Ik heb hem even opengemaakt. Het blijkt een HF 175.
Mag je gerust hebben, maar ik ben bang dat je er niks aan hebt.
Ik ga nog even verder zoeken wat ik nog meer heb…
Ik heb hem even opengemaakt. Het blijkt een HF 175.
Ik ben één helft van dat duo, jij mag kiezen welke.
Voor mij is het vrij helder, je hebt alleen dat externe aandrijfrad nodig
Dit is zoals ik het zie:
Jouw Lanco 1004 is een typisch jaren 40 uurwerk. In die tijd waren vrijwel alle uurwerken in de basis uurwerken met subseconde, centrale seconde was een complicatie die er soort van achteraf aangeknutseld is omdat dat in die tijd in de mode kwam.
Hier een 40’s Tissot kaliber 27 met centrale seconde:
Ook met een verend blikje (in dit geval met een lagersteentje erin, maar de eerste versies hadden dat niet). Zo zien 40’s uurwerken met centrale seconde er bijna allemaal uit. Inwendig die centrale seconde aandrijven kan niet bij deze klassieke radertrein, daar is geen ruimte voor.
De verwarring van die inwendige aandrijving van de centrale seconde komt door Lanco zelf; ze hebben namelijk 20 jaar later een ander uurwerk met hetzelfde nummer uitgebracht; deze:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Langendorf_1004
Totaal ander uurwerk; zie de positionering van de lagers, niet in een halve cirkelvorm maar in een driehoek. Seconderad en centrumrad staan hier bovenop elkaar.
Vervelende is dat je nu op zoek moet naar dat aandrijfrad, maar dat je daarbij vooral onderdelen van dat 20 jaar nieuwere 1004 kaliber gaat tegenkomen
Dat externe secondenrondsel, moet je volgens mij zien als een extra complicatie. Men neme het normale uurwerk en met paar kleine aanpassingen krijg je de centrale seconde.
Mijn ervaring is dat Rannft ook niet altijd alle varianten van hetzelfde uurwerk heeft. Soms nog wel in de omschrijving, maar niet bij de fotos. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat jouw uurwerk dus wat ouder is dan de versies bij Rannft. En gewoon een 1004 variant.
En dat zou wel eens kunnen betekenen dat je ebay af moet gaan schuimen voor een oudje….
Edit: ah, @wbcoupe concludeert hetzelfde
Inderdaad
Pfoe, ik vind het altijd leuk om eBay in te duiken. Maar dit is een lastig uurwerk om een donor voor te vinden. Met 1004 vind je vooral uurwerken die uit de 60-er jaren komen, meestal aangeduid met een N erbij (N1004 of 1004N)….
Ik kwam deze tegen toen ik ging zoeken op Lanco 40;
https://www.ebay.nl/itm/266231336266?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=1346-175129-2357-0&ssspo=hHDwipR_Q0W&sssrc=2349624&ssuid=tXGmo79NSNe&var=&widget_ver=artemis&media=COPY
Maar die mist de modificatie voor een centrale seconde. Ik kwam er 1 tegen met ook die mod, maar die ging richting de €650+…
Kortom, je hebt helemaal niet aan mijn speurwerk denk ik… maar in elk geval, het is geen unieke mod.
Klopt het, dat dit uurwerkj op deze site hetzelfde is, maar dan de Langendorf 1054 genoemd wordt, en ook Lonville 1004? Zou dit nog helpen in de zoektocht?
Als ik er volledig naast zit, meteen zeggen hoor, dan haal ik mijn opmerking meteen weer weg…
Bij dit soort oude uurwerkjes is het informatie sprokkelen, en alles wat je vindt kan helpen. Soms spreken bronnen elkaar tegen, maar hoe het exact zit is meestal lastig nog te achterhalen
Volgens Paulson is een Lanco 1054 weer net een andere versie van het uurwerk, met een brug over het aandrijfrad. Maar of Paulson het bij het rechte eind heeft weet ik ook niet zeker.
Ik heb er geen verstand van, jullie verhaal is me echt veel te technisch , maar reuze interessant om te lezen en te proberen mee te zoeken. Het laatste wat ik wil, is hier onzin plaatsen.
Onzin is het zeker niet. Het lijkt mij inderdaad hetzelfde uurwerk, dus het kan licht helpen om onderdelen te vinden
Allemaal cool, en voor mijn projectje helaas niet bruikbaar.
Jemig wat een geld. Via pb kreeg ik nog een variant op ebay tezien, ook nog steeds 168 excl verzenden vanuit oekraiene.
Niet dat ze het geld voor mij niet waard is, maar zoeken en geduld op de baai wil ook wel eens “niet uitgegeven geld” opleveren.
ja, die had ik ook gevonden, lijkt erop, maar nummer klopt niet.
Wat wilko zegt.
Dit is alles behalve onzin, ik stel het enorm op prijs.
Maar het is hem toch ook niet. Ik dacht even dat het misschien een afgeleide was.
Bovendien ben ik telkens in de war met de zoektocht van Drees. Maar het gaat om de tiretteveer en het secondenrad van de OUDE nr 1004 van Lanco
Ik zal eens vragen bij v.d.Gevel, die hebben ook wel veel ouds…
Ha! Zie je nou wel! Ik had ook al bij Ranfft zitten spitten en kwam dit tegen. Twee totaal verschillende uurwerken, dat kon niet kloppen! Ik begreep er geen bal meer van. Dank voor deze info, Wilko, ook mede namens Madame C. Holland!