Ech wel…
verraaier ! !
ik gok een Timex…
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Hij heeft wel een punt. Want welk horloge past er bij een Mefisto pak en Gako schoenen?
Dan kan je de vergelijking maken dat de schrijver hetzelfde tochtje maakt in een Ferrari van een paar ton ipv een oldtimer of n Fiat Croma. Is ook een auto maar wat duurder.
Het is gewoon een stukje tekst van de schrijver om makkelijk te scoren. Iedereen zal het er mee eens zijn behalve wat horlogefreaks op een horlogeforum…
Groot econoom, maar heeft allang geen interessante economische analyses meer. Maar ja, een paar rooitjes voor elk weekend een column blijft aantrekkelijk…
Ik citeer: "de horloge makers zijn private ondernemingen en hoeveel winst Rolex maakt op zijn Oyster Perpetual van €4000 is niet bekend.
Graag zou ik hierover een kleine noot achterlaten:
Wanneer een horlogefabriekant “Swiss Made” wil gebruiken moet de verkoopprijs van de horloges voor minimaal 60% uit kosten van onderdelen bestaan. Ze zullen dus ongeveer €1600 winst maken. Echter worden personeels- huur- en marketingkosten niet opgenomen.
Citaat Wikipedia over Swiss Made Law:
the components of Swiss manufacture account for at least 60 percent of the total value, without taking into account the cost of assembly.
Mijn conclusie over het artikel;
Voornamelijk met gevoel geschreven en niet voldoende achtergrondinformatie gezocht.
Hoeft ook denk ik niet meer op z’n 72ste.
Wikipedia:
The Swatch Group is genoteerd aan de Zwitserse beurs, de Swiss Exchange.
Het ding is lelijk genoeg om een Rus te zijn, maar zal vermoedelijk een Kijkshop apparaat zijn.
Nou, hij is commissaris bij Value8.
Die 60% regel gaat over fabricage kosten, niet over de prijs in de winkel.
Dus als een Rolex 200 euro kost om te maken, dan moeten minimaal 120 euro van de kosten in Zwitserland gemaakt worden.
Tenminste, dat is wat ik begrepen heb altijd.
Het gaat zeker niet over de winkelprijs want dan zouden bijvoorbeeld BTW en marge van de juwelier ook nog eens meetellen.
Anyway, het gaat sowieso over “value” van het uurwerk, niet over de rest (band, kast, …). Daarnaast mag onder bepaalde voorwaarde de wijzerplaat uit de vergelijking gehaald worden en is er nog een clausule t.a.v. assemblage in het buitenland als de Zwitserse overheid er een verdrag mee heeft.
Zie https://www.admin.ch/opc/de/classified-compilation/19710361/index.html (noot: de PDF in de rechter kolom is de huidige versie uit 1995).
Niet ongebruikelijk bij mensen met veel in de hersenpan
Dat je persoonlijk het nut niet ziet van horloges uit een hoger segment kan ik begrijpen. Maar de schrijver komt over als een zuurpruim. Een artikel met dezelfde strekking kun je over alle luxegoederen schrijven. Een stoel van een designer? Onzin, die van de Ikea zit even lekker. Een dure auto? Nergens voor nodig, een Dacia brengt je ook van A naar B. Je kunt het tot het belachelijke doortrekken; uit eten in een restaurant? Na een maaltijd van de Lidl heb je ook geen honger meer.
Altijd alles maar kapot rationaliseren. Je wil het liefst toch ook een mooie vrouw, auto, huis etc… Als alles ratio zou zijn dan leefden we nog op de savannes van Afrika. Het mooie van emotie is dat het ons niet rationele dingen brengt die gewoon leuk zijn omdat ze er zijn.
Tja… als je alle consumentenbestedingen wilt rationaliseren, dan vrees ik dat je een hoop aankopen niet zal kunnen verklaren.
Ik vond dit boek, uit 2007, heel goed:
Column is inderdaad niet echt een meesterwerk