Commodoor horloge opknappen... Vervolg deel 2...

Zo ééns een ander topic opstarten, iets wat niet zo vaak op het HF forum voorkomt, maar mij persoonlijk wel enorm boeit…

Heb van @Brabowilliam 7 oude mechanische horloges overgenomen, die hij nog ergens in een lade gevonden had.

Ideaal voor mij om mijn leerstof van de avondschool te oefenen en deze projectjes geven me ook mijn bezigheid op school, uitdagingen en problemen oplossen.

Ik ga proberen van elk horloge een verslag te maken hier op HF voor diegene dat het interesseren.

Ik ben begonnen met het Commodoor horloge op aanraden van mijn docent omdat dit binnenwerk eens iets anders is dan dat ik tot nu toe gedaan had. Het betreft hier een AS ST handopwinder binnenwerk met datum.

Info over het merk Commodoor vind je in dit oud topic terug:

Het is de bedoeling het horloge in een aanvaardbare staat te brengen, het is tenslotte een oud horloge.

Welke stappen heb ik tot nu toe gedaan:

• Foto’s gemaakt hoe het horloge is toegekomen:

• Kijken wat er van binnenwerk in zit:

Volgende stap is demonteren van het geheel alsook het binnenwerk:

• Nieuw glaasje met goudkleurige tension ring is in bestelling, deze is beschadigd.

• Wijzers demonteren…

• Binnenwerkje demonteren:

• Veer uit veertrommel halen:

• Alle onderdelen van het binnenwerk gaan in mijn Elma spoelmachine en daarna terug in het bakkie voor montage:

• De vergulde kast gaat in de ultrasoon, polishen is er hier niet bij want dan zou de vergulde toplaag er zo af zijn, het stalen deksel polish ik wel en na het spoelen alles even in de droger.

• Ziet er netjes uit… al is hier en daar de vergulde laag reeds weg van de lugs, maar het valt niet op.

Ik ben geen leraar Nederlands of journalist, dus als er schrijffouten zijn laat ze maar, maakt het beetje mijn eigen topic! :wink:

Wordt vervolgd…

40 likes

Mooi, zo’n draad, echt tof om ‘over je schouder’ mee te kunnen kijken op de foto’s. Ik zit al klaar voor de volgende aflevering! :+1:

1 like

Mijn beste,

Interessant om te lezen en vooral ook om te zien!!
Goed bezig!!
Dank voor het delen. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Kijk uit naar vervolg…

1 like

Goed werk!

1 like

Tof topic :+1:

1 like

Wow, is die ELMA van jezelf? Dat is een prachtig apparaat!

4 likes

Lezenswaardig !

1 like

Klopt, half werk doe ik niet hé… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Mooi man! Ik blijf dit Topic met veel interesse volgen!

1 like

Ben heel erg benieuwd. Tijdje geleden had ik ook al zo’n topic geopend. :slight_smile:

1 like

Erg leuk om te lezen hoe je het horloge stap voor stap demonteerd. Ik vind dit soort topics altijd prachtig om te lezen, kunnen er niet genoeg van zijn. Ik ga deze zeker met interesse volgen :+1:t2:

2 likes

Ik blijf het een “kunst” vinden, horlogemakers.
Al die kleine (…) onderdeeltjes.
Zou knetter worden.
Maar geweldig hoor… heel knap.

1 like

Goed bezig :+1:
Is wel tijd om de 2e pot te verversen :slight_smile:
Die kun je dan op plek 4 zetten en de rest doorschuiven

1 like

Of heb je toevallig cleaning in de 2e pot zitten?

1 like

Commadoor met die verslagen! Super tof! :smile: :+1:

3 likes

Neen, in pot 2,3 en 4 zit spoelmiddel…

Maar pot 2 valt nog mee, is ook wat de schijn van pot 1…

Slechts 7 wasjes gedaan met deze producten. :wink: Kan dus nog wel even…:sunglasses:

Ok, maar enkel met een leuke cartoon hé! :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Zeer leuk om te lezen en te zien! Ben benieuwd naar het vervolg :+1:

1 like

Goed bezig :+1:t2:
Leuk om te zien dat je ze een 2e leven geeft.

Zie graag het vervolg

1 like

Mooi topic ga het zeker volgen.
Nu een vraagje hoe bevalt die Elma schoonmaak machine? Ik heb er ook naar gekeken maar kon nog geen reviews vinden en moet er nog even voor sparen.
Groeten Jeroen

1 like