De wegen van een horloge knutselaar zijn, mooi, krom, grillig, horizontaal en vertikaal meanderend en vol met rare uitdagingen.
Na de vorige post dacht ik, als een honkbalwedstrijd, even snel 3 baseplates te belopen en binnen te zijn voor een homerun.
Maar oh, hoe onwetend was ik van de ambities van het uurwerk, die loodrecht op mijn verwachtingen stonden.
Ik strandde op het eerste honk.
Radartrein erop gemonteerd, anker erop, datum aanduiding en alle daarvoor benodigde tierelantijnen en boobytraps erin.
Even alles testen,
Uurwerk loopt, op de juiste weg,
opwinden; check, op de juiste weg,
datum verzet; check, op de juiste weg,
Tijd verzet…
En dat was het moment dat ik linksafsloeg en het uurwerk …afsloeg.
Er was geen beweging in te krijgen. Muurvast.
Na veel deductie en wat prettig contact met @Wbcoupe tot de conclusie gekomen dat er ergens waarschijnlijk een slipkoppeling vast zit.
En ja hoor, deze dus:
Wbcoupe kwam met een oplossing die achteraf bezien veel meer wijsheid in zich had dan ik op dat moment kon bevroeden.
Wat doe je als een horloge niet wil lopen. Dan begin je bij de basis. Iedereen Is, voordat men begon met lopen, eerst gaan kruipen. Dus heb ik het betreffende tandwiel op advies van wilko in de kruipolie gezet in een klein plastic bakje.
Toen bleek dat naast het uurwerk, ook het plastic bakje en de kruipolie een hele andere definitie van de term vooruitgang hadden dan ik.
Geen vooruitgang, geen achteruitgang, maar een soort van stagnante tussenvorm was hun credo. Een tussenuitgang zo jullie willen.
Dit alles ingegeven door mijn eigen onwetendheid en verwaterde scheikunde lessen.
Kruipolie en plastic zijn chemisch blijkbaar familie van elkaar, dus het plastic bakje was aan de binnenkant langzaam gaan verweren.
Het dekseltje was letterlijk aan het bakje vastgesmolten.
Het credo van @Vinwat, “begin maar te slopen” diende nu letterlijker genomen te worden. Ik ben nu een tandwiel rijker, en een plastic bakje armer.
Na een beetje voorzichtigheid, doet de slipkoppeling het weer. Uurwerk ineen zetten en ze loopt.
Wijzerplaat erop, kast schoonmaken, alles erin.
En dan blijkt dat de wijzerplaat de dag aanduiding tegenhoudt waardoor deze niet goed verspringt.
Deze titus
doet het vooralsnog
nietdus.
Volgende keer meer, maar een heerlijke ontdekkingstocht weer.