Dankzij @Ferdinand ben ik de nieuwe eigenaar van een Palermo met een Epsa compressor kast van het type 1, dus met een ‘snap-on’ achterdeksel.
Als je op internet zoekt naar compressor kasten vind je helaas héél weinig over type 1 kasten en vrijwel alleen alles over super compressors.
Wat ik er wel over gelezen heb is dat je ze niet zonder specifieke kennis en gereedschap open moet proberen te krijgen. Als je ze al zonder schade open krijgt, krijg je ze niet meer zonder schade dicht.
Tot hoe diep was een compressor type 1 waterdicht?
Moet een gemiddelde horlogemaker in staat zijn om hem open te maken en goed te sluiten, en zijn de specifieke pakkingen goed verkrijgbaar?
Als een horloge uit de jaren 60 met een compressor type 1 kast nooit opengemaakt zou zijn, zou hij dan nog waterdicht zijn, of in ieder geval waterdichter (grotere kans om waterdicht te blijken) dan een ‘gewone’ skindiver?
Kent iemand een website met meer informatie over compressor type 1 kasten of een youtube-filmpje waarop te zien is hoe je ze wél zonder schade kunt openen?
Hier staat wel een plaatje. Verder zijn het gewoon hele vervelende klik deksels die je met het reguliere gereedschap wel open en dicht kan krijgen als je voorzichtig bent. Pakkingen verouderen, maakt m.i. niet zoveel uit na enkele tientallen jaren of je het deksel nou open doet of dicht laat. Ze zullen het niet meer goed doen.
Dank voor je reactie, deze site ken ik en geeft nog de meeste info over de type 1 kasten, maar ook niet bijzonder veel, en focust verder ook vrijwel volledig op super compressors.
Op dit moment samen met mijn 70s compressor Hydraulica (klik-deksel met miniem flinterdun lipje) volgens mij de enige horloges in mijn horlogelade die ik als “leek” niet durf te openen. Want inderdaad nagenoeg geen grip om het erg vast zittend deksel zonder te beschadigen (of jezelf) open te krijgen, en belangrijker hoe gaan ze dan weer dicht? Persje met mallen?
Ben benieuwd naar de tips!
Idd met een goede kast opener in die rondom lopende groef. Dicht persen met kastpers en de bijbehorende mallen. Ik heb zo’n deksel wel met een kastmes open gewipt, maar dat was met een “is toch al kapot” horloge. Voor het betere werk zit je naar een Greiner timoknack of variant daarvan te kijken.
De rondom lopende groef is helaas geen groef tussen het deksel en de kast. Het is een groef in alleen het deksel. Ik ken de Greiner timoknack niet persoonlijk maar dacht dat het principe bestaat uit twee wiggen die tussen kast en deksel worden gedrukt. Dat werkt bij dit deksel helaas niet.
Om die reden heb ik zelf maar een tooltje ontworpen en gemaakt. In het onderstaande topic zie je hoe dit gebruikt wordt.
Het is een eigen ontwerp. Er zijn helaas geen tekeningen van.
Vragen over de werking heb ik al eerder gehad. Ik heb toen een korte beschrijving gegeven met een paar foto’s.
Zie:
Nee, een Greiner Timoknack werkt met één wig die je in de groef draait en vervolgens met een hefboom omhoog drukt terwijl de kast “beneden” gehouden wordt.
Dan zou dat gewoon moeten werken. Heb je die toevallig zelf? Zo ja, heb je hem dan wel eens gebruikt op zo’n compressor kastje? Ik ben benieuwd hoe goed dat werkt