Climhollands' grootje loopt!!! Update van een zoektocht en service.

Ah, welke stand van Vinwat?
Geinig ding trouwens dat erfstuk. Voor mij is het de Pontiac Gulfstream. Maar ja, ik heb 4 broers!

2 likes

Weer super leuk om dit allemaal te lezen. En geweldig dat dit ook allemaal kan onder hf leden.
Ik hou er van.

3 likes

Leuk om je verhaal te lezen. Kan me er alles bij voorstellen. Succes met dit het herstellen van het horloge.

2 likes

Mooi om te volgen dit, succes met herstellen!

1 like

Hij lijkt aardig wat op dit oudje. Ook al zo’n ’ bekend ’ merk. Alb. Ook van binnen wel overeenkomsten. Zelfs ook met incabloc…

8 likes

Zo’n aandrijfrad zit altijd op de tap van het derde rad geklemd. Er zit dus wel gewoon een lagersteen, alleen is de tap van het derde rad langer dan normaal en steekt een stuk door de lagersteen heen. Dat rad zit meestal vrij stevig geklemd, en omdat het wiel 5 spaken heeft heb je een speciale presto puller nodig om dit rad te vewijderen. Die heeft niet iedereen dus wordt het nog wel eens geprobeerd met wijzerafnemers of schroevendraaiers. En als je dat niet goed doet trek je niet het rad eraf, maar breek je de tap af. Ik ben een beetje bang dat dat bij het uurwerk van Clim ook gebeurd is, en heeft hij niet alleen een aandrijfrad, maar ook een nieuw derde rad nodig.

5 likes

Clim, wat een mooie en bijzondere vondst! Na alle oudjes die door jou weer tot leven zijn gewekt, moet het, met dit voor jou zo dierbare horloge, toch zeker gaan lukken. Heel veel succes gewenst, ik kijk uit naar de rest van dit verslag :heart:

1 like

Schitterend verslag heb je geschreven.
Leuk dat je toch nog een tastbare herinnering hebt aan je grootvader.
Ook heel leuk om te lezen is de zoektocht naar alle details van het horloge en de restauratie daarvan.
Superleuk om straks dit horloge te dragen👍

2 likes

Dit dus, en het ontbreken van een radertje op de centrale as? Ik kan het niet rijmen Wilko :thinking:

3 likes

Dit lijkt mij de Lanco 1004 die op ranfft staat.
Cool horloge.

1 like

Ik ga deze week de boel demonteren en kijken wat ik zie.

2 likes

Er zit volgens mij een centrale seconde as in, met een klein tandwiel erop.
Snel meer

3 likes

Leuk ding inderdaad, maar ik ben er niet aan gehecht. Als je er onderdelen van nodig hebt mag je hem zo hebben!

2 likes

Tsja af en toe schiet u wel heel erg uit de slof!
Ga zo door.
Lees het graag
:innocent:

2 likes

Daar kom ik op terug, super lief, thanks.

1 like

Ik snap 'm, Wilko. Weer wat geleerd. Voor de praktijk zal dat voor mij niet veel uitmaken, want ik blijf van alles af waarvan tapjes kunnen afbreken (omdat ze bij mij dan inderdaad ook echt afbreken wegens knoffelpoten). Maar theoretische kennis is ook belangrijk, dus bedankt voor de uitleg.

Oef, @Climholland, pech! nog een complicatie erbij?

Maar… We zullen dooooorgaan! Tot we bij 't gaatje zijn!

Inderdaad echt super aardig Bas! Dit wordt een gezamenlijk HF kindje.

5 likes

Het is niet al te duidelijk te zien op de foto, dus ik hoop dat ik het verkeerd zie en dat de lange tap er gewoon nog zit :blush:
Maar vaak is het ontbreken van dit aandrijfrad een slecht teken, als de tap nog goed is wordt het rad meestal ook wel terug geplaatst.

3 likes

Heren, @Climholland, gefeliciteerd met dit collaboratieve topic. Ik vind 'm nou al super cool om te lezen en te zien. Geweldig. Dit soort warme baden geeft bijna hoop voor de mensheid.

Buiten dat: Super cool dat je een horloge van je opa hebt gevonden. Mijn ouders en grootouders leven ook al jaren niet meer (nakomertje) en het is mooi als je iets kunt vinden waar je die binding nog door ervaart. Voor mij is dat in de vorm van Indonesisch houtsnijwerk, een droppot (beschuitbus) en een kitscherig Chinees vaasje, maar het kan maar iets zijn.

Op de goede afloop, ik blijf deze volgen, ook al kan ik je niet helpen. Misschien iets met ondersteuning vanaf de tribune?

AA488765-5E9C-4A6F-874D-5CFF65099ACC

13 likes

Zolang het maar niet zoiets is vanaf de tribune:

Statler and waldorf

6 likes

Wat een mistery, en we gaan verder en starten met een korte terugblik (ik besef mij dat dat een contradictio interminis is).

@wbcoupe had al aangegeven dat het een lanco/langendorf 1004 uurwerk zou moeten zijn. De bijbehorende afbeelding lijkt er verwacht veel op, ware het niet dat ik een tandwiel lijk te missen, het externe seconde rondsel. Bijzondere is ook dat ranfft een 1004 laat zien met een intern seconderad.

Op de platine van mijn opa’s horloge staat overduidelijk 1004.

Navraag bij een onderdelen leverancier leert weer een heel ander inzicht/mening.

“volgens mijn voorraad, heeft de Lanco 1004 veer een intern seconde rad en niet zoals op de afbeelding een externe seconde rondsel. Dit is wel het geval bij de Lanco 1022, die voor een groot deel gebaseerd is op de 1004.”

Maar als we dan de 1022 op ranfft opzoeken, heeft die ook geen extern seconderondsel.

Sterker nog, in mijn frustratie ben ik alle langendorf/lanco’s op ranfft nagelopen en geen enkele heeft een extern seconderondsel.

Oké, wat weten we in ieder geval:
-Mijn platine heeft een 1004, het uurwerk
-Op de afbeelding van wbcoupe is mijn uurwerk te zien, echter zonder seconderondsel

Zou mijn 1004 een oude voorloper zijn van de ranfft versie?
Of zou het een raar samengesteld uurwerk zijn, geknutseld door een horlogemaker.

Tijd om de boel te inspecteren.
Uit elkaar halen leert dat als we de geartrain bekijken, we zien dat er echt een seconderondsel op heeft gezeten, de as steekt flink uit boven de jewel.

Ook leren we dat het complete uurwerk ooit uit elkaar is geweest. Niet omdat het extern seconderondsel mist.
Maar omdat de plaat die de tirette en tirette veer op zijn plek houdt, deels is afgebroken (toch weer een gilles de la tirette &@^%#&@*@^%#&#&).

Dit ding zou er eigenlijk zo uit moeten zien als in de afbeelding van wbcoupe, linksbovenin:

En het afgebroken deel zit niet in het uurwerk. Om deze te verwijderen moet het uurwerk eruit en de complete wijzerplaat eraf.
Dus een franken zou ook misschien nog kunnen.
De manier hoe het klemmetje van het extern seconde-asje eruit ziet, doet ook twijfelen.
Als hoefnix een schoenlepel zou maken voor david de kabouter, zou deze er zo uitzien.

Hoe danook, ik moet zowiezo op zoek naar een tirette-plaat. @basvg, weet jij of dat een 1004 is in dat horloge wat je liet zien?

En of ik ga op zoek naar een extern seconderondsel, of probeer of de boel van een 1004 met intern seconderondsel wel past.

Ik ga verder op onderzoek uit, vragen, zoveel vragen.

14 likes