Openen Lasita Compressor

Ideetje?

Gewoon van AliExpress gebruik hem al jaren nog nooit een probleem mee gehad prima tool.

Drink er nog eentje zou ik zeggen. Proost :beers:

1 like

Hahaha… een goed mes onder de rand steken, en een lug gebruiken als hefboomfunctie. Of het deksel klikt open, of je lug breekt.

En oppassen dat je niet uitschiet in je hand of een diepe kras maakt in het deksel.

Een tool daarvoor aanschaffen is dan wel de moeite waard.
Er terug inpersen kan ook nog een dingetje worden als je geen pers hebt…

Succes! Dit gaat je ook lukken.

2 likes

Heb je hier ooit een compressor kast mee open gemaakt? Bij deze kasten kun je volgens mij geen wig tussen het deksel en de kast duwen.

Is idd een groef in het deksel.

Deze gebruik ik ook. Heb een ali variant. Ook deze werkt goed.

Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
€26,65 | 126 Horloge Case Opener Bezel Ring Remover Snap-Back Pry Type Horloge Reparatie Tool
https://a.aliexpress.com/_EwzYY1V

@Serge2 exact zoals jij omschrijft dacht ik dus ook. Ik wilde geen lug breken. Als het zo “zwaar” gaat kun je beter eerst kennis binnenharken ipv achter zitten piepen. Beetje gezond verstand kan in onze hobby geen kwaad.

Voordat ik “verder pruts” ga ik eerst wat tools aanschaffen en pak ik in de tussentijd wel een ander horloge. Projectenbak is aardig gevuld :smile:

1 like

Ik zet de kastopener wel op een lug, de compressorkasten zijn altijd van staal.
Het probleem is dat de originele oring altijd helemaal vergaan is en als een plakkerige troep vastzit. Als je dit schoongemaakt hebt en voorzien hebt van een nieuwe oring gaat hij veel makkelijker open.

2 likes

Het dichtdrukken van deze kasten met de hand vergt overigens ook een handigheidje, veel doen ze gewoon dicht met de pers.

1 like

Ik heb een pers.

Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met het openen van compressor kasten, maar mocht er eentje binnenkomen dan zou ik het met deze proberen


Enige tijd geleden over mogen nemen hier op het forum.
Hiermee heb je een wat grotere hefboom dan met een regulier kastmes.

Om niets kapot te maken heb ik een stukje hout (restje van een balk) en daar een paar gaten in geboord voor 36, 38 en 40 kasten.

Met deze tool van hard staal en dunne ‘lip’ kom ik overal tussen en gebruik het hout als basis voor de hefboom, niet de kast.

1 like

Goeie tip, om een houten mal te gebruiken.
Dank!

Of deze? Hoeft geen Bergeon te zijn.

Niet zo een goed idee als je geen schade wil aanbrengen aan de lug.

Moet je ook wel mee kunnen werken of je draait alles in de vernieling omdat het gevoel niet 100% overkomt hoeveel kracht je zet.

Deze gebruik ik, multifunctioneel maar veel te duur voor hobby.

afbeelding

En als het snel moet gaan voor bv een batterijtje, dan gebruik ik deze voor de moeilijke gevallen (maar niet op volle kracht)

afbeelding

3 likes

Moet je ook wel mee kunnen werken of je draait alles in de vernieling omdat het gevoel niet 100% overkomt hoeveel kracht je zet

Klopt! De ‘truc’ is om de wig net onder de deksel te drukken en dan de pen (rechtsboven bij de tools in de foto) in de wig zetten en draaien totdat de deksel loslaat.

Ben geen fan van wiggen aan twee zijden, een zijde een wig, de andere zijde de nylon ‘stub’.

2 likes

Eens met beiden, zo doe ik het ook. Ik leg er bij echt “near mint” kasten/deksels (zoals laatst een gouden vintage IWC) ook nog een transparant laagje plastic tussen; die ik ook voor wijzerafname (ter bescherming van de plaat, vooral) gebruik. En - de steekbeitels mooi braamvrij houden!

2 likes

Nogmaals, met een gereedschap waarbij je een wig tussen het deksel en de kast drukt krijg je een compressor kast niet open. Een compressor kast heeft weliswaar een groef, maar die zit in het deksel en niet tussen het deksel en de kast. Je kunt deze groef wel gebruiken om met een kastmes het deksel te lichten of met een kastopener en dan afsteunen op een lug.
Ik gebruikte het volgende DIY gereedschap bij twee Pontiac compressor kastjes.

De halve maantjes klemmen op de lugs en de mesjes op het t-vormig deel zitten in de groef van het deksel. Met de drie boutjes werkt het geheel als een poulietrekker.

7 likes

Heeft u er ook uitsparingen in gemaakt voor de kroon en lugs?
Ik probeer het te visualiseren .