Chrononext: bekende Nederlanders investeren in dure horloges (telegraaf)

1 like

Helaas moet ik een account aanmaken om verder te lezen


Maar het begin klinkt alsof ik mijn horloges maar ga verkopen😁

2 likes

Harry van Gelder en Edwin van der Schoot

Luxe horloges worden vrijwel uitsluitend in chique winkels verkocht, maar een aantal bekende Nederlanders wil deze markt openbreken.

Het tweede fonds van Endeit Capital, waarin onder meer Joop van den Ende, Reinout Oerlemans, Daniel Ropers (ex-topman bol.com) en Michael Schaeffer (Wehkamp) participeren, stopt met Duitse investeerders €28 miljoen in Chronext, een onlineplatform voor de verkoop van Rolex, Patek, Omega, Breitling en andere peperdure merken.

De investering moet het digitale platform verder ontwikkelen en de internationale groei versnellen. ,Het is een belevingsproduct”, zegt Martijn Hamann, partner van Endeit Capital. ,70% wordt door een man gekocht. Het is het enige juweel van de man.’’

Omega Speedmaster

Een jaar geleden had je hem niets over peperdure horlogemerken (boven de €5000) moeten vragen, maar inmiddels is hij een kenner. Sinds kort draagt hij zelf een Omega Speedmaster. ,Ik begrijp de passie voor een duur merk nu helemaal. Het gaat om de details. Er is een blog dat helemaal over de Speedmaster gaat. De lezers daarvan hebben hun favoriete Speedmaster samengesteld. Ze spraken zich uit over de perfecte kleur van de wijzers, van de ideale plek voor de wijzerplaten en hoe ze er uit moesten zien. Omega pakte de handschoen op en de maakte de Speedmaster.”

Dat het bedrijf gebruik maakte van het blog (Fratello) is voor Hamann een teken dat de gesloten luxe horlogemarkt verandert. ,Dat komt door technologie en sociale media die de kijk van vooral millennials op de aankopen heeft gewijzigd.’’

Traditioneel en overzichtelijk

Tot nu toe is het dure horlogesegment buitengewoon traditioneel en overzichtelijk. Merken moeten weinig hebben van internet. Meer dan 95% van de dure horloges wordt gekocht in luxueus ingerichte winkels, waar klanten onder het genot van een glaasje champagne hun dure speeltje kunnen vastpakken, voelen en vergelijken met andere merken.

De wereld van de topmerken draait om design, authenticiteit en beleving. Vrijwel allemaal worden ze gemaakt in Zwitserland. De industrie is erg klein. Niet omdat er weinig wordt omgezet, jaarlijks gaan er voor meer dan €100 miljard aan Rolex, Pateks en Omega’s de deur uit, maar omdat de markt in handen is van slechts een paar grote internationale bedrijven. Omega en Longines zitten bij de Swatch Group; Cartier en IWC bij Richemont; Hublot en Tag Heur bij LVMH. Een van de weinig zelfstandige bedrijven is Rolex.

Top 10-merken

Hamann gelooft sterk in Chronext, omdat het de top 10-merken mag verkopen. ,Bij Chronext kun je gerust 4 Rolexen bestellen en er daarna drie terugsturen. Hetgeen natuurlijk niet gebeurt met gewone bestelauto’s. Chronext heeft twintig horlogemakers in dienst. Als er iets kapot gaat, heb je je horloge binnen twee tot drie weken terug, bij de grote merken duurt dat soms maanden.’’

De online markt is erg delicaat. ,De kwaliteit en de authenticiteit van elk uurwerk zijn gegarandeerd. Ook kan Chronext snel en kosteloos een verlangd uurwerk wereldwijd traceren.”

Bang voor een negatieve reactie van de juweliers is Hamann niet. ,Ook voor hen is het een uitkomst. Juweliers worden door de merken verplicht tot het houden van een grote voorraad. Ze blijven vaak zitten met een aantal horloges die ze moeilijk kwijt kunnen, omdat de prijzen nauwelijks omlaag mogen. Nu kunnen ze de uurwerken met een korting van ongeveer 20% kwijt aan Chronext.’’

Een risico voor Chronext is als merken zich terugtrekken van het platform, maar Hamann is daar niet zo bang voor. ,Merken hebben weinig ervaring met internet. Ze kunnen ervan leren. Zo weten ze nu precies welke klant wat koopt. Daarvoor moesten ze eerst een aantal juweliers bellen.’’

4 likes

Ok, dus Chronext is gewoon een groots opgezette grijze handelaar. Ik weet het niet, een hoop marketing fluff, ook horlogemerken snappen echt e-commerce wel, en er zijn al gigantisch veel online dealers van horloges, dus een gat in de markt zou ik het niet willen noemen. Leuk dat je 20 uurwerkmakers hebt maar die mogen net zo goed geen onderdelen bestellen voor een hoop merken, dus wat voegt dit eigenlijk toe?

Edit: Blijkbaar is dit “revolutionaire platform” al online, zoals met dit koopje: https://www.chronext.com/nl/rolex/cosmograph-daytona/116500ln/C54249

3 likes

Indrukwekkende site in ieder geval. Zullen zien wat de toekomst brengt. Serieuze concurrent voor de AD en grijze handelaar.

1 like

Dus als er met 75% waarschijnlijkheid krasjes op je horloge aantreft, vindt hier je de verklaring :wink:

En als je na reparatie de fabrieksgarantie kwijt ben, dan is dit de oorzaak :wink:

Briljant concept. Alsof het internet in 2018 uitgevonden is


5 likes

Een Europese Jomashop is meer dan welkom :slight_smile:

4 likes

Bij de Moonwatch hebben ze foto’s verwisseld van saffier en hesalite.

Ik keek even naar de prijzen, en voor een Speedmaster Pro is €3200 wel scherp voor Nederland. Alleen Chronext (Duitsland) zit daarn €100 onder.
Als een voor mijn part kleinere grijze handelaar in de buurt wat voor me zou hebben zou ik daar best een €100 of zo extra voor over hebben ipv bij de brievenbus te wachten op een horloge wat al bij een handvol mensen thuis is geweest. Extra concurrentie is niet verkeerd natuurlijk.

1 like

met de bijpassende Joma garantie :wink:

Daar zit je dan als AD met je dure pand en personeel


Een outlet, super orgineel idee!

Wat een spullenbazen zijn het toch.

Had dat artikel niet gewoon tussen de andere advertenties moeten staan?

1 like

In Engeland bijvoorbeeld zouden ze het het trouwens hebben over “fine watches”. Hier heet het “stapt in peperdure horloges”, waarbij “peperduur” bijna altijd uitgesproken met extra klemtoon, wat met Nederlandse “nuchterheid” de “waanzin” van iets zo veel duurders dan dan een Kenneth Cole aanstipt.

Volgens mij hebben we daar niet eens een goede term voor, “fine watches”. High end draagt de lading niet, en is niet eens Nederlands natuurlijk. “Het betere horloge” misschien. Hetzelfde probleem met fine cars, fine dining. “Mooie auto’s en eh, kwaliteitseten”. Klinkt toch niet.

1 like

Luxe zou passen denk ik, luxe horloges, luxe auto’s. Peperduur schreeuwt meer en dat zal de bedoeling zijn.

Goede vondst, misschien komen we niet dichterbij. Toch is het niet hetzelfde, want de nadruk ligt net wat minder op passie en eh, verfijning dan op prijsniveau. Verfijnd, dat is nog beter! Maar dat is dan weer geen spreektaal. Eigenlijk iets om te promoten, verfijnd. Wat ook al weer geen goed Nederlands is, promoten. En nu naar bed zeg.

1 like

Het is overigens verboden om teksten van andere sites letterlijk te kopiëren. Auteursrecht is er niet voor niets. Bovendien kan iedereen een gratis account aanmaken waarmee een aantal artikelen per maand gelezen kunnen worden.

Online kopen ga zijnde totale beleving teveel missen, dat glaasje champagne. (Koppie koffie dus) vind ik belangrijker op zo.n aanschaf dan een paar 100 euro goedkoper.

Wel enorm mooie site, leuk neuzen!

1 like

Verfijnd.

Ze doen net alsof ze Chronext bedacht hebben, in plaats van er een zak geld heen gebracht.

Ik heb zelf goede ervaringen met hun service en prijzen, maar ik hoor vaak dat ze hun beloofde levertijden niet kunnen nakomen en dat de communicatie te wensen overlaat. Ben benieuwd of daar verbetering in komt.

Ik vind 4-6 weken levertijd voor een Speedmaster ook vrij bizar. Dan gaan ze waarschijnlijk pas op zoek als jij je order plaatst.