als de verkoper lomp gaat lopen doen kun je je afvragen of het de rompslomp waard is. Maar ik ben wel benieuwd, ik hoop dat het precies zo’n gestroomlijnde transactie wordt als @Da_Watcher heeft meegemaakt. :slight_smile:

2 likes

Kan geen advies geven maar wil even mijn medeleven uitten!

Kan me voorstellen dat het enorm frustrerend en teleurstellend is voor iets waar je hard voor spaart en jeje op verheugd.

Ook zonde als het vertrouwen in online shoppen een breuk oploopt.

Sterkte <3 !

1 like

Valt zo te lezen best mee. In de advertentie stond nieuw, volgens mij niet ‘nieuw in de stickers’. Het horloge kan dus heel goed eens op maat gemaakt zijn voor een aspirant koper aldaar en tevens (meerdere malen) gepast zijn. Blijft nieuw voor een winkel. En niet alle nieuwe horloges zijn voorzien van een sticker.

1 like

TS ziet krasjes, rara hoe komen die daar dan? :thinking:

Je kunt daar best wel gelijk in hebben inderdaad. Wel gek als de band is ingekort en er dus schakels zouden missen. Voor het overige maak je sowieso sterke punten hoor. :slight_smile: Ik zou graag nog even met je verder sparren maar het is kinderbedtijd. Misschien ga ik stiekem op m’n telefoon verder zometeen.

In ieder geval hoop ik dat Chrono24 goed bemiddeld voor Eventive en het allemaal goed afloopt. Want die verkoper is volgens mij niet zuiver op de graat.

1 like

New and never worn is in mijn woordenboek nieuw en ongedragen. Een (licht) bekraste kast en bezel en ingekorte band wijst toch echt op iets anders (schakels zaten er overigens wel bij).

Ik denk dat we hier allemaal wat preciezer en pietluttiger zijn dan de gemiddelde Nederlander, maar geloof me, niemand hier zou dit als nieuw en opgedragen in het blauwe gedeelte durven zetten. Zou geheel terecht je eerste en laatste verkoop zijn.

4 likes

Vervelend, wel benieuwd naar de foto’s of is er een reden dat je het niet kan/wil delen?

Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Ik hoop oprecht voor je dat alles in orde komt, maar als je verzendkosten als leergeld moet zien dan zij het zo. Beter dan met een ongewenst horloge en zonder doekoe te eindigen, zou ik denken.

Die zou je niet verkocht krijgen. :slight_smile:

Hahahaha… leuk sub-draadje. Nou mensen, in het kader van de bekentenissen: ik doe het liefst zaken boven de rivieren, en dan bedoel ik eigenlijk ten noorden en/of oosten van de IJssel met wellicht een uitzondering voor Tholen en Schouwen-Duiveland.

Da’s geen wet van meden en perzen, maar ik denk dat iedereen bewust of onbewust een club heeft waar hij / zij zich bij thuisvoelt en waar de vertrouwenswaardigheid makkelijker in te schatten is omwille van culturele raakvlakken.

Niet te druk over maken, er zullen ook zat Limburgers zijn die niet graag met Groningers dealen. :slight_smile:

2 likes

Je moet zeker wel een reden geven voor retour. Als blijkt dat je door eigen toe doen het horloge
hebt beschadigd dan kun je het vergeten. Kun je aantonen dat de verkoper een product heeft verkocht dat niet conform de beschrijving en/ of foto’s is. Dan kun je het inderdaad binnen 14 dagen terug sturen.

1 like

Het is volgens mij in de basis inderdaad niet heel ingewikkeld.

• Melding bij C24 maken,
  • horloge verzekerd ter verzending aanbieden (kosten van verzending zijn voor rekening koper),
  • hopen dat het horloge (ongeschonden) bij verkoper aankomt,
  • hopen dat horloge bij ontvangst in de juiste staat bevonden wordt (positief dan krijg je je geld terug). Als verkoper echter vindt dat het horloge in mindere staat is dan bij zijn verzending dan kan er mi een evenredig bedrag in mindering worden gebracht.

Het wordt ingewikkeld bij het onverhoopt optreden van punt 3 en het tweede deel van punt 4.

@W.E, lekker geslapen…? :wink:

@anon96085400EV, dat is niet waar. Je mag als particulier een ongebruikt product zonder opgaaf van reden retourneren naar de professionele verkoper. Je moet dan zelf de verzendkosten betalen (al bieden de meeste webwinkels aan die toch voor je te vergoeden, twee keer per jaar kun je ze ook terugkrijgen van PayPal als je daarmee hebt betaald), en draagt zelf het risico voor de verzending.

Dat is inderdaad waar, maar deze verkoper zal dat niet kunnen aantonen vermoed ik. Als hij foto’s van een horloge in nieuwstaat heeft had hij die wel voor de advertentie gebruikt, als hij foto’s van een horloge in gedragen staat heeft onderschrijft dat enkel het punt van TS.

@Sammie ik heb prinsheerlijk geslapen, dankjewel. :slight_smile: Je proces in vier stappen is op zich correct en een prima plan, maar ik zie het toch nét anders. Al is het voor het gemak misschien beter jouw plan aan te houden en de verzendkosten als leergeld te aanvaarden (helaas ten koste van de Italiaanse verkopers die wél te goeder trouw zijn). Fate_Amenable_To_Change heeft natuurlijk helemaal gelijk. Behalve op een smakelijke vrucht duidt doekoe kennelijk ook op geld. :stuck_out_tongue: Daarnaast wordt mijn felheid ook wel ingegeven door een overvloed aan vrije tijd, dan is het makkelijker om het onderste uit de kan te halen. Want het is ook wel zonde van uren werk en de energie die je investeert in een kleinzielig principe, zeker als je wél een leven hebt.

Ik zou zeggen:

• Melding bij C24 en de verkoper maken, en;
  • horloge op dezelfde manier als de verkoper en uitgebreid gedocumenteerd (foto’s, misschien zelfs filmpje van het inpakken, bedankt @JochemvD) ter verzending aanbieden (kosten van verzending worden voorgeschoten door de koper, maar moeten worden terugbetaald door verkoper), en;
  • de verantwoordelijkheid voor de goede ontvangst ligt bij de verkoper, en;
  • de verkoper heeft onvoldoende documentatie om aan te tonen dat hij het horloge in nieuwstaat verkocht heeft, dat vind ik althans waarschijnlijk op grond van bovenstaande schuingedrukte redenering.

Dit alles te danken aan de Europese overtuiging dat consumenten geen schade mogen lijden (dus ook geen verzendkosten) door onjuist handelen van professionele verkopers. Al blijft het natuurlijk inderdaad een heikel punt of koper en verkoper op één lijn zitten wat de definitie van “nieuw en ongedragen” betreft (wat overigens twee verschillende categorieën zijn in de ogen van C24, dat spreekt al niet voor de verkoper) en of die posities zijn te verdedigen. Eventueel procederen moet voor de rechter van de woonplaats van de consument dus als de poep echt de ventilator raakt kun je daar volgens mij veilig mee dreigen. Een louche Italiaanse juwelier zal het echt niet zien zitten (figuurlijk) naar Nederland te komen om z’n dubieuze punt te maken. Al weet ik niet in hoeverre je je kopersaccount op C24 daarmee kan beschadigen.

@Eventive ik kan me voorstellen dat je helemaal niet zit te wachten op mijn geratel in je draad dus als je denkt “jeetje W.E, je blijft maar ratelen en het voegt voor mij niets toe, ik vind het vooral heel vermoeiend” dan zal ik mijn snaveltje weer toe doen. :wink: Ik snap dat je het horloge allang hebt verstuurd en vooral hoopt dat het geen staartje krijgt en je gewoon de aanschafprijs terugkrijgt, maar ik vind het een heel interessante discussie. :slight_smile:

4 likes

Je moet bij chrono24 zeker wel een reden geven voor retour. Zij houden immers het geld vast, dus de koper zal mee moeten werken. Dit kan je als verkoper gewoon regelen door een accountmanager bij Chrono24 te contacteren. Zij gaan daan zorgen voor mediation.

Als blijkt dat je door eigen toedoen bijv. schade hebt aangericht dan beslist Chrono24 in voordeel van de verkoper. Dit heb ik zelf meegemaakt dus is wel degelijk waar. Ook kopers proberen soms verkopers te chanteren. Wettelijk gezien mag je een product zonder opgaaf retourneren binnen 14 dagen na ontvangst. klopt. Chrono24 vraagt echter wel om een reden en terecht mijn inziens. Dus ook al stuurt de koper het binnen 14 dagen terug en het blijkt dat door toedoen van de koper schade is aangericht terwijl de koper dat niet aangeeft, dan zal Chrono24 geld inhouden op de koper. De verkoper zal dan wel een factuur van een onafhankelijke horlogemaker, foto’s etc. moeten aanleveren. Volledig terecht overigens.

Dan handelen ze (althans bij professionele verkopers gevestigd binnen de EU) simpelweg in strijd met Europees recht. Dat is natuurlijk niet onmogelijk maar wel een beetje flauw. Ze zouden in ieder geval niet de enige zijn. :slight_smile:

Dit heb ik ook absoluut niet ontkend, en ik vind het goed dat C24 ook de verkoper beschermt tegen kopers te kwader trouw. Daar laten PayPal en eBay flinke steken vallen.

@Eventive wat naar dat er zo weer misbruik gemaakt wordt van een koop op afstand, ik hoop met je mee op een goede afloop.

Mocht ik ooit op afstand een dergelijke dure aankoop doen zou ik er serieus een “unboxing” video van maken waarin ik het dichte pakket op video zet en het hele uitpakken en controleren van de waren.
Mocht er dan iets niet in orde zijn kun je haast onomstotelijk aantonen in welke staat jij de goederen hebt ontvangen.

Dit geeft toch net even wat meer body dan alleen foto’s.
Niet dat je dit behoed van mensen die willens en weten de zaak willen flessen, maar maakt het voor een tussenpartij zoals nu b.v. C24 een stuk makkelijker om te beoordelen dat de koper echt de waarheid spreekt en van goede wil is.

En een videootje is tegenwoordig met een smartphone makkelijk gemaakt en gepubliceer op youtube zodat het meteen toegankelijk is voor de medewerkers van C24 en eventueel mocht je dat willen doen als bewijs in een revieuw te plaatsen is.

2 likes

Grappig, want dát weten we niet.
Het kan om een horloge gaan van €100,- of van €10.000,-. TS heeft merk en type niet genoemd.

Of ik moet iets hebben gemist…

:smile::wink:

Success ermee en nooit meer een horloge uit Italië kopen :lying_face:

1 like