Ehm, ja daar zeg je zo wat! Pols gedraaid met bovenzijde naar beneden. Goede hint! Ik ga 'm in die stand opbergen, kijken wat er gebeurt.
Dit was de gouden tip @MartijnV!
Resultaat na 1 nacht en dag in de horlogedoos liggend op zijn kant met de 12 naar beneden (zoals op je pols in rust):
Nu weer met wijzerplaat naar boven gelegd om te kijken of ie zelf weer start.
En toen kwam @domega met het voorstel om het horloge op een Horotec Turbo te leggen… Een wat? Nooit van gehoord, even zoeken. Blijkt een simpel apparaat met een motortje en draaiende magneet die het analoge quartz uurwerk versneld laat lopen. Hiermee hoopt hij dat de olie weer goed verdeeld gaat worden in het horloge.
@bert_be geeft daarbij de tip dat AliExpress Chinese versies van de Horotec verkopen voor een veel lagere prijs.
Voor €22 de moeite van het proberen waard. Meteen besteld. Zo werkt het, de Nixon heeft een lege batterij maar het uurwerk is prima te testen, de MoonSwatch laat mooi 1 seconde piepjes horen.
De Citizen heb ik enkele uren rond laten draaien, vooral in de stand met de 12 naar beneden waarop hij het meest haperde.
Hierna het horloge enkele dagen gedragen en m ook nog met de 12 naar beneden in de horlogedoos laten liggen. Geen seconde meer verloren! Het probleem lijkt definitief verleden tijd en ik ben ongelooflijk blij dat ik dit erfstuk van mij onlangs overleden vader weer dagelijks kan dragen.
Dank allen voor de vele tips!
Laatste plaatje voor de sfeer:
Fijn dat ik kon helpen en datje het horloge nu weer kan dragen!