Collectie-advies (field-flieger-tool)

Beste Heren horlogeliefhebbers, of -kenners,

ik ben nu al een poosje lid, ben vertrokken met een Seiko 5’je en heb al veel geflipperd. Ik heb nu een collectie waar ik tevreden mee ben, maar ben nog op zoek naar iets. Kunnen jullie (nog eens) helpen.

Zie hieronder mijn huidige collectie, en dan daarna een beetje uitleg en gevoel bij elk horloge.

Ik draag normaal gezien elke dag een andere horloge. Veel groter mag/moet mijn collectie niet zijn. (ik heb even wat meer goedkope en/of vintage russen gehad - maar dan blijft er altijd wat liggen in de doos).
Het horloge stem ik af op mijn stemming en/of mijn kledij van de dag.

Ball Engineer III Endurance 1917

Een limted edition (1000st :thinking: ) van Ball. Zeer blij mee, is de eerste die in de collectie vast zat en ik geen flipperdrang mee kreeg.
Heerlijke stalen band, mooie details, 40mm, 100M WR, COCS, super crystal-vorm… dus je kan er wel wat mee. Past mooi op een hemd maar ook met sneakers. Kan veel aan.

G-shock (nummer weet ik niet :slight_smile: ) met een metalen kitje

Radio Sync, Solar -> grab and go
Pak ik om in de tuin te werken, te gaan fietsen enz. Of als ik me om de een of andere reden heel erg stoer moet voelen op het werk :slight_smile:

Squale 1521

Mijn laatste aankoop (vandaag trouwens ook om de pols). Stoere duiker. Lekker tool-ish door de bead-blasted kast. Gaat mee naar Italië op vakantie. Past heerlijk op T-shirt en korte broek maar ook in het zwembad. Lekkere duiker op rubber. Door de kastvorm gaat ie ook goed om de pols. Goed gebouwd.
Ik heb lang een Seiko Samurai gehad (die ik voorzien had van een saffier) die ik op een blauwe (vanille) rubber van Zuludiver droeg. Dit is denk ik de vervanger hiervoor. Maar beter.

Hamilton Intra-Matic auto chrono, reverse blue panda

Je moet een chrono hebben. Je moet een panda hebben. Heerlijk horloge. Ook helemaal geen flipper-jeuk bij deze. Had een beetje angst voor de 7750 en automaat (dikte om de pols) maar het gaat goed. Is een redelijk basic bandje dat ik mee heb overgenomen, maar daar zelfs heb ik geen nood gehad om dit te veranderen.

Seiko SPB187 (new baby-mm200)

Je moet een Seiko hebben. Gewoon al voor de lumibrite :heart_eyes: Een duiker op rubber (Squale), een duiker op staal. Balans heet dat. Mooie subtiele sunburst. Heel af en toe al een klein beetje getwijfeld om deze toch weer in de verkoop te gooien - maar hij begint te groeien bij me. blijft voorlopig zeker.

Dan heb ik dus nog een Seiko-fake-mariner (omdat ik geen echte kan betalen) en een Raketa Big-zero (omdat ik dit gewoon erg tof vind). Maar ga ik verder niet over uitwijden.

Ik heb nog een heel aantal zaken gehad en geflipperd (20 stuks?), maar ik heb een gemis momenteel. Een gemis in de flieger/field/tool-kant van het spectrum. En er staat geld op mijn paypal rekening te branden om een of andere reden :slight_smile:

Wie kan me daar verder mee helpen?

Ik heb een Damasko DA36 en DA46 gehad. Super-engineered spul. Mooi gemaakt. De DA46 had te veel vorm weg van een duiker, en het was er geen.
Beide Damasko’s hadden te weinig lume… en zo ongelijke lume op de wijzers. Sorry - no-go voor mij en die zijn terug weg. De DA36 kijk ik wel eens terug naar, maar dan denk ik weer aan die wijzers en de minieme lume-puntjes aan de indices.
Ik heb als flieger een zelfgemaakt Unitas-ding gehad - maar daar gaan we het niet over hebben. Ik heb ook een 44mm ( !! ) Seinhart A-dial flieger gehad. Was mijn eerste ETA (daarvoor altijd NH35’jes of russen gehad). Sindsdien heb ik het wel op die 28800bph secondewijzers.

Waar denk ik momenteel aan … tgoh - (plaatjes van het net)

een Stowa flieger? maar dat is misschien wat klassiek (en dus interferentie met mijn Hamilton of Ball)

een Dekla Turbulenz - heeft veel weg van een Sinn of Damasko (is ook Duits natuurlijk) maar heeft mi betere lume en betere prijs/kwailteit (600eur nieuw?) 200m WR. je hebt ze in 3 dials en met secondewijzer-kleurkeuze (klik voor website).

Helpen jullie mij verder? Zoek verder in de range van mijn huidige watches 500-950eur denk ik momenteel aan…
Moet een GaDa-watch zijn, met minimaal 100m WR, 40-41-42mm…

thanks y’all
Bart

6 likes

Die fake in de prullenbak doen. :upside_down_face: Het is geen fake-mariner maar een fake Seiko.

2 likes

:point_up_2:

2 likes

zo dat heb ik even voor je gefixed… nu graag inhoudelijk ? :slight_smile:

De Formex van @plp misschien? Sinn, ook altijd goed. Stowa heeft een meh WR. Oris 65.

Of deze. Ook vet:

1 like

bedankt @Zulu – maar de formex, oris65 en de bulova zijn wat duik-achtig. vind ik

1 like

Deze is sowieso vet:

Deze vind je in het blauw voor iets meer:

2 likes

heb deze Glycine fieldwatch net verkocht omdat ik hem nooit omdeed. Redelijk gelijkaardig qua design.

ja … maar die wijzers die niet écht goed gelumed zijn – heb ik al mindere ervaring mee:

Beide Damasko’s hadden te weinig lume… en zo ongelijke lume op de wijzers. Sorry - no-go voor mij en die zijn terug weg.

Deze is goed gelumed… zoiets?

6 likes

Die had ik binnen een dag op UF verkocht netjes voor de vraagprijs. :partying_face: Nog steeds een gaaf ding maar soms moeten er offers gemaakt worden. Helaas.

1 like

Het is geen automaat, maar bij GADA denk ik vooral aan quartz. Nou lees ik wil dat een high beat automaat wel bevalt, dus daar zou ik nog wat storing op de lijn kunnen zien. Toch… Zoiets? (Citizen pmd 2952)

39mm, 20bar wr, solar, perpetual calendar en flieger/fieldwatch looks. Verder uitgevoerd in titanium met een single dome saffier.

Anderzijds misschien een citizen nighthawk? 42mm, 20bar wr, met saffier dacht ik en te vinden met gmt of radio sync. Ook erg GADA en zeker geen overlap met wat anders in de verzameling.

Tenzij quartz echt not-done is. Dan ben ik onzin aan het uitkramen. :grin:

ja … leuke voorstellen - maar ik heb sterke voorkeur voor auto :slight_smile:

1 like

No you don’t…

Voor de rest is het echt een leuke collectie.
Archimede Outdoor Protect zou in het rijtje niet misstaan…

yema flygraph?

Deze?

Pilot, 40mm met 300m WR

4 likes

Bedankt! Maar ik mis precies nog een dingetje.
Ik zal (nog eens) naar Archimede kijken - maar onder 40mm begin ik toch te twijfelen!

5 likes

Kijk je ook op UF daar komen regelmatig wel horloges van Stowa en Dekla voorbij.

Deze vind ik trouwens echt leuk.

1 like

Groeten
Rutger

4 likes